پول دار شدن و کسب درآمد در دههای اخیر نسبت به گذشته فرق کرده است . با گسترش اینترنت و ضریب نفوذ بالای آن کسب و کار آنلاین رشدی سریع داشته است و تبلیغات و بازاریابی آنلاین، شکل تجارت را تغییر داد و غول های بزرگ اینترنتی با ورود به دنیای تجارت و تبلیغات آنلاین آن را متحول کرده اند. یکی از مقوله های کسب درآمد و شیوه های راه اندازی کسب و کار آنلاین داشتن وب سایت است با راه اندازی سایت، در واقع شما کسب درآمد در اینترنت را دنبال می کنید لذا برای افزایش درآمد، باید برنامه و راهکارهای درازمدت داشته باشید در اینجا قصد دارم تا مدیریت استراتزیک وبسایت جهت کسب درآمد را شرح دهم.
در اوایل قرن بیست ویکم با رشد رسانه ها و سیستمهای آنلاین، بسیاری از برنامههای بازاریابی و تبلیغات شرکتها و برند های معروف به سمت بهره وری راهکارها و استراتژیهای آنلاین سوق دادهشد و به تناسب آن، گرایشی عظیم شکل گرفت تا شرکتهای کوچک و متوسط نیز به سمت آن حرکت کنند و وب سایتها توانستند به عنوان رکن اصلی در اجرا و پیاده سازی استراتژی دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات آنلاین نقش مهمی در بهبود و عملکرد این برنامهها ایفا کنند.
با این وجود داشتن یک وب سایت به تنهایی کافی نیست. وب سایت باید معرف خوبی از برند و تواناییهای شما برای حل دغدغهها و مسائل پیرامون مخاطبانتان باشد و بتواند با جذابیت و محتوای مناسب رضایت آنها را جلب کند. همچنین وب سایت نخستین تصویری است که شما در فضای آنلاین به مخاطبان نشان میدهید و نقش مهمی در ایجاد اعتماد و اعتبار شما ایفا میکند.
با بررسی عملکرد و پویایی بسیاری سایت های داخلی به این نتیجه رسیدیم که عدم مدیریت مناسب، به روز نبودن اطلاعات سایت، عدم داشتن محتوای مناسب، ضعف اصلی حضور آنها به صورت آنلاین بوده و نمی تواند بازخورد خوبی را به همراه داشته باشد.
ما در اینجا چند نکته را که باید در مدیریت و نگهداری وب سایت در نظر گرفته شود به اختصار ذکر می کنیم:
به روز رسانی اطلاعات تماس
درج کامل اطلاعات تماس در وب سایت و نحوه ارتباط با شما نکته ای مهم و حائز اهمیت است. کامل نبودن این اطلاعات در سایت می تواند موجب سردرگمی و دلسردی مخاطبان برای ارتباط با شما شود. همچنین باید با توجه به کسب و کارتان، اشتهار و استراتژی های فروش، اطلاعات لازم را برای واحدهای مختلف مانند فروش، بازرگانی و خدمات در نظر بگیرید و شماره تماس، ایمیل و نام مسئول آن واحد را به طور کامل ذکر کنید.
این اطلاعات باید به تناسب تغییرات داخلی شرکت و در زمان مناسب به روز رسانی شود و در صورت جدا شدن یا تغییر موقعیت کاری عضوی از اعضای شرکت، سریعا نسبت به تغییر یا حذف اطلاعات تماس آن شخص اقدام شود.
بارگذاری محتوا به صورت منظم
به منظور آپلود و راه اندازی سایت باید مطالب و محتوای اولیه را در آن بارگذاری کنید. محتوای سایت باید با توجه به نیاز مخاطبان و جهت معرفی بهتر برند و خدمات تان تهیه شود. تهیه و بارگذاری مطالب در زمان مناسب بخشی از استراتژی بازاریابی محتوا به حساب میآید و نقش کلیدی در بهینه سازی سایت و افزایش رتبه آن دارد.
