ذکر افزایش مال و ثروت فراوان
بعضی ذکرهای سفارش شده در شریعت است که برای افزایش رزق و روزی و یا رونق کسب و کار و افزایش کسب درآمد و برکت دادن به مال و ثروت توصیه شده است . شاید به نظر برخی این اذکار تاثیر کم داشته باشد ولی با توکل به خدا و تلاش و کوشش در کسب درآمد و استفاده از این اذکار افزایش روزی انشالله ثروت و مالتان دارای برکت می شود.
کسی که می خواهد روزی اش فراوان شود، این ذکر را بسیار بگوید و در آغاز و پایان آن هم، یک صلوات بفرستد… (أَغنِنی بِحَلالِِکَ عَنِ حَرامِکَ، وَ بِفَضلِکَ عَمَّن سِواک:
خدایا! مرا به وسیله حلالت از حرام خویش بی نیاز کن، و با فضل و بخشش
خودت، از هر چه غیر خودت بی نیاز ساز!)[گوهرهای حکیمانه ، آیت الله بهجت
،ج۱۴]
مطالب مشابه دعا و رزق و روزی فراوان:
ختم مجرب کسب درآمد و ثروت فراوان
مجموعه دعاها و ختوم کسب درآمد و مال
که در اینجا ذکر می شود هرگز به معنی ترویج تنبلی نیست بلکه هر فرد در کسب
درآمد و رزق و روزی باید تلاش کند و بدون حرکت هیچ برکتی حاصل نمی شود
دعاها با هدف برکت دادن به زندگی و در راستای تقویت رزق و روزی و کسب درآمد
و افزایش و رونق بازار و کاسبی هست.
از موارد تجربه شده و مفید ختم
«اذا وقعه» است که از امام سجاد علیهالسلام روایت شده و علامه مجلسی (ره)
آن را نقل نموده اند. این ختم به صورت زیر میباشد:
اگر اول ماه
(قمری) روز دوشنبه بود، از روز اول تا چهاردهم، سوره واقعه خوانده شود، و
مقدار خواندن هر روز به تعداد شماره روزهاست، به این شکل که در روز اول ـ
مثلا ـ یک مرتبه، و در روز چهاردهم چهارده مرتبه خوانده میشود.
بعد از اتمام خواندن سوره مبارکه واقعه در هر روز،این دعا نیز خوانده شود:
«اَللّهُمَّ اِنْ کانَ رِزْقی فِی السَّماءِ فَأنْزِلْهُ وَ اِنْ کانَ فِی
الْاَرْضِ فَأخْرِجْهُ وَ اِنْ کانَ بَعیداً فَقَرِّبْهُ وَ اِنْ کانَ
قَریباً فَیَسِّرْهُ وُ اِنْ کانَ قَلیلاً فَکَثِّرْهُ وَ اِنْ کانَ
کَثیراً فَبارِکْ لی فیهِ وَ أرْسِلْهُ عَلی اَیْدی خِیارِ خَلْقِکَ وَ لا
تُحْوِجْنی اِلی شِرارِ خَلْقک. وَ اِنْ لَمْ یَکُنْ فَکَوِّنْهُ
بکِیْنُونِیَّتِکَ وَ وَحْدانِیَّتِکَ، اَللّهُمَّ انْقُلْهُ اِلَیََّ
حَیْثُ اَکُونُ وَ لا تَنْقُلْنی اِلَیْهِ یَکُونُ، اِنَّکَ عَلی کُلِّ
شَِیْءٍ قَدیرٌ. یا حَیُّ یا قَیُّومُ، یا واحِدُ یا مَجیدُ، یا بَرُّ یا
رَحیمُ یا غَنیُّ ، صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ تَمِّمْ
عَلَیْنا نِعْمَتَکَ، وَ هَنِّئْنا کَرامَتَکَ، وَ اَلْبسْنا عافیَتَکَ.»
و در هر پنجشنبهای که در این میان ـ اول تا چهاردهم ـ قرار دارد این دعا خوانده شود:
«یا ماجِدُ، یا واحِدُ، یا جَوادُ، یا حلیمُ، یا حَنّانُ، یا مَنّانُ، یا
کَریمُ اَسْألُک تُحْفَةً مِنْ تحَفِکَ تَلُمُّ بها شَعْثی وَ تَقْضی بها
دَیْنی وَ تُصْلِحُ بها شَأنی برَحْمْتِکَ یا سَیِّدی» (بیان آیت الله العظمی سید “صادق روحانی” در مورد دعایی برای ثروتمند شدن )
این کار و این ختم، بارها جهت توسعه رزق و تسهیل امور مشکل و ادای دین تجربه شده و موثر بوده است.
