گوپرو برندی است که بیش از یک دهه در تولید دوربینهای دیجیتال فعالیت دارد و بنیانگذار آن را به یکی از پردرآمدترین افراد دنیای فناوری تبدیل کرد.گوپرو در کمتر از یک دهه به یکی از برندهای باارزش دنیا تبدیل شد، بهطوری که دوربینهای دیجیتال این کمپانی در بین دوستداران طبیعت و ماجراجویان از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. دوربین گوپرو به دلیل طراحی، ارگونومی و ویژگیهای منحصربهفرد خود توانست بهسرعت در بین دیگر تولیدکنندگان دوربینهای هوشمند موجود در بازار جای بگیرد و به یکی از پرفروشترین دوربینهای دیجیتال تبدیل شود.
نیکولاس وودمن؛ بنیانگذار گوپرو
نیک وودمن ۴۱ ساله بنیانگذار گوپرو، در شهر کوچکِ وودساید در شهرستان سن ماتئو واقع در ایالات متحده آمریکا به دنیا آمد. وی در طول دوران دبیرستان به موجسواری علاقهمند شد و اولین گروه موجسواری دبیرستان خود را تشکیل داد. وودمن برای تأمین بودجهی این گروه، به فروش تیشرت در بازیهای فوتبال دبیرستان خود میپرداخت. وی مدرک لیسانس هنرهای تجسمی را در سال ۱۹۹۷ از دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو اخذ کرد و پس از اتمام تحصیل، دو استارتاپ راهاندازی کرد که هرگز به سرانجام نرسیدند. اولین استارتاپ، وبسایتِ EmpowerAll بود که در زمینهی فروش تجهیزات الکتریکی تا قیمت ۲ دلار فعالیت داشت و دومین استارتاپ Funbug نام داشت که یک پلتفرم بازی و بازاریابی برای گیمرهایی بود که میتوانستند توسط آن جوایز نقدی کسب کنند. وودمن پس از شکست در هر دو استارتاپ، توسط پدرش دین وودمن که یکی از بنیانگذاران بانک سرمایهگذاری رابرت استفانس بود، مورد حمایت مالی قرار گرفت و توانست ۲۳۵ هزار دلار کمک مالی از وی دریافت کند. وی با استفاده از این مبلغ و روابط والدین خود با دنیای تجارت، توانست برند گوپرو را در سال ۲۰۰۲ توسعه دهد.
اما چرا «گوپرو» بهعنوان نام برای این کمپانی انتخاب شد؟ وودمن در این باره میگوید:
از همان ابتدا قرار بود گوپرو کمپانی باشد که بتواند برای موجسواران دوربینهای مناسب این حرفه تولید کند. زمانی که قصد انتخاب نام برای این محصول داشتم، از خودم پرسیدم: محبوبترین کاری که خودم و دوستانم ترجیح میدهیم چیست؟ و جواب این بود که میخواهیم موجسواران حرفهای (pro surfers) باشیم! زمانی که نام GoPro را انتخاب کردم، متوجه شدم این نام کاملا مرتبط با علاقهام است و این پیام را به مشتریان انتقال میدهد که از زندگی با تمام وجود لذت ببرید!
وودمن در سفر استرالیا و اندونزی در حالی که دوربینی را در قسمت سر برای ثبت تصاویر موجسواری تعبیه کرده بود، اولین انگیزه را برای توسعهی برند گوپرو دریافت کرد. ایدهی وی توسعهی کمربندی بود که توسط آن، دوربین را به بدن محکم نگه دارد تا بهراحتی بتوان تصاویر ماجراجویی را ثبت کرد. اولین دوربین وودمن لنز ۳۵ میلیمتری داشت که روی مچ دست قرار میگرفت. دوستان وودمن وی را شخصی پر جنبوجوش و باانرژی میشناسند، به گفتهی آنها، وودمن عقیده داشت دوربینهایش او را به فردی میلیارد در دنیا تبدیل خواهد کرد! وودمن نیز خود ابراز داشته گوپرو نتیجهی تلاش شبانهی ۱۰ ساله است.
بهطور کلی محصولات کمپانی گوپرو به شرح زیر است:
۱- سری دوربینهای HERO
۲- پهپاد KARMA
۳- دوربین Omni
۴- دوربین Odyssey
۱.۱ اولین دوربین گوپرو؛ ۳۵mm
GoPro HERO 35mm اولین دوربین گوپرو است که در ۱۳ آوریل ۲۰۰۵ روانهی بازار شد. ابعاد دوربین مذکور ۲.۵ در ۳ اینچ و وزن آن ۲۰۰ گرم بود و تنها با ۲۰ دلار به فروش میرفت. تصویر فوق متعلق به این دوربین است که روی مچ دست قرار میگیرد. وودمن مچبند این دوربین گوپرو را با کمک چرخخیاطی مادر خود دوخت و این شروع باعث شد ایرادات ایدهی خود را بیاید و برای رفع کردن آنها تلاش کند. هدف نیک ساخت دوربینی ضدآب، ضد گردوغبار، دارای طول عمر باتری بیشتر، کوچک و قابل حمل بود که بتواند آن را راحت روی مچ دست خود حین موجسواری و ماجراجویی حمل کند. در نهایت وودمن با کمک یک کمپانی واقع در شنژنِ چین توانست توسعه و تولید اولین دوربین گوپرو را آغاز کند. ساخت و مونتاژ این دوربین در چین تنها با ۳ دلار در هر دوربین تمام میشد؛ اگرچه این دوربین قابلیت فیلمبرداری نداشت؛ اما برای شروع عکسهای قابل قبولی به ثبت میرساند و آغازگر راهی پرماجرا برای گوپرو و تبدیل وودمن به یک میلیاردر بود. نخستین دوربین گوپرو بهنوبهی خود تا حدودی توانست اهداف وودمن را ارائه دهد؛ عملکرد این دوربین مکانیکی بود و به همین دلیل باتری نداشت. GoPro Hero 35mm دارای قابلیت ضدآب تا عمق چهار و نیم متر داشت. وودمن این دوربین را در فروشگاههای لوازم موجسواری و کانال QVC به فروش رساند و در اولین روزهای راهاندازی شرکت تازهاش چندین مرتبه در این کانال تلویزیونی ظاهر شد.
