بازاریابی اینترنتی: اهمیت سئو در کسب درآمد از اینترنت
کسب درآمد از اینترنت راههای مختلف دارد که یکی از این راهها ، داشتن سایت است . ورودی سایتها از راههای مختلف است که مهم ترین و اصلی ترین آن موتورهای جستجو است .موتورهای جستجو برای ورود به سایت فاکتورهای خاص خود را دارند که توسط مدیران و صاحبان سایت باید رعایت شود یکی از فاکتورهای مهم، سئو است. سئو seo بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است تا موتورهای جستجو به ویژه گوگل را جذب کند. اهمیت سئو به اندازه ای مهم است که کسب و کار و بازاریابی اینترنتی وابسته کامل به آن است و مدیران سایتها برای رونق کسب و کار خود حتما باید به این مقوله توجه کنند . در اینجا قصد دارم تا در ادامه آموزش بازاریابی اینترنتی، به آموزش اهمیت و دانستن سئو و رشد کسب و کار بپردازم با ما همراه باشید.
اساساً ما باید برنامه بازاریابی خود را طوری برنامه ریزی کنیم تا تاثیر آن بعد از زمان تبلیغات نیز همچنان بر منحنی فروش خدمات یا محصولات ما نمایان باشد. مهمترین ابزار برای رسیدن به فروش پایدار رعایت اصول سئو و بهینه سازی درست وب سایت برای جذب مخاطبان جدید از طریق موتورهای جستجوگر نظیر گوگل است.
مزیت بزرگ یک کمپین آنلاین و تبلیغات هدفمند حضور موج بزرگی از مخاطبان در صفحه فرود وب سایت است، هرچند این حجم از کاربران به خودی خود نمی تواند تضمینی برای افزایش رتبه وب سایت باشد اما بستر بسیار مناسبی خواهد بود که با رعایت دیگر تکنیک های بهینه سازی، بتوانیم بعد از پایان کمپین تبلیغاتی نیز حجم قابل توجهی از مخاطبان را برای ارائه خدمات و محصولات خود جذب نماییم.
اولا قبل از هر اقدامی باید بدانید که گوگل که اصلی ترین درگاه ورودی وب سایت شما است چگونه کار می کند پس از اینکه در مورد فرآِیند کار گوگل ذهنیت پیدا کردید باید اولین و اصلی ترین گام را در سئو بردارید یعنی انتخاب کلمات کلیدی. از نظر من کل کار سئو در سایه این گام قرار دارد و درصورتی که دراین مرحله اشتباهی کنید تمام زحمات شما به هدر خواهد رفت. پس شدیداً توصیه می کنم که با دقت و وسواس بسیاری زیاد کلمات کلیدی و مورد هدف خود را انتخاب کنید.
حالا که عبارت کلیدی خود را پیدا کردهاید و با نکات و ترفندهای کلید واژه ها آشنا شدید بهتر است سئو کردن سایت را آغاز کنیم. قبل از هر چیز خیالتان را راحت کنم که هیچ رازی در سئو وجود ندارد که با آن یک شب در صفحه اول باشید و تمامی تبلیغات سئوهای یک روزه و یک هفته ایی و… صرفا تبلیغات بنگاه های غیر تخصصی است. پس دنبال دور زدن گوگل نباشید و تلاش کنید که وب سایت شما مفید باشد و سه فاکتور متن ، لینک و محبوبیت را در وب سایت خود تقویت نمایید.
رسالت
گوگل یافتن بهترین نتیجه برای کاربر است. با همین توضیح یک خطی نتیجه می
گیریم که در صورتی که ما مطالب مفید و کاربردی را در سایت خود منتشر کنیم
جزء محبوب های گوگل خواهیم بود. به همین دلیل مؤلفه متن مهمترین فاکتور در
بهینه سازی یک وب سایت است. متن یعنی هر نوع محتوایی که در وب سایت منتشر
می شود اعم از متن مقاله ، عکس ، ویدیو ، پادکست و… عموما ساختار یک محتوا
در وب سایت از ۳ بخش اصلی تشکیل شده است:
۱- عنوان یا همان Title
۲- پاراگراف اول یا همان خلاصه مطلب
۳- متن اصلی یا همان ادامه مطلب
عنوان:
عنوان یک محتوا مهمترین بخش آن است که باید بر اساس عبارات کلیدی نوشته
شود. کپی کردن مطالب دیگر وب سایت ها در عنوان و به طور کلی در مؤلفه متن
یک امتیاز به شدت منفی از سمت گوگل برای وب سایت ایجاد می نماید، برای همین
از کپی کردن مطالب دیگران جدا پرهیز کنید. در نوشتن عنوان به نکات ذیل
توجه کنید:
– تعداد کاراکترهای عنوان بهتر است که کمتر از ۶۴ کاراکتر باشد.
فاصله ، نقطه ، حروف ، اعداد و… همه کاراکتر حساب می شوند.