پس از آپلود سایت نیاز به طراحی یک جدول زمانبندی شده جهت تهیه محتوای لازم برای سایت و انتشار آن در زمان مناسب دارید، البته این جدول باید قابلیت به روز رسانی با توجه به تغییر در گرایش ها و رویدادهای آینده را داشته باشد و پس از طراحی آن میتوانید نسبت به تهیه و گرد آوری مطالب آن اقدام کنید.
انسجام و تداوم این امر میتواند موجب اطلاع رسانی بیشتر به مخاطبان و اعتماد بیشتر آنها به شما شود. محتوای شما باید ساده و قابل درک برای مخاطبان باشد و عناوین و عکسهای آن به گونه ای طراحی و تدوین شود که مخاطب با نگاه اول از مضمون آن صفحه و محتوای آن مطلع شود.
ارتقای برند
علاوه بر اینکه سایت نیاز به اطلاعات کافی و به روز دارد، باید از اعتبار و سندیت لازم نیز برخوردار باشد تا موجب ارتقای برند شما شود. سعی کنید سایتتان را با رعایت نکات گرامری، املای درست و پرهیز از اطلاعات اشتباه و قدیمی به صورت حرفه ای درآورید.
سایت باید نمایانگر ارزشهای برند و شرکت شما باشد. در صورت استفاده از منابع دیگر در سایت، اعتبار آن مطالب را با درج نام منبع اطلاعاتی ارتقا دهید، اما دقت کنید این لینکهای ارتباطی که با دیگر سایت ها برقرار میکنید، پس از مدتی منسوخ نشوند تا موجب ناامید شدن و کاهش اعتماد به مطالب شما نشود.
یکی از اقداماتی که در مدیریت سایت باید صورت گیرد بررسی عملکرد لینکهای داخلی و خارجی سایت است.
بازسازی ساختار و معماری سایت
در حالی که محتوا یکی از بخشهای حیاتی در سایت است، نکته مهم ایجاد راحتی برای مخاطبان جهت بازدید و ارتباط با صفحات مختلف سایت است و راحتی در ارتباط با بخشهای مختلف، رضایت بیشتر آنها را به همراه دارد.
زمانی که متوجه شدید با تمام اقداماتی که برای تهیه و انتشار مطالب انجام میدهید، بازخورد سایت شما پایین است و نمیتوانید مخاطبان زیادی را جذب کنید، میتوان با طراحی مجدد سایت و به روز رسانی بخشهای مختلف، ارتباط بهتری با بازدیدکنندگان برقرار کرد و بازخورد آن را بهبود بخشید.
چهار سوال زیر میتواند به شما در تهیه نقشه ای بهتر برای طراحی مجدد سایت کمک کند:
۱ـ آیا نحوه ارتباط مخاطبان با شما ساده است و چقدر توانسته در جذب بازدیدکنندگان و تبدیل آنها به مشتری تاثیر داشته باشد؟
۲ـ آیا صفحه اول سایت شما موجب تحریک بازدیدکنندگان برای جست وجوی اطلاعات بیشتر درباره برند، کالا و خدمات شما می شود یا صرفا به زیبایی آن پرداخته شده و نمی تواند ارزش های برند شما را به طور کامل بازگو کند؟
۳ـ آیا متون سایت شما برای مخاطبان تان سنگین است و آنها نمی توانند درک خوبی از آن داشته باشند یا با زبانی گویا و واضح بیان شده است؟
۴ـ آیا احساس و تصویری که سایت شما به بازدیدکنندگان منتقل می کند، مطابق با برند و شرکت شماست؟
در طراحی مجدد سایت، خودتان را در جایگاه مخاطبان و مصرف کنندگان در نظر بگیرید و ببینید نیاز و خواستههای آنها چیست و چه چیزها و المانهایی را باید در سایت تان تغییر دهید تا موجب رضایت بیشتر و اعتماد آنها به برند شما شود.
روز ۲۷ نوامبر ۲۰۱۶ در آمریکا بهمنظور ترویج خرید از کسب و کارهای محلی در نظر گرفته شده است. سال گذشته کسب و کارهای کوچک در این روز ۱۶.۲ میلیارد دلار درآمد به دست آوردند که نسبت به سال ۲۰۱۴ چهارده درصد افزایش داشت. اگرچه استفاده از «شنبه کسب و کارهای کوچک» بهعنوان روشی برای افزایش فروش، فرصت مناسبی پیش روی اینگونه کسب و کارها قرار میدهد؛ اما اکثر کسب و کارهای کوچک نیازمند ثبات بیشتری در طول سال هستند تا بتوانند بقای خود را در بازاری که بهطور فزاینده رقابتی میشود، تضمین کنند.