جنس بدنهی دوربین از پلیکربنات است و از محتویات داخل جعبهی میتوان به بند، دستکش اسکی، کتابچهی راهنما به دو زبان انگلیسی و فرانسوی و نوار فیلم کداک اشاره کرد. از آنجایی که عملکرد این دوربین مکانیکی است، پس از ثبت اولین تصویر باید بهصورت دستی ضامن نوار فیلم را برای ثبت تصویر جدید رول کرد.
۱.۲ دوربین Digital
تصویر فوق دومین دوربین گوپرو با نام Digital است که در سال ۲۰۰۶ عرضه شد. این دوربین به قابلیت فیلمبرداری با رزولوشن ۳۲۰ در ۲۴۰ VGA و طول ۱۰ ثانیه و همچنین عکسبرداری مجهز شده بود. این دوربین فاقد اسلات کارت حافظه است و حافظهی داخلی آن تنها ۳۲ مگابایت ظرفیت دارد. Digital نیز همانند اولین دوربین روی مچ دست قرار میگیرد.
۱.۳ دوربین Digital 3
این دوربین نسخهی توسعهیافتهی دوربین Digital است که در سال ۲۰۰۷ عرضه شد. از مشخصات آن میتوان به سنسور ۳ مگا پیکسلی، ثبت تصاویر با رزولوشن ۵۱۲ در ۳۸۴ پیکسل و رزولوشن ویدئوی ۳۰ فریم بر ثانیه اشاره کرد. این دوربین دارای حافظهی داخلی ۱۶ مگابایت است و میتوان کارت حافظه تا ۲ گیگابایت روی آن نصب کرد. از دیگر مشخصات آن قابلیت ضدآب تا عمق ۳۰ متر است.
۱.۴ دوربین Digital 5
Digital 5 در ۵ دسامبر سال ۲۰۰۸ عرضه شد و برخلاف دوربینهای پیشین، دو باتری دارد. سنسور این دوربین ۵ مگا پیکسلی است و ویدئوها را با رزولوشن ۵۱۲ در ۳۸۴ به ثبت میرساند. حافظهی داخلی آن ۱۶ مگابایت و میتوان کارت حافظه تا ۲ گیگابایت روی آن نصب کرد. همانند نسل پیشین خود، Digital 5 نیز قابلیت ضدآب تا عمق ۳۰ متر دارد.
۱.۵ دوربین Digital Wide
این دوربین بهراحتی روی انواع کلاه نصب میشود. Digital Wide نیز همانند دوربینهای پیشین ضدآب بودن تا عمق ۳۰ متر و سنسور ۵ مگا پیکسلی را حفظ کرده است و بهطور مداوم تا سه ساعت بدون خاموش کردن، تصاویر و ویدئوها را ثبت میکند. این دوربین دارای دو باتری، حافظهی داخلی ۱۶ مگابایت و وزن ۶۱۲ گرمی است. Digital Wide از کارت حافظه تا ۲ گیگابایت پشتیبانی میکند.
۱.۶ دوربینهای HD 960 و HD LED
دوربین HD HERO 960 که در ششم آگوست سال ۲۰۱۰ معرفی شد، از مشخصات بارز آن میتوان به ضبط تصاویر ویدئویی با رزولوشن ۹۶۰p اشاره کرد. البته این دوربین با لوازم جانبی الکترونیکی گوپرو سازگاری ندارد؛ اما میتوان آن را با دیگر لوازم جانبی از جمله مانتها که شامل کلاه، بستن روی سر، رول بار اتومبیل، میله دوچرخه, سهپایه دوربین هستند، استفاده کرد. دوربین HD LED که با نام HD HERO Naked شناخته میشود، با لوازم جانبیهای مختلف عرضه شد. این دوربین در ۲۵ ژانویه سال ۲۰۱۰ روانه بازار شد و از مشخصات آن میتوان به ضبط تصاویر ویدئویی با رزولوشن ۱۰۸۰p و سنسور ۵ مگا پیکسلی اشاره کرد. دوربینهای Naked دارای لوازم جانبیهای مخصوص خود از جمله HD Helmet HERO, HD Motorsports HERO و HD Surf HERO هستند که بیشتر در موتورسواری، موجسواری و دیگر ورزشهایی که به کلاه نیاز دارند، کاربرد دارند.
۱.۷ دوربین HERO2
این دوربین در ۲۴ اکتبر ۲۰۱۱ معرفی شد؛ از مشخصات آن میتوان به سنسور ۱۱ مگا پیکسلی اشاره کرد که در مقابل نور کم نسبت به سنسور دوربینهای پیشین، توسعه یافته و از حساسیت بالایی برخوردار است. علاوه بر این ویدئوها را با کیفیت فول اچدی ضبط میکند. این دوربین با سه نسخه به نامهای Outdoor, Motorsports و Surf عرضه شده است. HERO2 تصاویر ویدئویی را روی کارتهای حافظهی جانبی تا ظرفیت ۳۲ گیگابایتی ذخیره میکند. یکی دیگر از ویژگیهای بارز این دوربین، فیلمبرداری سهبعدی آن است که البته این قابلیت با استفاده از کیت مخصوص ۳D Hero System که بهصورت جداگانه عرضه میشود، امکانپذیر است. دیافراگم آن f/2.8 و از قابلیت لرزشگیر تصویر الکترونیکی برخوردار است. علاوه بر این، فاصلهی کانونی آن بسیار عریض (۱۷۰ درجه میلیمتر) است. از دیگر مشخصات آن میتوان به یک نمایشگر بسیار کوچک سیاه و سفید در قسمت جلویی دوربین اشاره کرد که البته این نمایشگر برای نمایش تصاویر کاربرد ندارد؛ بلکه برای حرکت میان آپشنهای مختلف و منوی دوربین و نمایش میزان باتری، کیفیت فیلمبرداری به کار میرود. مدل MotorSports دارای کلیه لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای ورزشهای اتومبیلرانی، موتورسواری، دوچرخهسواری و جت اسکی است.