– بر اساس قانون ارزش مکانی بهتر است که کلمات اصلی در نیمه اول title اشاره شوند.
به عنوان مثال : “آموزش شبکه ، قسمت اول” بهتر است یا “قسمت اول آموزش شبکه” ؟
– بر اساس قانون چگالی بهتر است از کلمات کلیدی چندبار در عنوان استفاده شود.
به عنوان مثال: “آموزش شبکه و آموزش امنیت شبکه” بهتر است یا ” آموزش شبکه و امنیت” ؟
– با بررسی برچسب های html مناسبترین برچسب از سری تگ های H را انتخاب نمایید
– < h1> بزرگترین اندازه و < h6> کوچکترین اندازه می باشد.
پاراگراف اول:
قطعا در وب سایت های خبری یا دیگر وب سایت ها با مطالبی روبرو شده اید که
ابتدا یک عنوان و چند خط متن و احتمالا یک عکس بند انگشتی وجود دارد و با
کلیک بر ادامه مطلب وارد اصل خبر میشوید. چند خط کوتاهی که در صفحه اول
وجود دارد را اصطلاحا پاراگراف اول می نامند، پاراگراف اول از لحاظ سئو چند
نکته مهم و قابل بحث دارد:
– پاراگراف اول بهتر است خلاصهای از متن اصلی باشد و کلمات کلیدی را بیان نماید.
– بهتر است یک یا دو عبارات کلیدی در خلاصه متن را bold کنیم تا از سایر عبارات متمایز گردد.
– توصیه میشود از پاراگراف اول به دیگر مطالب مرتبط در وب سایت لینک داده شود
متن اصلی:
متن اصلی در یک محتوا می تواند صرفا شامل متن و یا ترکیبی از متن ، عکس و
محتواهای سمعی بصری باشد. هرچند حساسیت های دو فاکتور قبلی در متن وجود
ندارد اما نکات زیر را در نگارش متن اصلی همیشه مورد توجه قرار دهید.
– همواره تلاش کنید که محتوای تولیدی شما برای کاربران واقعا مفید باشد و زمان بیشتری را برای حضور در وب سایت صرف نمایند.
– همانطور که اشاره شد متن نباید کپی برداری از یک وب سایت دیگر باشد اما
می توانید در مقاله خود از محتواهای دیگران به طور ترکیبی در خلال متن خود
استفاده نمایید.
– سعی کنید متن اصلی را به چند تکه متن کوچکتر با عنوان های مشخص تقسیم نمایید.
– برای رقابت با دیگر وب سایت ها از تولید محتواهای سمعی و بصری در سایت خود غفلت نکنید.
– در پایان مطلب سعی کنید مطالب مفید و مرتبط را به کارابران پیشنهاد دهید.
– فضایی را برای دریافت نظر و دیدگاه کاربران در انتهای مطلب پیش بینی نمایید.
– تلاش کنید محتواهای وب سایت را در زمانبندی های کوتاه و منظیم در وب سایت خود منتشر کنید.
همانطور
که مطرح شد بدون شک محتوا در وب سایت مهمترین فاکتور در افزایش رتبه بندی
گوگل می باشد اما محتوا به خودی خود در صورتی که از روش های مختلف مورد
توجه و حمایت قرار نگیرد موثر نخواهد بود. مهمترین روش برای این حمایت
استفاده از انواع لینکدهی هاست. لینک را می توان به دو دسته لینک داخلی و
لینک خارجی تقسیم کرد.
لینک داخلی:
لینک داخلی به پیوندها و لینک هایی گفته می شود که درون وب سایت به صفحات
مختلف داخلی دسترسی ایجاد نماید. اهمیت این نوع از لینک دهی هنگامی نمایان
می شود که بدانیم اسپایدر گوگل از طریق این لینک ها به مطالب ما دسترسی
پیدا می کند و گوگل ساختار وب سایت ما را با این نوع لینکدهی ترسیم می
نماید. برای بهتر کردن این ساختار به نکات زیر باید توجه شود:
– تلاش کنید برای صفحات مهمتر خود پیوند های بیشتری ایجاد نمایید.
– عبارت های مرتبط را لینک نمایید و از لینک دهی عبارات کلی نظیر ادامه مطلب ، از اینجا وارد شود و… پرهیز نمایید.
– از لینکدهی بیش از حد و سیستماتیک پرهیز کنید.
– همراه تلاش کنید کلمات کلیدی خود را به یک صفحه مرجع مناسب لینک نمایید.