خوشبختانه روشهای متعددی وجود دارد که کسب و کارهای کوچک میتوانند با بهرهگیری از آنها، موقعیت بهتری برای رقابت در بازار محلی فراهم کنند.
۱. ورود کسب و کارهای کوچک به دنیای آنلاین
بر مبنای مطالعهای که بازارویس (Bazaarvoice) انجام داده است، تقریبا ۳۹ درصد افرادی که در فروشگاههای فیزیکی اقدام به خرید کالا میکنند، پیش از حضور در این فروشگاهها، به جستجوی آنلاین درباره آن کالا میپردازند. بنابراین کسب و کار کوچک شما باید برای رقابت در بازار محلی، حضور آنلاین داشته باشد. به این بیندیشید که چگونه میتوانید حضور آنلاین خود را بهبود دهید؟
۲. سئوی منطقهای خود را تقویت کنید
با تمرکز بر بهبود سئوی محلی کسب و کار خود، ترافیک بیشتری روانهی وبسایت خود کنید تا مشتریانتان افزایش یابند و فروشتان بیشتر شود. با در نظر گرفتن این واقعیت که تقریبا ۹۷ درصد از مشتریان به جستجوی آنلاین در مورد کسب و کارهای محلی میپردازند، منطقی است که سئوی محلی را یک اولویت محسوب کنیم. بعلاوه، گوگل با برجسته کردن نتایج محلی در بالای نتایج حاصل از جستجوی برخی عبارتها، تأکید بیشتری بر جستجوهای منطقهای میکند. بنا بر آنچه گفته شد، گوگل سه نتیجهی محلی حاصل از جستجوی برخی عبارات خاص را در کادری متفاوت و در بالای نتایج جستجو نمایش میدهد. در نتیجه اگر کسب و کار کوچک خود را در میان این سه نتیجه جستجو جای دهید؛ میتوانید حاصل آن را در بازگشت سرمایه قابل توجهی که به بار میآورد مشاهده کنید. البته این کار به همین سادگی نیست.
برای شروع، اطمینان حاصل کنید که کسب و کار خود را در گوگل و Bingplaces ثبت کردهاید. دیگر ملاحظات مورد نیاز برای بهبود سئوی محلی شامل خلق محتوای محلی بهصورت onsite و offsite، مشارکت در توسعه و انتشار مطالب با وبسایتهای محلی، بهینهسازی وبسایت (قراردادن نام، آدرس و شماره تلفن، کلمات کلیدی و…) و مدیریت استراتژیک شبکههای اجتماعی و مواردی از این دست میشود.
۳. افزایش بررسیهای آنلاین
بررسیهای آنلاین، بخش مهمی از رتبهبندی جستجوی محلی برای وبسایت شما هستند. این مطلب نهتنها در مورد گوگل و بینگ، بلکه در مورد سایتهایی نظیر زودفود، فیدلیو، فوراسکور، یلپ (Yelp) و فیسبوک هم صادق است. علاوه بر این؛ بررسیهای آنلاین، سبک مدرن تبلیغات دهانبهدهان هستند و میتوانند مشتریان جدیدی را به استفاده از کسب و کار کوچک شما ترغیب یا از آن منصرف کنند. گزارشها حاکی از این هستند که بررسیهای آنلاین بر تصمیم نزدیک به ۶۷ درصد مصرفکنندگان برای خرید، اثرگذار است. بنابراین ارائه همیشگی بررسیها و نظرات مشتریان بسیار بااهمیت است، بهخصوص زمانی که میدانید آنها تجربه مثبتی از موضوع کسب و کار یا کالا و خدمات شما دارند. به رسیدهایی که در ازای کالا یا خدمات ارائه میکنید، فراخوان اقدام به عمل (call-to-action) اضافه کنید و کارمندان خود را آموزش دهید از مشتریان بخواهند نظرات و حاصل بررسیهای خود را در صفحات گوگلپلاس، فیسبوک و یلپ ارسال کنند.