۱.۸ دوربین HERO3
اواخر سال ۲۰۱۲، گوپرو سری دوربینهای HERO3 را معرفی کرد؛ این دوربینها در سه نسخهی مشکی، نقرهای و سفید عرضه شد. هر سه نسخهی این دوربینها از لحاظ سایز نسبت به مدلهای پیشین ۳۰ درصد کوچکتر و ۲۵ درصد سبکتر (۷۴ گرم) هستند. از مشخصات آن میتوان به ضدآب بودن تا عمق ۶۰ متر، سیستم Wi-Fi، فیلمبرداری ۴K و Full HD با سرعتها و کادرهای مختلف، عکاسی با سنسور ۱۲ مگا پیکسل به همراه یک کنترلکنندهی بیسیم اشاره کرد. دوربین HERO3 دارای انواع حالتهای عکاسی با فاصلهی زمانی و حالت جدید Continuous Photo است که تصاویر ۱۲ میلیون پیکسلی را بهصورت مستمر، با سرعت ۳، ۵ یا ۱۰ عکس در هر ثانیه ثبت میکند. کنترلکنندهی Wi-Fi Remote گوپرو محصول کوچکی است که میتواند تا ۵۰ دوربین دارای Wi-Fi گوپرو را تا فاصلهی ۵۵۰ متر کنترل کند.
+HERO3: در اکتبر سال ۲۰۱۳ گوپرو دوربین +HERO3 را در دو نسخهی مشکی و نقرهای معرفی کرد؛ این دوربین بهعنوان جایگزینی برای نسل دوربینهای HERO3 شناخته شد زیرا تصاویر را با کیفیت سینمایی با وضوح ۲ برابر و سرعت فیلمبرداری ۲ برابر نسبت به نسل قبلی ثبت میکند؛ البته این قابلیت در نسخهی مشکی آن ارائه شده است. علاوه بر این، قابلیت ثبت ۳۰ عکس در یک ثانیهبا وضوح ۱۲ مگاپیکسل دارد که این مسئله به همراه حساسیت به نور ۲ برابر شده است. اعوجاج تصویر در دوربین نسل سوم کاهش یافته و امکان تغییر میدان دید دوربین توسط کاربر از حالت بسیار پهن، متوسط و باریک، امکان تغییر بیشتر در پرسپکتیو در ثبت تصاویر را از هر زمان دیگری بیشتر کرده است. کیفیت ضبط صدا در این نسخه نیز بهبود یافته و به قابلیت حذف صدای باد مجهز شده است. از مشخصات نسخهی نقرهای هم میتوان به سنسور ۱۰ مگاپیکسلی با کیفیت ضبط تصاویر ویدئویی ۱۰۸۰p و ۷۲۰p اشاره کرد. این نسخه نسبت به نسخهی مشکی دارای ۲۵ الی ۵۰ درصد عمر باتری بیشتر است.
۱.۹ دوربین HERO4
این دوربین در سپتامبر سال ۲۰۱۴ در دو نسخهی مشکی و نقرهای معرفی شد. نسخهی مشکی این دوربین دارای قابلیت فیلمبرداری ۴K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و فیلمبرداری ۱۰۸۰ با حداکثر سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه و سنسور ۱۲ مگاپیکسل است. این مدل در بین همهی محصولات این شرکت کوتاهترین عمر باتری را دارد ولی باتری آن قابل تعویض است. این دوربین دارای درگاه USB و HDMI است و همچنین با قاب محافظ تا عمق ۴۰ متری ضدآب است. مشخصات نسخهی نقرهای این محصول دقیقا مشابه دوربین HERO3 است؛ با این تفاوت که به اسپیکر کوچک و نمایشگر لمسی تجهیز شده است. قاب ضدآبی که همراه با دوربین ارائه میشود، عینا مشابه قاب +Hero3 است و بهخوبی دوربین را در بر میگیرد.
HERO+LCD: در ژوئن سال ۲۰۱۵ گوپرو محصول جدیدی تحت عنوان HERO+LCD روانهی بازار کرد. این مدل تازه، ویدئوها را با رزولوشن ۱۰۸۰P و نرخ ۶۰ فریم در ثانیه ضبط میکند. برای گرفتن عکس هم یک حسگر ۸ مگاپیکسلی برای آن در نظر گرفته شده و علاوه بر این، یک نمایشگر لمسی نیز در پشت دستگاه قرار داده شده است که میتوان برای مشاهده تصاویر از آن بهره گرفت. از جمله دیگر مشخصات میتوان به وایفای، بلوتوث داخلی، پشتیبانی از کارت حافظه MicroSD تا ۶۴ گیگابایت و ضد آب بودن تا عمق ۴۰ متری اشاره کرد.
HERO4 Session: این دوربین یک ماه بعد از HERO+LCD یعنی در ششم جولای ۲۰۱۵ معرفی شد. دوربین مذکور کوچکترین دوربین از سری دوربینهای گوپرو است که نسبت به مدلهای قبلی از لحاظ ابعاد و اندازه تغییرات زیادی کرده است. این دوربین حدود ۵۰ درصد کوچکتر و ۴۰ درصد سبکتر از Hero4 است و به همین دلیل هنگام استفاده، دیگران بهسختی متوجه وجود آن میشوند. این دوربین شبیه یک مکعب و اندازه هر وجه آن کمتر از ۳.۸ سانتیمتر است. نکته قابلتوجه این است که Hero4 Session فقط دو دکمه دارد؛ یک دکمه اصلی که قرمزرنگ است و با فشردن آن دوربین روشن و شروع به فیلمبرداری میکند و دکمه دوم که برای روشن/خاموش کردن وایفای دوربین کاربرد دارد. این عملکرد ساده باعث افزایش عمر باتری میشود. اکنون با باتری داخلی Hero4 Session میتوان تا دو ساعت فیلمبرداری مداوم کرد.