لینک خارجی:
از هر نظر مهمترین نوع لینکدهی را لینک خارجی یا اصطلاحا بک لینک باید
دانست. اما در صورتی که در گرفتن بک لینک به ریزهکاری ها توجه نکنید نه
تنها وب سایت شما در نتایج پیشرفتی نمی کند بلکه شاید توسط الگوریتم های
گوگل نمره منفی نیز دریافت کنید. مهمترین نکات در زمینه گرفتن بک لینک
شامل:
– اکثر بک لینک های خود
را از وب سایت هایی بگیرید که با موضوع وفعالیت شما در ارتباط باشند و از
گرفتن بک لینک از سایت های غیر مرتبط پرهیز کنید.
– در هنگام گرفتن بک لینک اولویت با وب سایت هایی است که پیج رنک بالاتری
نسب به وب سایت شما داشته باشند. (پیج رنک امتیازی است از ۰ تا ۱۰ که گوگل
به وب سایت ها می دهد هرچه این عدد بالاتر باشد مفیدتر خواهد بود)
– بهترین نوع بک لینک در “پست مهمان” است، یعنی شما با هزینه و یا به صورت
تعاملی یک مطلب در زمینه کاری خود در یک وب سایت منتشر می کنید و در قسمت
هایی از متن به وب سایت و صفحات خاص لینک می دهید.
– در هنگام گرفتن لینک از وب سایت ها، به follow و یا nofollo w بودن تگ
html توجه نمایید(برای این کار باید با کلیک راست بر روی وب سایت مورد نظر
سورس صفحه را باز کرده و با پیدا کردن تگی که در آن به سایت شما لینک داده
شده است از نبودن دستور rel = “nofollow” اطمینان حاصل کنید.) وجود برچسب
نوفالو به معنای این است که وب سایت مرجع لینک مورد نظر را تایید نمی کند و
این باعث بیهوده شدن تاثیر بک لینک می گردد.
– همانطور که در لینک داخلی گفته شد، عبارات کلیدی خود را لینک نمایید
یعنی مثلا در زمینه کاری دوربین مدار بسته ، خود کلمه دوربین مدار بسته یا
انواع مدل ها و کلمات کلیدی را لینک کنید نه عبارات عمومی نظیر اینجا ، وب
سایت ما ، درباره ما ، مشاهد سایت و…
– از لینک ها برای صفحات داخلی هم استفاده نمایید و فقط به صفحه اصلی لینک
ندهید. به طور کلی تلاش کنید مخاطب را سریعا به موضوع هدف هدایت کنید.
بدانید
که هر لحظه گوگل در حال رصد کردن فعالیت های شماست، حضور شما در شبکه های
اجتماعی ، انتشار مطالب ، تایید یا عدم تایید مطالب شما توسط دیگران و خیلی
از فعالیت های دیگر همواره مورد توجه گوگل است. مؤلفه محبوبیت با رشد شبکه
های اجتماعی و به ویژه از زمان رونمایی گوگل پلاس ، یکی از فاکتورهای مهم
خارجی در بهینه سازی وب سایت است.
اگر بخواهیم خیلی سریع و خلاصه کلیات و قواعد مؤلفه محبوبیت را با هم مرور کنیم می توانیم به نکات زیر اشاره کنیم:
– همانطور که در قبلاً هم اشاره کردم حتما در شبکههای مختلف اجتماعی برای سایت خود اکانت تشکیل دهید.
– مطالب وبسایت خود را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید.
– تعداد دنبال کنندگان صفحات خود را بیشتر کنید و از کاربران برای بازنشر و لایک صفحات خود کمک بخواهید.
– علاوه بر شبکههای اجتماعی می توانید با ساخت چند وبلاگ تخصصی برای
بازنشر محتوا و لینک دهی به وب سایت اصلی، محبوبیت خود را نزد موتور
جستجوگر گوگل افزایش دهید.
– با ترفندهای بازاریابی ویروسی مطالبی را برای شبکه های اجتماعی تولید کنید که کاربران بیشتری آنرا به اشتراک بگذارند.