۴. از بازاریابی ایمیلی بهره ببرید
کسب و کارهای کوچک ارزش بازاریابی ایمیلی را درک نکردهاند. این شیوه بازاریابی به شما ابزاری مفید و مقایسهپذیر برای برقراری ارتباط با مشتریان فعلی، گذشته و بالقوه ارائه میکند. به نظر میرسد بیشتر کسب و کارهای کوچک انرژی بیشتری صرف بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی میکنند. اگرچه برآورد میشود بازده بازاریابی ایمیلی نسبت به استفاده از رسانههای اجتماعی ۳ برابر بیشتر است. از سرویسهای بازاریابی ایمیلی رایگان مانند Mailchimp و Constant Contact استفاده کنید.
۵. نتایج محلی را هدف قرار دهید
با توجه به اینکه جستجوی محلی بهطور روزافزونی در حال دشوارتر شدن است، شاید برای کسب و کار کوچک شما بهتر باشد که از سرویسهای تبلیغات کلیکی مانند AdWords گوگل یا سرویسهای مشابه داخلی مانند صباویژه، اینتورک و غیره استفاده کنید. PPC یک سیستم تبلیغاتی است و در آن شما زمانی پول پرداخت میکنید که مشتری بعد از کلیک روی یک تبلیغ مشخص، از وبسایت شما بازدید کند. نکته مثبت استفاده از این سیستم، امکان بهینهسازی کمپین PPC برای هدف قرار دادن کلمات کلیدی مقرون بهصرفه اما کاربردی در مناطق جغرافیایی خاص است. PPC به شما اجازه میدهد تبلیغ خود را با کلمات کلیدی بسیار دقیق در بازار محلی به نمایش بگذارید که این کار باعث افزایش نرخ تبدیل شما میشود.
۶. روشهای آفلاین برای کسب و کارهای کوچک
فروشگاههای خردهفروشی اهمیت خاصی در پیشرفت کسب و کارهای کوچک دارند. حتی در دنیایی که هرروز بیشتر به سمت دیجیتالی شدن میرود، تاکتیکهای آفلاین متعددی وجود دارند که میتوانند به بهبود کسب و کارهای کوچک کمک کنند.
۷. فعالیت در عرصههای اجتماعی
کسب و کارهای کوچک اغلب بهعنوان «ستون فقرات» جامعه خود شناخته میشوند. در نتیجه شرکتهای محلی میتوانند خود را با فعالیت در امور منطقهای خود متمایز سازند. بر اساس مطالعات؛ ۸۲ درصد مصرفکنندگان هنگامی که تصمیم به خرید میگیرند، مسئولیت اجتماعی شرکت را بهعنوان فاکتوری مهم در نظر میگیرند. برای شروع؛ میتوانید برای یافتن رویدادهای مربوط به بازار هدف خود، به عضویت اتاق بازرگانی منطقه درآیید. اگر واقعا میخواهید زیاد جلب توجه کنید، حامی مالی یک رویداد محلی یا کار خیریه شوید. فعالیت اجتماعی در جامعه اطراف محل فعالیت شما، ابزاری فوقالعاده برای بازاریابی و روشی برای دستیابی به روابط عمومی (PR) مثبت است.
۸. انعقاد قراردادهای دولتی را هدف قرار دهید
دولتها قراردادهای خاصی برای شرکتهایی که کسب و کار کوچک تلقی میشوند، کنار میگذارند. اگر شرکت شما واجد شرایط مورد نیاز باشد، باید به دنبال فرصتهای اینچنینی باشید. به دست آوردن یک قرارداد دولتی میتواند یک جریان پایدار و مداوم از درآمد فراهم آورد که در نتیجه باعث افزایش قدرت همکاری با دیگر مشتریان میشود. به دست آوردن این قراردادها چیزی نیست که از پیش تعیین شده باشد. شما باید برای درک و یافتن فرصتها، زمان و انرژی اختصاص دهید. به همین ترتیب باید طرحهای متقاعدکنندهای هم تهیه و تنظیم کنید. بههرحال اگر شما قادر باشید یک قرارداد دولتی کسب کنید، مقدار درآمدی که در ازای این ریسک حاصل میکنید، قابل توجه است.