+HERO: یک ماه بعد، در اکتبر سال ۲۰۱۵ دوربین +HERO معرفی شد. این دوربین میتواند ویدئوهای ۱۰۸۰p را با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه ضبط کند و همچنین دارای قابلیت ارتباط وایفای و بلوتوث است. در قسمت عکاسی نیز امکانات این دوربین شامل عکسبرداری با رزولوشن ۸ مگاپیکسل، عکسبرداری تایم لپس و امکان عکاسی پیدرپی با سرعت ۵ فریم بر ثانیه است. +HERO تا عمق ۴۰ متری زیر آب میتواند در برابر فشار آب مقاومت کند. همچنین با استفاده از نرمافزار اختصاصی گوپرو میتواند از همین طریق، عکسهای گرفتهشده یا بخشی از ویدئوهای ضبطشده را در اینترنت به اشتراک گذاشت.
۱.۱۰: دوربین HERO5
دوربین HERO5 Session
دوربین HERO5 black
در حال حاضر این دوربین آخرین مدل از سری دوربینهای HERO است که در سپتامبر ۲۰۱۶ در دو مدل مشکی و Session معرفی شد. هر دو دوربین در بهترین حالت قادرند با دقت ۴K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه به فیلمبرداری بپردازند. علاوه بر آن به جهت راحتی کار، تنها یک کلید ضبط فیلم روی دستگاه قرار گرفته است که البته با حرکات خاصی عملیات گوناگون اعمال خواهد شد. در کنار آن کاربر میتواند از فرمان صوتی برای ضبط فیلم استفاده نماید؛ این دوربینها در این زمینه از هفت زبان زنده دنیا پشتیبانی خواهند کرد. از دیگر امکانات آن در بخش فیلمبرداری میتوان به سیستم لرزشگیر دیجیتالی اشاره کرد. قابلیت آپلود تصاویر و ویدئوهای ضبطشده به فضای ابری نیز میسر شده است؛ البته پیش از انجام این کار، کاربر میبایست حساب کاربری سرویس GoPro Plus خود را فعال کند. نسخهی مشکی این دوربین که حرفهایتر است، دارای سیستم کاهش نویز صدا است. عکاسی با دقت ۱۲ مگاپیکسل انجام میشود و البته دوربین مذکور این قابلیت را دارد که با فرمت RAW یا WDR نیز تصاویر را ذخیره کند. از دیگر مشخصات آن میتوان به سیستم دستی کنترل نوردهی و GPS برای ثبت اطلاعات مکانی فیلمها و تصاویر اشاره کرد. دوربین Hero5 Session از نظر مشخصات فنی، موارد کمتری ارائه کرده است و یک دوربین ورزشی میان رده و کوچک بهحساب میآید. این دوربین در کنار موارد یادشده، قادر است با دقت ۱۰ مگاپیکسل عکاسی کند. تفاوتهای این دوربین با نسخه مشکی شامل عدم وجود صفحه نمایش، GPS و همچنین عدم پشتیبانی از حالت RAW است.
۲. پهپاد کارما
تمامی دوربینهای گوپرو که معرفی شدند، از مشخصات بسیار خوبی بهرهمند هستند و علاوه بر اینکه کاربران میتوان مانتها را برای استفادهی راحتتر دوربینهای گوپرو به کار بگیرند، میتوانند آن راروی پهپاد نصب کنند. این ایده باعث شد شرکت گوپرو پهپاد اختصاصی خود را توسعه دهد. این پهپاد که KARMA نام دارد، در ۲۳ اکتبر سال ۲۰۱۶ معرفی شد. از ویژگیهای این پهپاد میتوان به بالهای تاشو اشاره کرد که حمل راحت ِآن را در سفرهای ورزشی میسر میکند. علاوه بر این، کارما به لرزشگیر دوربین سه محوری مجهز شده است که میتوان آن را جدا کرد و برای گرفتن عکسها و فیلمهای با کیفیت برتر و ثابتتر در فضای بیرون به کار گرفت. از دیگر مشخصات آن میتوان به یک صفحهی لمسی کنترلکننده اشاره کرد که با وجود آن دیگر وابسته به گوشی هوشمند یا تبلت نیست. این پهپاد با دوربینهای HERO 4 و HERO5 تطبیقپذیر است.
۳. دوربین واقعیت مجازی Omni
این دوربین یکی دیگر از شاهکارهای گوپرو به شمار میرود؛ Omni در حقیقت دوربین واقعیت مجازی گوپرو است که در هر سمتش یک دوربین HERO4 نسخهی مشکی قرار داده شده است. این دوربین میتوانند با استفاده از شش دوربینی که دارد، ویدیوی ۳۶۰ درجه ضبط کند؛ سپس میتوان ویدیوهای ضبطشده را در هدستهای واقعیت مجازی نگاه کرد.
۴. دوربین واقعیت مجازی Odyssey
در سال گذشتهی میلادی، گوپرو با همکاری گوگل یک وسیله جدید برای ثبت واقعیت مجازی به نام Odyssey را به بازار معرفی کرد. در ساخت این دستگاه از یک صفحه مدور که دوربین روی آن قرار میگیرد، کابلهای سینک و یک میکروفن استفاده شده است. فیلمهای گرفتهشده توسط ۱۶ دوربینِ HERO4 روی نرمافزار Jump بارگذاری میشوند و رندر نهایی آن، فیلمی با کیفیت ۴k و با امکان چرخش تصویر در ۳۶۰ درجه خواهد بود. در حال حاضر صرفا فیلمبرداران و تهیهکنندگان حرفهای بعد از معرفی پروژه خود امکان ثبتنام برای خرید این محصول خواهند داشت.
فراز و نشیبهای گوپرو
گوپرو به خاطر دوربینهای پوشیدنی شهرت دارد که بیشتر از جانب موجسواران، کوهنوردان و افرادی انتخاب میشود که هیجان را دوست دارند. به نظر میرسد وودمن به اهداف خود رسیده است، چراکه بسیاری از مستندسازان مشهور، فیلمسازان خبرهی بینالمللی و حتی فیلمبرداران فوقالعاده تکنیکی دنیا، از دوربینهای گوپرو برای مصارف حرفهای استفاده کردهاند. ویژگی منحصربهفرد دوربینهای گوپرو از نظر نوع تصویر، لنز فوقواید آنها است. این لنز باعث میشود زاویهی دیدی بسیار باز (حدود ۱۲۰ درجه) به دست آید و همهچیز «متفاوت» به نظر آید. حتی سادهترین حرکات ورزشکاران یا مانورهای ابتدایی اتومبیلرانان یا هر چیز دیگری، با این لنز متفاوت و قهرمانانه به نظر میآید.