مطالب مشابه بازاریابی و کسب درآمد:
آموزش کسب درآمد و بازاریابی اینترنتی برای رستوران
آموزش بازاریابی اینترنتی : کسب درآمد با بازاریابی چریکی
آموزش بازاریابی اینترنتی : بازاریابی دهان به دهان در کسب آمد از اینترنت
آموزش بازاریابی اینترنتی : ابزار بازاریابی و کسب درآمد از اینترنت
آموزش بازاریابی اینترنتی: ویژگی سایت کسب درآمد
آموزش بازاریابی و کسب و کار اینترنتی، شروع درآمد از کجا؟
ارتباط هزینه تبلیغات و کسب درآمد از اینترنت
دابسمش فرصتی برای کسب درآمد و بازاریابی
آموزش تکنیک فروش و کسب درآمد بالا
فروش محصولات و کالاها اعم از صنعتی و غیر صنعتی نیاز به بازاریاب و فروشندگان خاص دارد خود فروشنده هم باید دارای مهارت های مختلف بازاریابی و اقناع خریدار داشته باشد بر اساس می توان گفت هر کسی می تواند فروشنده و بازاریاب محصول باشد ولی هر کسی نمی تواند فروشنده ماهی و متخصص بازاریابی باشد . در اینجا راه و هدف،تمایز افراد را مشخص می کند اگر شما به فکر کسب درآمد بالا و افزایش ثروت و قدرت خود شوید باید اعتماد مشتری را جلب کنید که جلب اعتماد هم یک تکنیک عالی در کسب و کار می باشد . در اینجا قصد دارم تا تکنیک فروش را بیان کنیم و اینکه یک فروشنده ماهر و متخصص چگونه مشتری خود را برای خرید قانع می کند . برای اینکه فروشنده متخص و ماهر در کسب و کار خود شوید با ما همراه باشید:
فروشنده، راهی مشخص با اهدافی مشخص دارد اگر هدف آن فروش زیاد باشد چیزی نمیتواند آن را متوقف کند. فروشندگی فقط فروش محصول نیست بلکه به دست آوردن اعتماد مشتری است تا مشتری دائم شما شود. لحظه ای که با مشتری ارتباط برقرار می کنید باید کاملاً روی معامله تسلط داشته باشید. به مشتری پیشنهاد دهید که چه کاری انجام دهد و چه بگوید. البته بدون اینکه متوجه شود!
اگر از اولین بار روی مشتری تسلط نداشته باشید خرید کردن از شما را فراموش می کند. تسلط، همان جلب توجه مشتری ست. نگذارید در حین معامله؛ درباره ی موضوع دیگری صحبت کند. حرف های تکراری را کنار بگذارید. آنها باعث خستگی مشتری می شوند! برای خرید اصرار نکنید با این کار او را فراری می دهید.
این جمله ساده به نظر می رسد اما برخی فروشندگان چیزی را به مشتری می فروشند که مشتری به آن احتیاج ندارد! شما محصول یا خدمات را به نمایش بگذارید و جزئیات آن را توضیح دهید. سپس، تصمیم را بر عهده مشتری بگذارید! همچنان برای فروش به مشتری اصرار نکنید!
به جای آنکه فکر کنید از ۱۰ نفر ۱ نفر از شما خرید می کند و سبب ایجاد افکار منفی در ذهن تان شود؛ به این فکر کنید که ۱۰ درصد از شما خرید کرده اند یا ۱۰ درصد از مشتری ها از شما خرید کرده اند! اگر این گونه فکر کنید دیگر با شنیدن کلمه “نه” مشکلی برایتان پیش نمی آید! همینطور به خود اطمینان دهید که کلمه “بله” در راه رسیدن است.
این کلید قضیه است! اعتراضاتی که می شنوید؛ تنها عذر خواهی ست که به شما می گوید “من قصد خرید ندارم” باید وسیله ای برای مقابله با اعتراضات پیدا کنید.
شخصیت مهم ترین رکن یک فروشنده ماهر است؛ زیرا تطابق خوبی حتی قبل از خرید با مشتری را فراهم می آورد.
با روی باز از مشتری استقبال کنید؛ کاری کنید مشتری با شما احساس راحتی
کند؛ به طوری که حس کند شما دوست او هستید! با مشتری درست صحبت کنید و
شخصیت او را تحلیل نمائید. این راه بهترین کار برای رسیدن به موفقیت است.
یاد بگیرید چگونه مشتری که در مقابل شما ایستاده را قانع کنید اگر حس کردید مشتری قصد خرید را دارد فرصت را از دست ندهید و نظر خود را غالب کنید.
نمی توانید چیزی را بفروشید تا زمانی که برخی از احساسات را روی صورت خود نداشته باشید! مراقب باشید در چهره خود ناامیدی و یأس دیده نشود. اگر صحبت طولانی شد و نتیجه ای نداشت همچنان آرام باشید یک لبخند می تواند مشتری را تشویق به خرید کند.
در کنار مهارت های ارتباط باید اعتماد به نفس داشته باشید. باید قادر باشید با هر نوع مشتری ارتباط برقرار کنید ارتباط با انواع مشتری ها یک امتحان برای شماست. فروشنده ماهر می تواند تنها با سوال، مشتری را به هر کجا می خواهد بکشاند.
فروشنده ماهر هر چیزی را که در ارتباط قبلی با مشتری داشته به یاد خواهد داشت! صحبت های مشتری حتی اگر بی ربط باشد به شما کمک می کند که شخصیت آن را بشناسید و اینگونه شما می توانید بهتر روی او تاثیر بگذارید. وقتی کوچکترین چیزها را در ارتباط قبلی به یاد داشته باشید مشتری حس می کند برای شما اهمیت دارد.
بار اول احتمالاً پاسخ خیلی از سؤالات تان را در مشتری می بینید: مانند صحبت کردن، نحوه نشستن، یا نوع پوشش!
شاید یکی از این موارد کلید فروش باشد. سعی کنید تمام جزئیات فروش را با توجه به حرکات جسم مشتری برای او توضیح دهید.