مطالب مشابه دعا و رزق و روزی فراوان:
دعای ثروت و کسب درآمد زیاد
یکی از شیوه های کسب درآمد و برکت دادن به ما و ثروت استفاده از دعاها و ختم های مجرب است البته صرف دعا بدون تلاش و کوشش هرگز نمی تواند موجب کسب ما و افزایش درآمد نمی شود
کسی که می خواهد روزی اش فراوان شود، این ذکر را بسیار بگوید و در آغاز و پایان آن هم، یک صلوات بفرستد… (أَغنِنی بِحَلالِِکَ عَنِ حَرامِکَ، وَ بِفَضلِکَ عَمَّن سِواک
چه
قدر خوب است انسان از ناحیه ى امر روزى راحت باشد، زیرا همّ و غم روزى
بدتر از زحمت کار است. کسى که به همّ و غم روزى مبتلاست، شب و روز کار مى
کند و پیوسته غصّه ى روزى را مى خورد!خدا کند یقین براى انسان روزى شود!
آیا آدمى هست که مى ترسد از گرسنگى بمیرد؟! ولى باید بداند هم چنان که
امکان دارد از گرسنگى بمیرد، اگر مردن او مقدّر شده باشد، ممکن است از سیرى
بمیرد.
مطالب مشابه دعای کسب مال:
دعای کسب درآمد و ثروت
در بسیاری از روایات معتبر اسلامی دعاها و ختم های کسب روزی حلال و ثروتندی و یا کسب درآمد و گشایش رزق وجود دارد . استفاده از این دعاها همراه با کار و تلاش یقینا در کسب ثروت و مال تاثیر دارد . در سلسله آموزش های کسب درآمد تلاش خواهیم کرد تا برخی ار روایات معتبر درباره رونق کسب و کار و ذکرهای کسب مال و پول را بیارویم.
از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت است: هر کس سوره طلاق را قرائت نماید. در حال بقا و پایداری بر سنّت پیامبر خدا صلی الله علیه وآله وسلم خواهد مرد.(مجمع البیان، ج10، ص36)
در سخنی از امام صادق علیه السلام روایت شده است: هر کس سوره طلاق و تحریم را در نمازهای خود قرائت کند خداوند در روز قیامت او را از ترس و خوف و حزن و اندوه در امن می دارد و از افتادن در آتش معاف می دارد و او را به خاطر تلاوت این دو سوره وارد بهشت می کندو این دو سوره او را حفظ می کنند. زیرا متعلق به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم می باشند. (ثواب الاعمال، ص118)
1) بهبود بیماری و ادای قرض و بدهکاری
روایت شده است که قرائت این سوره برای بهبود بیماری و ادای قرض و بدهکاری مفید است.(مستدرک الوسائل، ج13، ص290)
2) برای تحبیب
به نیت محبت 21 مرتبه این سوره را بخوانند. (درمان با قرآن،ص 120)
3) برای وسعت رزق 3 مرتبه این سوره خوانده شود. (همان)
1) وسعت رزق و روزی
برای وسعت رزق و روزی و رسیدن به مال، آیه 2-3 سوره طلاق را به این شکل ختم نماید:
ابتدای ختم جمعه یا پنج شنبه یا دوشنبه باشد و اگر جمعه باشد بهتر است. تا چهل روز هر روز 159 مرتبه آیه شریفه را بخواند و بهتر است بعد از نماز صبح باشد. فقط در روز چهلم 179 مرتبه باشد و در ابتدای ختم برای استجابت حاجت، غسل حاجت نموده دو رکعت نماز بخواند و صد مرتبه صلوات بفرستد (در روز اول) و روز آخر بعد از اتمام، صد صلوات بفرستد.
شک نکند و ناامید نشود و اگر بار اول به نتیجه نرسید تکرار کند که انشاءالله به مراد می رسد.