اولین موفقیت برند گوپرو در سال ۲۰۰۴ بود که یک کمپانی ژاپنی تعداد ۱۰۰ دوربین برای ثبت نمایش ورزشی سفارش داد. هرساله فروش دوربینهای گوپرو دو برابر میشد، بهطوری که در سال ۲۰۱۲ گوپرو ۲ میلیون دوربین به فروش رساند. در ژوئن سال ۲۰۱۴ گوپرو به شرکت سهامی عام تبدیل شد و نیک وودمن بنیانگذار این برند، در همین سال بیشترین دستمزد را در بین مدیر عامل در ایالات متحده آمریکا دریافت میکرد. در سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ گوپرو نام خود را بهعنوان شرکتی به ثبت رساند که بالاترین نرخ رشد را دارد و توانسته است ۷۰ درصد از کل بازار دوربینهای پوشیدنی را به خود اختصاص دهد و بالغ بر ۸۰۰ هزار دوربین به ارزش کلی ۲۵۰ میلیون دلار به فروش برساند. گوپرو از شهرت خود استفاده کرد تا مقیاس تولید محصولات سختافزاریاش را بالا ببرد و برای این منظور به سراغ شرکای سختافزاریاش در چین رفت و حتی بودجهای بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار از شرکت تایوانی فاکسکان دریافت کرد. گوپرو رسما در ماه می سال گذشته میلادی اعلام کرد که یک درصد از سهام گوپرو به شرکت ردبول تعلق گرفته است؛ این تغییرات در ادامهی همکاری این دو کمپانی در راستای مراسم ردبول در ۱۰۰ کشور دنیا انجام گرفته است. در تابستان ۲۰۱۶، دوربینهای گوپرو بهصورت زنده تمامی مسابقات ردبول را پوشش دادند که در کانال تلویزیونی رد بول تیوی و سایت ردبول و گوپرو پخش شد. وودمن نیز در این باره اظهار داشت که ردبول همواره بهعنوان کمپانی برادر گوپرو شناخته شده است و همکاریهای این دو کمپانی در راستای به اشتراکگذاری تمامی محتوای ردبول خواهد بود.
اگرچه امروز این کمپانی در حدود هزار کارمند در اقصی نقاط دنیا دارد و دفاتر آن در برخی شهرهای بزرگ دنیا مستقر هستند اما گوپرو از زمان خلقش تاکنون، فراز و نشیبهای مختلفی سپری کرده است. بهعنوان مثال، سال ۲۰۱۵ از جهات مختلف سال فوقالعادهای برای گوپرو نبود. در چند سال اخیر، این کمپانی تیمی از متخصصان را گرد هم آورد تا نرمافزاری را از صفر توسعه دهند و برای این منظور استارتاپهای متعددی خریداری شدند.
بین سه ماهههای چهارم سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ درآمدهای این کمپانی افت قابل توجهی پیدا کرد. تا پایان سال ۲۰۱۵، ارزش سهام این شرکت به کمتر از نصف بهای ثبتشده در سال ۲۰۱۴ رسید. در ماه فوریه سال ۲۰۱۶ گوپرو در حدود ۷ درصد از کارکنانش را اخراج کرد. در طی سال گذشته این شرکت دو اپلیکیشن موبایلی ادیت ویدئو به نامهای Replay و Splice را خریداری کرد و تغییر نام داد تا بتواند با استفاده از آنها نیازهای جدید کاربران را برآورده کند و تا حدودی شرکت را از وضع فعلی نجات دهد. البته خریدهای شرکت به این اپلیکیشنها ختم نمیشود و ظرف ۵ سال اخیر، ۵ خرید دیگر نیز توسط وودمن صورت پذیرفته است که از آن جمله میتوان به Kolor اشاره نمود. این شرکت فرانسوی سالها زمان صرف ساخت نرمافزاری برای ضبط محتوای واقعیت مجازی و پخش آن کرده است. از زمان خرید این شرکت در ابتدای سال ۲۰۱۵، تیم Kolor از ۲۶ نفر به ۴۰ نفر رسیده است و اوایل سال ۲۰۱۶ نیز به گوپرو کمک کردد نوعی پلتفرم رسانه اجتماعی برای واقعیت مجازی راهاندازی کنند که هم بهصورت اپلیکیشن و هم تحت وب عرضه شد.
گوپرو بالغ بر یک دهه صرف مطرح کردن نام خود بهعنوان یک شرکت سختافزاری کرده است و حال به نظر میرسد فعالیت خود را در راستای ایجاد محتوای نرمافزاری گسترش داده است. از برنامهی آتی گوپرو میتوان به یک زیرساخت مخصوص اشاره کرد؛ زیرساخت مبتنی بر کلود که همهچیز شامل دستگاهها، فایلها و تجربه کلی استفاده از محصولات گوپرو را در قالب یک اکوسیستم واحد گرد هم میآورد. البته گوپرو هنوز مشخص نکرده است که هزینه دسترسی به این اکوسیستم چقدر خواهد بود؛ اما وعده داده است که با آن، دیگر نیازی به دانلود کردنهای پیدرپی و طبقهبندی تمامی فایلهای دانلود شده، نخواهد بود؛ به لطف این اکوسیستم دیگر حتی نیازی به کارتهای حافظه اسدی یا کابلهای یواسبی نخواهد بود.
کسب درآمد . کسب و کار . GOPRO . برند گوپرو . بنیانگذار گوپرو . پلتفرم . دوربین . دوربین حرفهای . دوربین دیجیتال . دوربین هوشمند . کسب و کار . نیکولاس وودمن
من (مارتین زویلینگ)یک سرمایهگذار هستم، و برای همین تقریبا هرروز درخواستهایی دریافت میکنم مبنی بر اینکه محصول یا وبسایت جدیدی را بررسی کنم و بازخورد خود را در مورد پتانسیل موفقیت آن بیان کنم. ولی تابهحال نشده کارآفرینی از من بخواهد پتانسیل شخصی خودش را ارزیابی کنم. این در حالی است که بیشتر سرمایهگذاران عقیده دارند که بیشتر روی افراد سرمایهگذاری میکنند نه روی محصولات. این افراد هستند که موفقیت کسبوکار را رقم میزنند.