نگاه اساسی برای فروشنده دو صفت است “احساس” و”همدردی” این دو صفت به شما کمک می کند حس طرف مقابل را بشناسید که با شما موافق است یا نه! همدردی به شما کمک می کند مشتری را برای خرید قانع کنید.
جوانی
می خواهد در فروشندگی ماهر شود و آموزش لازم را ببیند؛ پس باید تمام
جزئیات را درباره محصول بداند. حتی اگر با آزمایش کردن! تمرین کنید. گذشت
زمان از شما فروشنده ای ماهر می سازد. کتاب و مجله بخوانید. این دو در
آموزش نقش مهمی دارند.
گاهی از فشار کار زیاد احساس شکست می کنید اما وقتی درست فکر کنید می بینید خیلی چیزها را به دست آورده اید.
باید به مشتری های خود گوش دهید. گاهی بعضی با “سخن های نه چندان جالب” درباره کار شما، شما را می رنجانند و برخی بدون تست محصول و اطلاعات لازم از محصول شما انتقاد می کنند؛ اما تمام این صحبت ها نباید باعث شود شما به تندی با مشتری برخورد کنید! باید از صحبت های مشتری بیابید که چه چیزی لازم دارد.
بیشتر مشتری ها از شما سؤالاتی را می پرسند؛ باید با صبر تمام توضیحات را بدون ناراحتی برایشان توضیح دهید فروشنده باید به مشتری کمک کند که ابزار و محصول متناسب را خریداری کند. فروشنده ی ماهر دقیقاً می داند اساس فروشندگی صداقت و راست گویی ست.
اگر می دانید نمی توانید با دیگران رقابت کنید منطقه ای را برای فروش انتخاب کنید که رقابت در آن کم باشد. سعی کنید بدانید رقبا درباره شما چه می گویند! اگر می خواهید بدانید چقدر پیشرفت دارید به حرف های رقبا درباره خود گوش دهید.
آیا از شما می ترسند؟
آیا کارهایی که انجام می دهید برای آن ها اهمیت دارد؟
همیشه آماده باشید؛ شاید بخواهند شما را شکست دهند.
نوع اول: با یک بار تماس گرفتن و شنیدن کلمه ی “نه” تماس قطع می شود .
نوع دوم: اگر دوبار تماس گرفت و کلمه ی نه را شنید؛ از برقراری تماس مجدد ناامید شده و دیگر ارتباط برقرار نمی کند.
نوع سوم:
سه بار تماس می گیرد و کلمه نه را می شنود. اما ناامید نمی شود! هر چند
وقت یک بار دوباره امتحان می کند. ۸۵ درصد از فروشندگان موفق این کار را
انجام می دهند. ارتباط با مشتری کسب موفقیت را به همراه داشته و ارتباط همیشگی جذب مشتری را به همراه دارد.
همیشه یک قدم جلوتر باشید. بازار را قدم به قدم دنبال کنید. با تمام شدن خرید؛ ارتباط خود را قطع نکنید. میزان رقابت و جزئیات محصول را در بازار بدانید اگر احتیاجات و جزئیات را نشناسید نمی توانید فروش خوبی داشته باشید.
مطالب مشابه بازاریابی و کسب درآمد:
آموزش کسب درآمد و بازاریابی اینترنتی برای رستوران
آموزش بازاریابی اینترنتی : کسب درآمد با بازاریابی چریکی
آموزش بازاریابی اینترنتی : بازاریابی دهان به دهان در کسب آمد از اینترنت
آموزش بازاریابی اینترنتی : ابزار بازاریابی و کسب درآمد از اینترنت
آموزش بازاریابی اینترنتی: ویژگی سایت کسب درآمد
آموزش بازاریابی و کسب و کار اینترنتی، شروع درآمد از کجا؟
ارتباط هزینه تبلیغات و کسب درآمد از اینترنت
دابسمش فرصتی برای کسب درآمد و بازاریابی
نحوه کسب درآمد و بازاریابی اینترنتی برای رستوران
یکی از شیوه کسب درآمد اینترنتی رستوران ها و فست فوت ها و به طوری کلی غذاخوری ها هستند اگر به عنوان یک فرصت کسب و کار به آن نگاه شود و همراه خودش ایده کسب درآمد اینترنتی را داشته باشد. در طراحی رستوران و فست فودها علاوه بر مسائل و نکات فنی و تکنیکی سایت، از ایده های نوین جهت برند و معروف شدن استفاده کنید می توانید کسب و کاری متفاوت و نوین با درآمد بالا داشته باشید. در اینجا قصد دارم تا برخی از ایده های بازاریابی اینترنتی برای یک رستوران یا فست فود را ارائه دهم امیدوارم مورد توجه و قبول شما واقع شود و به کسب درآمد شما از طریق اینترنت کمک کند.