2) گشایش کارها
به تجربه رسیده است که هر کس هر روز به خواندن آیه مبارکه «من یتق الله...» «آیات 3-2» سوره طلاق همت کند مهمات و گشایش امورات بسته خود را خواهد دید. (قرآن درمانی روحی و جسمی، ص260)
3) جهت رفع گرفتاری
یک هفته هر شب بعد از نماز عشاء دو رکعت نماز بدین کیفیت بخواند . در رکعت اول بعد از حمد آیه «من یتق الله» آیه 3-2 سوره طلاق را 25 بار بخواند. (درمان با قرآن، ص121)
اگر بنا باشد تا آیه ای از قرآن کریم را بعنوان مجرب ترین آیه جهت وسعت رزق و روزی و گشایش کسب و کار و خیر و برکت بدانیم، بدون شک آن آیه؛ آیات 2و3 سوره طلاق است که به و من یتق الله مشهور می باشد.
در خصوص خواص این آیات، بزرگان فرموده اند که تأثیرآن در گشایش روزی و برکت در رزق مجرب و تضمینی است اما باید با اخلاص و مداومت خوانده شود.
پیامبر اکرم(صلی الله و علیه وآله) فرمود: من آیه اى را در قرآن مى شناسم که اگر تمام انسانها دست به دامن آن شوند براى حل مشکلات آنها کافى است و آن آیات سوّم و چهارم سوره طلاق است : «وَ مَنْ یَتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً* وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْث لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللهِ فَهُوَ حَسْبُهُ اِنَّ اللهَ بالِغُ اَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللهُ لِکُلِّ شَیْىء قَدْراً»
خاصیت آیه «من یتق الله...» {در برکت در مال و وسعت رزق و روزی}
هر کس تقوای الهی پیشه کند و از گناه دوری کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می کند و او را از جایی که گمان ندارد روزی می دهد و هر کس بر خدا توکل نماید ، خدا او را کفایت می کند و خداوند فرمان خود را به انجام می رساند و خدا برای هر چیزی اندازه ای داده است.
حضرت صادق علیه السلام فرمود: وقتی آیه فوق نازل شد ، عده ای درها را به روی خود بسته و رو به عبادت آوردند و گفتند : خداوند روزی ما را عهده دار شد.
این خبر به گوش پیغمبر رسید. کسی را نزد آنها فرستاد که چرا چنین کرده اید؟ هر کس چنین کاری کند دعای او مستجاب نمی شود. بر شما باد بر کار و تلاش همراه با تقوا.
بنابراین هرگز مفهوم آیه، این نیست که انسان تلاش و کوشش براى زندگى را به دست فراموشى بسپارد و بگوید : در خانه مىنشینم و تقوا پیشه مىکنم و ذکر لا حول و لا قوة الا باللَّه مىگویم تا از آنجا که گمان ندارم به من روزى مىرسد، نه هرگز مفهوم آیه چنین نیست، هدف تقوى و پرهیزکارى توأم با تلاش و کوشش است، اگر با این حال درها به روى انسان بسته شد خداوند گشودن آنها را تضمین فرموده است.
و لذا در حدیثى مىخوانیم که یکى از یاران امام صادق علیه السلام عمر بن مسلم مدتى خدمتش نیامد، حضرت جویاى حال او شد، عرض کردند: او تجارت را ترک گفته، و رو به عبادت آورده، فرمود: واى بر او!
اما علم ان تارک الطلب لا یستجاب له: آیا نمىداند کسى که تلاش و طلب روزى را ترک گوید دعایش مستجاب نمىشود.
سپس افزود: جمعى از یاران رسول خدا صلی الله علیه و آله وقتى آیه وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ نازل شد درها را به روى خود بستند، و رو به عبادت آوردند و گفتند: خداوند روزى ما را عهدهدار شده! این جریان به گوش پیامبر رسید، کسى را نزد آنها فرستاد که چرا چنین کردهاید؟ گفتند: اى رسول خدا! چون خداوند روزى ما را تکفل کرده و ما مشغول عبادت شدیم، پیامبر صلی الله و علیه وآله فرمود:
انه من فعل ذلک لم یستجب له، علیکم بالطلب!
هر کس چنین کند دعایش مستجاب نمىشود، بر شما باد که تلاش و طلب کند. (تفسیر نمونه، ج24، ص 238)
توکّل به معنای اعتماد و تکیه بر خداست و این که انسان بر خود و نیروها و توانمندیهای خود یا دیگران اعتمادی نداشته باشد.