بنابراین، هر کارآفرین، قبل از اینکه پروژهای را آغاز کند و زندگیاش را روی آن شرط ببندد، و نیز برای اینکه راحتتر بتواند با همکاران، سرمایهگذاران، اعضای تیم و مشتریان ارتباط برقرار کند، باید DNA خود را بشناسد. همهی ما نقاط قوت و علایق خاص خود را داریم، و اگر روی آنها سرمایهگذاری کنیم قطعا به نفع ماست. بنابراین نباید تصور کنیم همهی فرصتها یکسان هستند.
امروزه سازمانهای بسیاری به ارزش بررسی و شناخت فردی پی بردهاند. سازمانهای سرمایهگذار و مراکز رشد، ازجمله StartupAmerica و CoFoundersLab به هنگام غربالگری کارآفرینان جهت سرمایهگذاری، از یک فرایند رسمی استفاده میکنند. اگر متوجه شوند که نقاط قوت شما با پروژهای که پیشنهاد کردهاید مطابقت ندارد، ممکن است تمایلی به سرمایهگذاری نشان ندهند.
متدولوژی جدیدی که به نظر میرسد بسیار متداول شده و طرفداران زیادی پیدا کرده، DNA کارآفرین در چهار مرحله است: سازنده، فرصت گرا، متخصص و نوآور (BOSI). این روش توسط جو آبراهام معرفی شد که پرتفولیویی از شرکتهای بینالمللی موفق با رشد بالا را در پروندهاش دارد. حتی میتوانید با استفاده از روش خودارزیابی که او معرفی کرده DNA خود را در راستای این چهار تیپ شخصیتی ارزیابی کنید:
۱ـ سازنده
افراد سازنده، در بنا کردن یک کسبوکار از نقطهی صفر مهارت دارند. این افراد، در بازی استارتآپها، همچون بازیکنان شطرنج بسیار ماهر هستند و همواره به دنبال آن هستند که در رقابت، یک یا دو حرکت جلوتر باشند. برای توصیف این افراد اغلب از صفات با انگیزه، متمرکز، سرد، بیاحساس و حسابگر استفاده میشود. برخی میگویند دونالد ترامپ نماد این نوع شخصیت است. این افراد معمولا برنده هستند ولی اغلب خوشحالی و قدردانی را که انتظار دارند کسب نمیکنند.
۲ـ فرصت گرا
فرد فرصت گرا، خیالپرداز است. و این ویژگی به نوعی در همهی ما وجود دارد. این همان بخشی از وجود ماست که وادارمان میکند در زمان مناسب در مکان مناسب باشیم تا به پول زیادی دست پیدا کنیم. هر وقت احساس کردید که میخواهید با شتاب بپرید و از تبلیغی که در مورد ثروتمند شدن سریع از طریق اینترنت استفاده کنید، بدانید که بخش فرصت گرای وجود شما فعال شدهاست. این نوع کارآفرینان بزرگ فکر میکنند، بزرگ عمل میکنند، و در بسیاری از مواقع، با شکستهای بزرگی هم روبرو میشوند.
۳ـ متخصص
کارآفرین متخصص وارد یک صنعت میشود و تا آخر عمرش به همان صنعت ادامه میدهد. این افراد تخصص بسیار زیادی دارند، اما اغلب در رورایی با بازار مملو از رقبا با مشکل مواجه میشوند. طراحان گرافیک، متخصصانای تی، و وکلا و حسابدارانی که مستقل کار میکنند در این گروه هستند. این افراد، کسبوکارهای خانوادگی خوبی راهاندازی میکنند، اما نمیتوانند کسبوکار خود را گسترش دهند.
۴ـ نوآور
کارآفرینان
نوآور معمولا در آزمایشگاهها در حال کار روی اختراعات، دستورالعملها،
مفاهیم، سیستمها و محصولاتی دیده میشوند که میتوان بر مبنای آنها یک یا
چند کسبوکار راهاندازی کرد. چالشی که در مورد کارآفرینان نوآور وجود
دارد این است که آنها آنقدر که روی امکانات محصول تمرکز میکنند، روی
واقعیتهای تجاری تمرکز نمیکنند. اگر یکی از این کارآفرینان نوآور با یک
کارآفرین سازنده در یک تیم قرار بگیرند، میتوانند کارشان را تا بینهایت
گسترش دهند، و اینجاست که همهی سرمایهگذاران تمایل دارند در بخشی از این
فعالیت سهیم شوند.
البته
شناخت تیپ شخصیتی خود و تنظیم طرح کسبوکار بر اساس آن، تضمینکنندهی
موفقیت نیست. دومین اصلی که تمامی سرمایهگذاران به آن اهمیت میدهند، این
است که موفقیت کسبوکار، علاوه بر ایده، به اجرا همبستگی دارد. به همین
دلیل است که من علاوه بر ایده، و گوش دادن بهاینکه تا چه حد این ایده
میتواند موفق باشد، بر کشش استارتآپ، اهداف کوتاهمدت محقق شده، و
معیارهای آن نیز تاکید دارم.
بااینحال از نظر من، شناخت DNA کارآفرینانهی شما بهعنوان بخشی از آمادگی
فردی شما، یا در کنار مراکز رشد، شتابدهندهها یا هیاتهای مشاور، بسیار
ارزشمند است. منظور من این نیست که هر سازمانی برای ارزیابی موفقیت
کسبوکار، DNA شما را ملاک قرار میدهد. چراکه کسبوکارها پر از عوامل
ناشناخته و افراد پر از ویژگیهای متفاوت و متنوع هستند. ولی شناخت DNA
میتواند شروع خوبی باشد.
هنوز هیچ جایگزینی برای روابط فردی و تیمهای اثربخش یافت نشدهاست. به
همین دلیل است که بیشتر فرشتگان سرمایهگذار تنها در محدودهی محلی
سرمایهگذاری میکنند، چراکه میتوانند موسس و تیم کسبوکار را با گذشت
زمان شخصا ارزیابی کنند. اما سرمایهگذاران خطرپذیر منابع کافی در اختیار
دارند تا برای همکاری با کارآفرینان با پتانسیل، به نقاط دورتر سفر کنند.