یکی از درگاه های نوظهور مخصوصا در عرصه تفریح و تغذیه خدمات تخفیف گروهی است که سایت هایی نظیر نت برگ ؛ تخفیفان و… آن را به خوبی در ایران ارائه می کنند. اگر رستوران خود را تازه تاسیس کرده اید و یا اینکه به دنبال جذب گروه مشتریان جدید هستید حتما با این سایت ها تعامل کنید تا بسته های تخفیفی شما نیز در این سایت ها قرار گیرد. در ارائه پیشنهادات از ۲ اصل جذابیت در عین حفظ کیفیت غفلت نکنید. فراموش نکنید اولاً بسته شما باید تحریک کننده و جذاب باشد و علاوه بر آن مشتری که با این روش جذب رستوران شما شده است باید لحظات لذت بخشی را تجربه کرده باشد.
این ایده قطعا می تواند ابزار خوبی برای بازاریابی ویروسی رستوران یا فست فود شما باشد؛ به این صورت که شما می توانید با تعامل با آشپزخانه رستوارن و برنامه نویسی اختصاصی در وب سایت خود قابلیت سفارشی سازی ترکیبات غذا را برای مشتری فراهم کنید, به عنوان مثال من هنگام سفارش پیتزا بتوانم از لیست موجود علاقه مندی های خود را انتخاب کنم و بگویم که فلفل نداشته باشد یا ذرت داشته باشد و… همیشه احترام به سلیقه مخاطب برگ برنده یک برند خواهد بود.
منوهای سفارش و نحوه سفارش گیری همیشه می تواند دستخوش ذوق و خلاقیت رستوران داران باشد؛ تصور کنید که وارد رستوران شده اید و پس از نشستن بر روی صندلی به جای دیدن کاغذها و منوهای کلیشه ایی یک تبلت را مشاهده می کنید که می توانید آن را بردارید منوی خود را انتخاب کنید؛ توضیحات لازم در مورد سلیقه خود را قید کنید ؛ همانجا پرداخت کنید یا فیش صادر کنید و حتی می توانید از ابزارهای جانبی از لیست موسیقی های موجود در یکی را برای پخش در سالن رستوران انتخاب کنید! لذت بخش نیست؟!
نترس بترکون نام یکی از کمپین های جالب یک رستوران ایتالیایی در غرب تهران بود که در این کمپین هدایایی و کارت های دعوت رایگانی درون تعداد زیادی بادکنک قرار دادده شده بود؛ و عابرین و مردم ناگهان با از سمت یک آقا یا خانم به ترکاندن بادکنک تشویق می شدند! تا بعد از ترکاندن کارت دعوت خود را دریافت کنند!! نترس بترکون! قطعا می تواند با جزییات بیشتر در فضای مجازی نیز اجرایی شود.
جونابرگر در کتاب خود به یک همبرگر فروشی اشاره می کند که مشتریان وقتی که از طریق یک تلفن قدیمی شماره ایی را می گیرند ناگهان بخش جدید با کلی نوشیدنی! برای آنها باز می شود! مثل این فیلم های تخیلی!! همین تکنیک ساده این رستوران زیر پله ایی را به یکی از بزرگترین و محبوبترین رستوران های شهر تبدیل می کند و همه درباره آنچه حس شگفتی و اسرارآمیز بودن این فست فود بود با هم صحبت می کنند. اینکه بتوانید بدون هیچ تبلیغ مستقیمی در مشتری خود یک حس حیرت و شگفتی را ایجاد نمایید یک کار فوق العاده است و به سرعت نقل حرف ها و داستان های جذاب شهر خواهید شد!