۹. بر خواستههای مشتریان و تجربه آنان از کالا یا خدمات شرکت خود تمرکز کنید
اگر کسب و کارهای کوچک را ستون فقرات جامعه در نظر بگیریم، مشتریان قلب تپنده این کسب و کارهای کوچک هستند. بنابراین، این امر حیاتی است که کسب و کار کوچک شما، کوشش خود را در جهت فراهم آوردن بهترین تجربه ممکن برای مشتریان متمرکز کند. ۹۰ درصد مصرفکنندگان در آمریکا حداقل هفتهای یکبار به کسب و کارهای کوچک مراجعه میکنند. علاوه بر این، ۶۳ درصد از پاسخدهندگان در این مطالعه، گفتهاند نیاز شدیدی به حمایت از کارآفرینان محلی احساس میکنند. این موضوع عمدتا در بخش تسهیلات، خدمات مشتریان و عدالت اجتماعی برای کسب و کارهای محلی نسبت به شرکتهای بزرگ اهمیت ویژهای دارد. در نتیجه، کسب و کارهای کوچک میتوانند با فراهم آوردن خدمات عالی به مشتریان و گنجاندن نظرات آنان در تصمیمات استراتژیک، بر بازار منطقهای خود مسلط شوند.
۱۰. از تغییر نترسید
یکی از سختترین مواردی که مالکان کسب و کارهای کوچک میتوانند بپذیرند، تغییر است. ناتوانی در انطباق با تغییر روندها، ممکن است زودتر از اینکه هرگونه رقابتی بتواند شما را با مشکل مواجه کند، به شکست کسب و کار کوچکتان منجر شود. در واقع استقلال و انعطافپذیری دو مزیت کسب و کارهای کوچک در مقایسه با سازمانهای بزرگ هستند. بروکراسی موجود در شرکتهای بزرگ همیشه مانع انعطافپذیری و ایجاد ساده تغییرات است. نرمافزارهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و دیگر سیستمهای اطلاعاتی یکپارچه میتوانند بینش مورد نیاز کسب و کارهای کوچک را برای فهم روندهای موجود در عملیات آنها ارائه دهند. اینچنین ابزارهایی به شما کمک خواهند کرد در فرصتها سرمایهگذاری کنید و برای تهدیدات قریبالوقوع آماده باشید.
زندگی بهعنوان مالک یک کسب و کار کوچک ممکن است دشوار باشد. اما با اشباع بازارهای محلی و اقتصادی که روزبهروز بیشتر به سمت جهانیشدن میرود، احتمالا فشارهای خارجی به این دسته از کسب و کارها، برطرف نشدنی به نظر میرسد. با این حال استراتژیهای متعددی وجود دارد که کسب و کارهای کوچک میتوانند برای بهبود موقعیت رقابتی خود بر آن تمرکز کنند. آنلاین بودن خود را به بازار یادآوری کنید، ارتباط خود با مشتریان را بهبود دهید و هرگز از تغییر نهراسید.
هر
فردی در کسب و کار و تجارت و برای افزایش کسب درآمد نیاز به شراکت و جذب
همکارانی است تا توسعه کارش سریع تر و افزایش درآمدش بیشتر باشد. در اینجا
اصطلاح B2B کاربرد عینی پیدا می کند. B2B عبارت اختصاری BUSINEES TO BUSINESS
است و به معنی همکاری و همراهی چند نفر در کار شراکتی جهت کسب درآمد بیشتر
است . این کار علاوه بر همفکری بیشتر در کسب و کار ، موجب افزایش کسب
درآمد و توسعه فعالیت در زمینه مالی می شود . سوال این است که چگونه برای
کسب و کار و درآمد بیشتر، یک شریک B2B مناسب و خوب انتخاب کنیم.