بنابراین پیش از آنکه استارتآپ بعدی را راهاندازی کنید، توصیه میکنم زمانی را به شناخت خود اختصاص دهید،
یا با یک مربی همکاری کنید تا نقاط قوت شما را برایتان مشخص کند. در این
صورت حداقل میتوانید همموسسی پیدا کنید که نقاط قوتی مکمل نقاط قوت شما
دارد و با این روش میتوانید تئوری «یک بهاضافهی یک میشود سه» را به
واقعیت تبدیل کنید.
کسب درآمد . کسب و کار . ارزیابی کارآفرین . استایل کارآفرینی . پتانسیل کارآفرینی . سرمایهگذار . کارآفرین سازنده . کارآفرین فرصت گرا . کارآفرین متخصص . کارآفرین نوآور . کارآفرینی . کسب و کار
تامین بودجه همیشه یکی از چالشهای بزرگ استارتآپهای جدید بوده است. اما همانطور که موفقیتهای روزافزون Kickstarter نشان میدهد، دنیای کسبوکار یاد گرفته است که جمعآوری مبالغی ناچیز از تعداد زیادی از افراد تا حد زیادی تاثیرگذار خواهد بود.
با افزایش محبوبیت جذب سرمایههای مردمی، هرروز استارتآپها و کسبوکارهای کوچک بیشتری از روندهای مختلفی بهره میبرند که در این سالها در این رابطه به وجود آمدهاند. در این مقاله سه مورد مهم از این روندها را بازگو میکنیم.
جذب سرمایه جمعی انتخاب محبوبی برای تامین بودجه، باقی خواهد ماند
در
سالهای گذشته، جذب سرمایه جمعی برای کسبوکار، امری بدیع و جایگزین نادری
برای روشهای سنتی وامهای بانکی، سرمایهگذاری خطرپذیر، و پول قرض گرفتن
بوده است. امروزه، اعلام اینکه کمپینی برای جذب سرمایه جمعی راه
انداختهاید، درست بهاندازهی سایر این راهحلها، و شاید بیشتر از آنها
معمول شده است. در واقع، Forbes [یک مجلهی آمریکایی مربوط به کسبوکار]
گزارش داده است که انتظار میرود در سال ۲۰۱۶ جذب سرمایه جمعی، درمقایسه با
سرمایهگذاری خطرپذیر، روش رایجتری برای تامین بودجه باشد.
بیل کلریکو (Bill Clerico)، هم موسس و مدیرعامل Wepay است. Wepayy خدمات
پرداخت را برای جذبب سرمایه جمعی، بازار، و پلتفرم کسبوکارهای کوچک فراهم
میکند. بیل کلریکو بیان میکند که «سازمانهای خبری بزرگ و متعددی در حال
حاضر بر این کمپینهای ارزشمند تاکید دارند.این روش نهتنها برای کمپینها
مناسب است، بلکه همچنین این رفتار را عادی جلوه داده و به افزایش افرادی که
به کمپینهای جذب سرمایه جمعی کمک میکنند منجر میشود.»
سازمانهای غیرانتفاعی از جذب سرمایهی مردمی بیشتر بهره میبرند
اگرچه همه کسبوکارها در هر صنعتی که باشند میتوانند از جذب سرمایه جمعی استفاده کنند، اما سازمانهای غیرانتفاعی و خیریهها از توسعهاین روش تامین بودجه، بیشتر بهره میبرند.
انیسا میرزا (Anisa Mirza)، مدیر عامل و هم موسس بنیاد خیریه Giveffect است که با جذب سرمایهی مردمی به کار خود ادامه میدهد. او میگوید: «این صنعت بهطورکلی با معرفی جذب سرمایه مردمی به شکل اهدایی، متحول شده است.»
کلریکو اضافه میکند: «خیریهها از دو جهت از جذب سرمایه جمعی استفاده میکنند.» «اولا، ثابت شده است کهاین راه در مقایسه با سایر روشها برای دریافت و مدیریت هدایا بسیار موثرتر است. دوما، کمپینهای جذب سرمایه جمعی، دارای پتانسیل اجتماعی و تبلیغات ویروسی (دهان به دهان) هستند و موسسات خیریه کوچک با استفاده از این روش بهعنوان یک روش مقرون بهصرفه میتوانند آگاهی مردم را از آرمانهای خودشان افزایش دهند.
جذب سرمایه جمعی بر مبنای سهام، گسترش خواهد یافت
در سال ۲۰۱۲، کنگره آمریکا، قانون توان بخشی استارتآپهای تجاری (JOBS) را تصویب کرد تا موضوع سرمایهگذاری مردمی بر مبنای سهام را مطرح کند. بعد از سه سال تاخیر، بندهای نهایی این لایحه چندبخشی در سال ۲۰۱۵ تایید شد، و کسبوکارهای کوچک در سراسر کشور را قادر ساخت حتی از بیرون مرزهای ایالت خود بتوانند بر مبنای سهام، سرمایه جمعی جذب کنند.
در مصاحبهای درباره کمک هزینههای مالی فدرال (Title IV) در قانون JOBS (که به آن Regulation A+ نیز گفته میشود)، الکس فلدمن (Alex Feldman)، مدیرعامل و موسس یکی از وبسایتهای بررسی جذب سرمایههای مردمی (CrowdsUnite) بهروزنامهی Business News Daily گفته است کهاین قانون به درصد بسیار بالاتری از استارتآپهای خصوصی اجازه خواهد داد مبلغی را بهعنوان سرمایهگذاری دریافت کنند. او اشاره کرد که سرمایهگذاری در کسبوکارهای کوچک جامعه، مثل رستورانها یا بوتیکهای محلی را مشتریانی تامین خواهند کرد که تمایل دارند این کسبوکارها به کار خود ادامه دهند.
فلدمن گفت: «این تغییر بزرگی در الگوی تامین بودجه سنتی خواهد بود و نحوه جمعآوری سرمایه توسط کسبوکارهای کوچک را تغییر خواهد داد.»