چون هر کس در کاری که خُبره نیست و یا توان آن را ندارد وکیل میگیرد. انسان در امور و شئون خود نه خُبره است و نه توانایی و قدرت انجام آن را دارد، چنان که دیگران نیز مانند او هستند و وضعیتی بهتر از او ندارند. لذا باید به یک مبدأ خبیر و قادر تکیه کند و این همان توکّل بر خداست: «و مَن یَتوکّلْ عَلی الله فهو حَسْبه؛ طلاق/3 ؛ هر کس بر خدا توکّل کند خدا کفایت مهمات و مشکلات او را میکند»
«حَسْبنا الله ونِعْم الوکیل؛ آل عمران/173 خدا کفایت مشکلات ما را میکند و او بهترین وکیل و تکیهگاه است»
«علی الله فلْیتوکّل المتوکّلون؛ ابراهیم/12 ؛ تکیه کنندگان باید فقط بر خدا تکیه کنند».
در بیان بلند حضرت جواد الأئمه(علیه السلام) آمده است: تکیه بر خدا بهای هر متاع گران قیمت و نردبان هر مقام متعالی و متکاملی است:«ألثِّقة بِالله ثَمنْ لِکلّ غالٍ وسُلّم إلی عالٍ» (بحار 75/364) .
توکّل مرزی جدا از بکارگیری اسباب مادی ندارد تا انسان بگوید: کاری که توانایی آن را دارم، خودم انجام میدهم و کاری که در انجام آن ناتوانانم ، بر خدا توکل کرده و به او واگذار میکنم. بلکه انسان در ریز و درشت کارهای خود ضعیف و ناتوان است و احتیاج به وکیل دارد.
نه تنها در قیام خود به حول و قوه الهی نیاز دارد، در قعود و نشستن نیز محتاج به حول و قوه اوست ؛ لذا در نماز میگوییم: «بِحول الله و قُوته أَقوم وأَقعد»، یعنی نه تنها در ایستادن بلکه در نشستن نیز به حول و قوه خدا اعتماد و تکیه میکنم. (آیة الله جوادی آملی،حماسه و عرفان )
همان گونه که گفته شد توکل از ماده وکالت به معنى سپردن کارها به خدا و اعتماد بر لطف اوست، نه به این معنى که دست از تلاش و کوشش بردارد ، بلکه تا آنجا در توان دارد تلاش کند و منزلگاه ها را یکى بعد از دیگرى با تمام توان بپیماید، اما آنچه از توان او بیرون است به خدا واگذارد و از الطاف جلیه و خفیه او مدد بطلبد!
یکى از علماى معروف اخلاق در تفسیر توکل مىگوید: «توکل منزلى از منزلگاه هاى دین و مقامى از مقامات اهل یقین است، بلکه آن از مفاهیم درجات مقربین است، از نظر مفهوم پیچیده و از نظر عمل سنگین است!»
این سخن را با حدیثى مربوط به عصر حضرت موسى(علیه السلام) پایان مىدهیم:
در حدیث آمده است که حضرت موسى(علیه السلام) بیمار شده بود، بنى اسرائیل به عیادت او رفتند و بیمارى او را تشخیص دادند، و به او گفتند اگر از فلان دارو استفاده کنى بهبودى خواهى یافت، حضرت موسى(علیه السلام) گفت: من از هیچ دارویى بهره نمىگیرم تا خداوند بدون دارو مرا شفا دهد!
بیماری اش طولانى شد. باز به او گفتند: داروى این بیمارى، معروف و مجرب است و ما با آن مداوا مىکنیم و بهبودى مىیابیم، باز موسى(علیه السلام) گفت: من از دارو استفاده نمىکنم! بیماریش ادامه یافت، سرانجام خداوند به او وحى فرستاد: «و عزتى و جلالى لاابراتک حتى تتداوى بما ذکروه لک; به عزت و جلالم سوگند که بهبودى به تو نمىدهم مگر اینکه از دارویى که به تو گفتهاند استفاده کنى!»
حضرت موسى(علیه السلام) دستور داد آن دارو را براى او بیاورند و از آن استفاده کرد و بهبودى یافت، در این هنگام در دل موسى(علیه السلام) وسوسهاى پیدا شد(شاید وسوسهاش این بود که چرا خداوند تنها با توکل مرا رهایى نبخشید) در این هنگام خداوند به او وحى فرستاد: «اردت ان تبطل حکمتى بتوکلک على، فمن اودع العقاقیر منافع الاشیاء غیرى; تو مىخواهى با توکل خود حکمت و سنت مرا باطل کنى؟! مگر منافع داروها را کسى جز من در آنها قرار داده است»؟! (المحجة البیضاء، جلد7، صفحه 432)
این حدیث به روشنى حقیقت توکل را بازگو مىکند.