همیشه در ابتدای کار شرایط طوری ست که هر کس (یا هر تیم) فکر میکند که خودش از عهده ی همه ی کارهای خود برمی آید و نیازی به یک شخص یا سازمانی خارج از سازمان خود ندارد. اما عمیق تر اگر نگاه کنیم، (تقریبا) همه ی ما به یک یا چند شریک B2B برای راه اندازی یا توسعه ی کسب و کارمان (حالا یا در بخش تبلیغات یا در بخش تولید محتوا، سئو و…) نیاز داریم و این جاست که اهمیت یک شریک B2B خوب نمایان می شود. ایده آل B2B را از کجا گیر بیاوریم؟ چگونه؟ با چه اصولی؟ دراین مقاله ۱۱ فاکتوری را که در هنگام تصمیم گیری برای همکاری با شرکت ها به صورت B2B نیاز است، بررسی کنیم:
۱) میزان تجربه شما یا شرکتتان در خدمات/کالایی که ارائه میدهید چقدر است؟
شما قبل از شروع همکاری باید از تجربه شرکت رو به رو اطلاعات کسب کنید تا ببینید در حوزه ای که به فعالیت آنها نیاز دارید،تجربه و خبرگی مورد نیازتان را دارند یا نه.شاید یک شرکت قدیمی و باتجربه،از حوزه ای که نیازمند خدمات هستید اطلاعات و تجربه ای نداشته باشد.شما باید مناسب ترین و کارآمدترین شرکت را برای خود انتخاب کنید.این سخنان “گریگ لندر” بنیان گذار شرکت مشاوره ای توسعه کسب و کار CBIZ بود.
۲) آیا قرارداد همکاری بلند مدتی در پرونده خودتان دارید؟اگر جواب بله است،چه شرکت هایی مشتریان بلند مدت شما بودند؟
وجود قرارداد ها و همکاری های بلند مدت نشان دهنده تعهد آن شرکت درقبال مسئولیت هایش است.اگر کسب و کارهای دیگر توانسته اند در بلند مدت با این شرکت کناربیایند،پس احتمال اینکه کسب و کار شما نیز بتواند همکاری موفقی را صورت بدهد نیز زیاد است….شما هم اکنون نظر دارون کوهن مدیر ارشد شرکت B2B matching platform Powerlinx را مطالعه فرمودید.
۳) هم اکنون با چه شرکت هایی همکاری میکنید؟
اشتباه نکنید،بحث تجربه و شلوغ بودن سر یک شرکت متفاوت هستند.شما برای بهتر اجرایی شدن کارتان نیازمند این هستید که شرکت برای شما تمرکز کافی داشته باشد.نه اینکه کارها و خدمات درخواستی شما زیر انبوهی از مشتریان دفن و فراموش شود.
به قول لندرز: «اصلا بعید نیست که شکتی صرفا عطش جذب مشتری داشته باشد و هنگام ارائه خدمات به آنها وابماند و از زیر بار مسئولیتش شانه خالی کند.»
۴) شما چطور و چه کمکی به رشد و توسعه کسب و کار مشریان سابقتان کردید؟
درصورت امکان،بنا به توصیه کوهن،از شرکت مقابل درباره فرآیند خدماتی که ارائه داده و کمکی که به مشتریان سابق مرده و راه حل و نوآوری ویژه اش بپرسید،تا بدانید که این گزینه دربرابر دیگر گزینه های پیشروی شما چه ویژگی متمایزی دارد.
۵) میتوانید ما را با مشتریان کنونی یا سابق خود مرتبط کنید تا باآنها صحبت کنیم؟
اریک کاسابوری «خواندن آمارها و نظرسنجی ها میتواند کمک کند به شما هرگز نمیتوانند جای یک ارتباط مستقیم با مشتریان سابق شرکت را بگیرد.ازآنها نظرشان و دیدگاهشان درباره خدماتی که ه آنها ارائه شده را بپرسید تا بیش از پیش بدانید که قرار است با چه نوع شرکت ارائه دهنده خدمات،همکاری کنید.»