نکاتی برای آنهایی که بهتازگی از جذب سرمایه جمعی استفاده میکنند
Mirza پیشنهاد میکند که اگر تمایل دارید در آینده نزدیک کمپینی برای جذب سرمایه جمعی راه بیندازید، باید پلتفرم یا وبسایتی را که میخواهید از آن استفاده کنید را بهخوبی از نظر شرایط و محدودیتهایش بررسی کنید. همه پلتفرمهای جذب سرمایه جمعی بهصورت یکسان ایجاد نشدهاند، و شما باید قبل از آغاز کمپین یا ایجاد حساب، جزئیات سایت را بهخوبی بشناسید.
Mirza میگوید: « پلتفرمی را که انتخاب میکنید بهخوبی بشناسید. از شرکتهای سرمایهگذاری جذب سرمایه جمعی سنتی مثل Brightspark تا پلتفرمهایی چون AngelList، یا حتی پلتفرمهای عمومی مثل Indiegogo و Kickstarter، گزینههای بسیار زیادی وجود دارد و احتمالا یکی از آنها برای استارتآپ شما از بقیه بهتر خواهد بود.»
همچنین شما برای آغاز کار کمپینتان باید برنامه بازاریابی دقیقی داشته باشید. شاید شما ایده فوقالعادهای داشته باشید که مردم تمایل دارند در آن سرمایهگذاری کنند، اما اگر آن را بهخوبی نشناسید، کمترین پولی برای آن دریافت نخواهید کرد. کلریکو به افرادی که کمپین راه میاندازند یادآوری میکند که جذب سرمایه جمعی تجربه بازاریابی دشواری است، و شما برای تامین سرمایهای که لازم دارید باید برنامهای قدرتمند داشته باشید و آن را بهخوبی اجرا کنید.
کلیریکو میگوید: «حساب کنید که چند نفر باید میزان مشخصی پول به شما بپردازند تا به هدفتان برسید، و سپس برنامه بازاریابی را طراحی کنید که بتوانید بهاین تعداد از افراد دسترسی داشته باشید. قهرمانان حوزه کاری خود را بشناسید؛ آنهایی که میتوانند شبکه خود را در اختیارتان بگذارند و در رسیدن به اهدافتان به شما کمک کنند. استفاده از رسانهها و وبلاگها هم میتواند به گسترش کمپین شما کمک کند.
یکی از وکلای شرکت حقوقی تیلور اینگلیش (Taylor English) به نام جاناتان ویلسون (Jonathan Wilson)، اظهار کرده است که اگرچه برقراری ارتباط با سرمایهگذاران بالقوه از همیشه سادهتر شده است، اما شما باید کمپین سازماندهی شدهای داشته باشید تا بتوانید به نتایجی که میخواهید برسید.
او گفته است: «کمپینهایی شکست میخورند که قبل از آغاز به کار برنامههای کاری خود را کاملا آماده نکرده باشند. بنابراین قبل از جذب سرمایه جمعی، زمانی را صرف کنید تا طرح کسبوکار کاملی را به همراه قراردادهای مرتبط آماده کنید.»
اگرچه جذب سرمایه جمعی ممکن است هرگز جای روشهای سنتی تامین بودجه را نگیرد، کلریکو معتقد است کسبوکارهای کوچک، به ویژه آنهایی که بیرون از حوزه صنعت فناوری مشغول به کار هستند، همچنان تا حد زیادی از این روش جمعآوری سرمایه بهره خواهند برد.
کلریکو میگوید: «جذب سرمایه جمعی، رایج باقی میماند. تا سال ۲۰۲۵، پتانسیل بازار جذب سرمایه جمعی در سرتاسر جهان ممکن است بین ۹۰ تا ۹۶ میلیارد دلار باشد.» او با اشاره به دادههایی از بانک جهانی میگوید: «جذب سرمایه جمعی بهعنوان راهی برای تامین هزینه کسبوکارهای غیرفناورانه (که قبلا از طریق وامهای بانکی، خانواده و دوستان تامین میشدند) بسیار رایج خواهد شد. این فرصت بزرگی است، چراکه جذب سرمایه جمعی تابهحال فقط بخش کوچکی از فرصتهای تامین بودجه کسبوکارهای کوچک را خود اختصاص داده است.»
کسب درآمد. کسب و کار . استارتآپ . تامین اعتبار . تامین بودجه . جذب سرمایه . سرمایهگذار استارتآپ .
مطالب مشابه استارت آپ:
آموزش کسب درآمد و جذب مشتری برای استارتآپ
کسب درآمد موبایلی برای استارتآپها
معرفی برترین استارتآپ های کسب درآمد
سه استارت آپ موفق در کسب درآمد و جذب مشتری
شیوه های کسب درآمد از اینترنت
شیوه کسب درآمد از اینترنت بسیار زیاد و متنوع است در یک نگاه کلی می توان به روش های کسب درآمد ساده و راحت و شیوه های سخت و مشکل تقسیم کرد . در نگاه دیگر می توان به کسب درآمد از اینترنت به دو شیوه کسب درآمد از کالاهای واقعی یا فیزیکی و کسب درآمد از کالاهایی مجازی تقسیم کرد و چند و چند تقسیم بندی دیگر . هر کدام از این تقسیم بندی های کسب درآمد آنلاین خود به زیرمجموعه های مختلفی تقسیم می شوند. هر کسی که به دنبال کسب درآمد واقعی و رائه خدمات خوب به مشتریان و مردم می باشد می تواند از بستر مناسب کسب درآمد از اینترنت اقدام به پول درآوردن کند. در ادامه، طبقه بندی انواع روشهای کسب درآمد از اینترنت را مجددا قرار میدهیم:
روشهای کسب درآمد از اینترنت:
فروشگاه اینترنتی
فروشگاه اینترنتی کالای فیزیکی
فروشگاه اینترنتی کالای مجازی
سایت
معرفی اینترنتی خدمات و گرفتن پروژه
کسب درآمد از طریق تبلیغات
تبلیغات بر اساس تعداد کلیک
تبلیغات بر اساس تعداد نمایش
تبلیغات بر اساس زمان نمایش