مطالب مشابه بازاریابی و کسب درآمد:
آموزش بازاریابی اینترنتی : کسب درآمد با بازاریابی چریکی
آموزش بازاریابی اینترنتی : بازاریابی دهان به دهان در کسب آمد از اینترنت
آموزش بازاریابی اینترنتی : ابزار بازاریابی و کسب درآمد از اینترنت
آموزش بازاریابی اینترنتی: ویژگی سایت کسب درآمد
آموزش بازاریابی و کسب و کار اینترنتی، شروع درآمد از کجا؟
ارتباط هزینه تبلیغات و کسب درآمد از اینترنت
دابسمش فرصتی برای کسب درآمد و بازاریابی
آموزش بازاریابی اینترنتی : افزایش کسب درآمد با بازاریابی پارتیزانی
بین شیوه کسب درآمد از اینترنت و بازاریابی با کلمه چریک چه ارتباطی دارد ؟ واقعا بازاریابی اینترنتی هم می تواند چریکی باشد ؟ اصلا چه ارتباطی بین کسب و کار در خانه و جامعه با چریک وجود دارد؟ قبل از از هر چیز بپویم: حتما شما هم کلمه چریک یا پاتیزان را شنیدید و یا حداقل شیوه جنگ این گروه را شنیده اید اولین شیوه جنگ چریکی یا پاتیزانی را حکومت متقدر اشکانی یا پارتیان ایران در جهان پایه ریزی کردند و به این دلیل پارتیزانی می گویند که از نام قوم پارت (اشکانی) گرفته شده است اشکانیان از جنگ با دشمنان از شیوه جنگهای نامنظم استفاده می کردند و بارها امپراطوران روم را شکست دادند و چند نفر از آنها را کشتند. این شیوه جنگ در جهان به نام آنها معروف شد و به اروپا و جهان راه یافت و چریکهای یا پارتیزانهای بلگراد و پاتیزانهای کوبا از اینها الهام گرفتند.شیوه چریکی یا پارتیزانی، در کسب درآمد از اینترنت و یا کسب و کار خانگی و یا تجاری هم وارد شد و مانند شیوه جنگی خود یک فروشنده و کاسب عمل می کند همانطور که چریک نمی تواند با نیروی قوی مجهز مبارزه کند و دست به جنگ نامنظم می زند بازاریاب و فروشنده ای که توان و قدرت بزرگ ندارد برای بقا خود دست به بازاریابی چریکی می زند با این مقدمه وارد بحث کسب درامد از طریق بازاریابی چریکی و شیوه عمل آن می شوم و کار را با شرح یک حکایت و داستان شروع می کنم:
شخصی
یک مغازه کوچک کتاب فروشی داشت و مغازه وی در بین دو کتاب فروشی بزرگ و
معتبر قرار داشت، یک روز صبح صاحب کتاب فروشی هنگام مراجعه به محل کار خود
متوجه تابلو تبلیغاتی بزرگ مغازه سمت راستی با عنوان “جشنواره فروش فوق
العاده با ۵۰ درصد تخفیف” شد. این تابلو بسیار جلب توجه میکرد و مخاطبان
بسیاری را نیز جذب می کرد. صبح روز بعد مغازه سمت چپی نیز تابلویی با عنوان
“حراج استثنایی با ۶۰ درصد تخفیف” نصب نمود!! و کتاب فروشی این شخص در
میان این دو مغازه بیش از پیش بی دفاع و کوچک بنظر میرسید. به نظر شما مالک
این کتاب فروشی کوچک در این جنگ نا عادلانه چه کاری میتوانست انجام دهد؟
از آنجایی که صاحب این کتاب فروشی بازاریاب چریکی بلد بود، تابلویی خلاقانه و متفاوت طراحی کرد و در سردر مغازه نصب نمود،رو این تابلو نوشته شده بود “در ورودی اصلی”!
شاید این داستان کوتاه بهترین تعریف از بازاریابی چریکی یا پارتیزانی باشد ؛ در ویکی پدیا تعریف بازاریابی پارتیزانی را اینگونه می خوانیم:
“بازاریابی چریکی یا پارتیزانی (Guerilla Marketing) روشی نامنظم و نامتعارف در انجام فعالیتهای تبلیغی بر مبنای یک بودجه بسیار کم است. چنین تبلیغاتی گاه به گونهای طرح میشود که مخاطب حتی از وجود آنها بی اطلاع است و شاید بتوان گفت این نوع بازاریابی از انواع بازاریابی پنهان یا بازاریابی مبتنی بر هیاهو است. در واقع بازاریابی پارتیزانی نوعی بازاریابی نامنظم برای کسب حداکثر نتایج با بکارگیری حداقل منابع است و متضمن ابتکار و نوآوری، شکستن قوانین و جستجوی راهکارهای بدیل برای روشهای بازاریابی سنتی است.
بازاریابی پارتیزانی را جی کنراد لوینسون در سال ۱۹۸۴ در کتابی با عنوان بازاریابی پارتیزانی تشریح کرد که در آن کارآفرینان و کسب و کارهای کوچک را هدف خود قرار داد. از آن پس لوینسون ۲۰ کتاب دیگر در این باره نوشت و در آن همچنان کسب و کارهای کوچکی را که دارای منابع و بودجه بسیار اندک نسبت به کسب و کارهای بزرگتر بودند، مورد توجه قرار داد و از مزیت تاکتیکهای بازاریابی پارتیزانی برای اینگونه شرکتها نوشت. پرسش وی بسیار ساده بود: چگونه یک مؤسسه کوچک با بودجه بسیار اندک میتواند با شرکتهای بزرگتر رقابت کند؟”
هنگامیکه پولندارید، ولی به یک رسانه، برای جلب نظر مخاطب نیاز دارید بهترین راه حل شما استفاده از روش ها و تکنیک های بازاریابی چریکی است؛در حقیقت بازاریابی چریکی تبلیغاتی بسیار هوشمندانه با حداقل منابع مالی و حداکثر کارائی و عملکرد را ارائه می نماید. از جمله اصولی که بازاریابی مدرن پارتیزانی را متفاوت می نماید اساس آن است. بازاریابی چریکی بر اساس اصول روانشناسی، تاکید بر منافع به جای فروش و بهره برداری بیشتر از تکنولوژی ها در بازاریابی می باشد. اما این روش قوانین و چارچوبی برای خود دارد که حتما باید قبل از اجرا از آن با خبر باشید:
تفاوت های بسیاری میان بازاریابی چریکی و سنتی وجود دارد؛ یکی از این تفاوت ها در حساسیت بالای نتیجه است به بیان ساده تر شاید در بدترین حالت شما از بازاریابی سنتی نتیجه ایی نگیرید اما در نقطه مقابل در بازاریابی چریکی علاوه بر عدم نتیجه حتی احتمال وقوع فاجعه نیز وجود دارد. به همین دلیل قبل از هر اقدامی به حالت های گوناگونی که در انتهای کار احتمال دارد شکل گیرد فکر کنید. سعی کنید تیتر داستانی که از اقدام شما در بین مشتریان به وجود آمده است را پیش بینی کنید. حال سناریوهای متعدد آن را پیگیری نمایید. با این کار نتایج و سمت سوی بعد از پیادهسازی بازاریابی چریکی مشخص وممکن است از بروز یک فاجعه پیش گیری شود. برای پیش بینی نتیجه نهایی می توانید در شبکههای اجتماعی، فقط در بین دوستان خود، بخشی از طرح خود را برای دریافت نظرات اولیه سایرین نیز به اشتراک بگذارید یا اینکه طرح مورد نظر خود را با یک متخصص روابط عمومی در میان بگذارید تا در مورد بازخوردهای احتمالی آن اطمینان حاصل نمایید. بعد از این کار ۳ گام اصلی زیر را در دستور کار قرار دهید:
۱- ایده خلاقانه ایی برای انتقال پیام تبلیغاتی خود پیدا کنید و همانطور که قبلا هم گفته شد مطمئن شوید که همه مخاطبان برداشت درستی از ایده شما خواهند داشت.
۲- یک رسانه اصلی برای انتشار ایده خود پیدا کنید؛ این رسانه باید ۲ ویژگی اصلی داشته باشد: اولاً از اعتبار کافی در بین مخاطبان برخوردار باشد و دوماً از پتانسیل بالایی برای انتقال پیام شما از رسانه مبدا به سایر رسانه ها وجود داشته باشد.
۳- کلیه نتایج و رویدادها را در حین انجام طرح بازاریابی خود ثبت نمایید و به صورت کیفی و کمی نتایج را تحلیل نمایید. این آنالیز هم برای بهبود طرح فعلی و هم برای طراحی کمپین های بعدی قطعا ارزشمند خواهد بود.
۱- هرگز این نکته را فراموش نکنید که؛ بازاریابی چریکی در مورد شما نیست بلکه در مورد مشتریان مخصوصا مشتریان قدیمی شما است.
۲- باید بودجه مشخصی برای کارهای بازاریابی اختصاص دهید؛ برای شروع میتوانید درصدی از درآمد ناخالص خود را به بودجه بازاریابی تخصیص دهید.
۳- از بیماری “نزدیک بینی” در طراح بازاریابی خود جدا پرهیز کنید؛ بسیاری از مدیران یا بازاریابان بیش از آنچه که در واقعیت وجود دارد به محصول یا طرح بازاریابی خود ایمان دارند. این در حالی است که بازار اصلا با تصورات و پیش بینی آنها همسو نیست. پس کمی واقع بین باشید.
۴- پیاده سازی برنامه های بازاریابی چریکی از طریق فضای وب با ایجاد و تعریف رویدادهای اینترنتی در شبکه های اجتماعی به خوبی قابل انجام است به شرطی که کاربر خود را در این طرح ذی نفع بداند.
۴- آخرین نکته که در مورد همه روش های بازاریابی باید یاد آوری کنیم این است که به خودتان بگویید که هیچکس در خارج از کمپانی شما، قصد نجات شمارا ندارد!!! پس فقط این شما هستید که مسئول رشد کسبوکارتان خواهید بود. حتی اگر کوچک و ناقص باشد اما “اقدام” عامل اصلی موفقیت برنامه بازاریابی است. پس مقاله خواندن بس است! لطفا بلند شوید…
مطالب مشابه بازاریابی و کسب درآمد:
آموزش بازاریابی اینترنتی : بازاریابی دهان به دهان در کسب آمد از اینترنت
آموزش بازاریابی اینترنتی : ابزار بازاریابی و کسب درآمد از اینترنت
آموزش بازاریابی اینترنتی: ویژگی سایت کسب درآمد
آموزش بازاریابی و کسب و کار اینترنتی، شروع درآمد از کجا؟
ارتباط هزینه تبلیغات و کسب درآمد از اینترنت
دابسمش فرصتی برای کسب درآمد و بازاریابی