برقرای یک ارتباط B2B عالی:
احساس میکنید برای شروع یک همکاری با شرکت خارجی آماده اید؟ این نکات را نیز مطالعه بفرمایید تا کمک حالتان باشد:
۶) به طور واضح درخواست و خدماتی که نیاز دارید را بیان و شفاف سازی کنید:
اولین گام توجیه دو طرفه است.چه خدماتی نیاز است و این خدمات چگونه ارائه میشود.مزیت هایی که این همکاری برای دو طرف معامله دارد چه چیزی است؟
کوهن بیان میکند که: «اکثر همکاری هایی که به شکست منجر میشوند به این خاطر هستند که دوطرف معامله،در ابتدا انتظارات و خواسته هایشان را برای یک دیگر شفاف سازی نکرده اند.اگر شما نتوانید هدفتان را بطور واضح بیان کنید،چطور انتظار دارید که دیگران بتوانند آن را برایتان ایجاد کنند؟»
همچنین لندرز اضافه کرد:«شما باید قبل از عقد قرارداد با شرکت،از هدف و نیاز خودتان به خوبی و بطور کامل آگاهی داشته باشید.و بدانید که اولویت بندی آن شرکت برای رساندن و انجام خدمات به مشتریانش،چه چیزی است.»
۷) طرف دیگر ماجرا را نیز درنظر بگیرید:
برای شروع یک همکاری دوطرفه B2B شما تنها کسی نخواهید بود که حق حرف زدن و بیان نیازها و انتظاراتش را دارد.شما باید انتظارات طرف مقابل را نیز درنظر بگیرید.کوهن پیشنهاد میکند که کسب و کارهای کوچک بطور کامل و واضح از انتظارات شرکت مقابل اطلاعات کسب کنند و بدانند که چطور میتوانند در رهیابی به این اهداف،خدماتشان را ارائه دند.
کوهن می گوید: «روش دستیابی به یک مذاکره برد-برد همین است،شما باید نیازها و انتظارات طرف مقابلتان را نیز درنظر بگیرید. شما موظف هستید که کسب و کار و جتارت خود را برای طرف مقابل توضیح دهید،همانگونه که انتظار دارید او پاسخگوی شما باشد.»
۸) با دیگر کسب و کارهای تازه راه اندازی شده مشورت کنید:
مشورت با شرکت هایی که از لحاظ گستردگی و مدت فعالیت در رده شرکت شما هستند،کمک بسیار مناسبی میتواند باشد.از آنها در مورد نقاط ضعف و قوتی که در تجربه شخصی شرکتشان داشتند بپرسید تا بتوانید بهترین انتخاب و راه حل را برای شرکت خود برگزینید.
کاسابوری: «در اینکه اینترنت منبع عظیمی از اطلاعات را دراختیار شما میگذارید،شکی نیست؛اما بهترین روش تحقیق و دریافت اطلاعات قابل اعتماد پرسش مستقیم از دیگر شرکت هاست.شرکتهایی که کاری که شما میخواهید انجام دهید را انجام داده اند.اگر بطور مستقیم درحال رقابت نباشید،معمولا پاسخ های دریافتی شما،بدون قصد و غرضورزی خاص،و برای کمک به شما خواهد بود.»
۹) تعادل مناسب میان بودجه و خدماتی که قرار است دریافت کنید:
اکثر شرکت های نوپا،با بودجه محدود شکل میگیرند و شاید صحبت هایی که تاکنون داشته ایم،برای بودجه آنان مانند یک رویا بنظر برسد.اما نظر لندرز در این باره را بشنوید:
«شاید انتخاب یک شرکت خارجی و هزینه هایی که ممکن متحمل شیدفبرای شما و شرکتتان حیاتی و بحرانی بنظر برسد.شما باید از بلندپروازی ها دوری کنید.با توجه به بودجه ای که دارید بهترین انتخاب را کنید.حد و اندازه خود و شرکتان را بدانید.با خرج های زیاد شرکت را به خطر نیاندازید.»
۱۰) به زنجیره فعالیت های جانبی خود بطور مداول نظارت داشته باشید:
فرآیندهای یک شرکت،باید با رهنمودهای مدیرش،در یک راستا و هدف باشد واین مهم مختص فعالیت های داخلی شرکت نمیشود.شما باید تمامی فعالیت های مرتبط با کسب و کارتان را تحت نظر داشته باشید تا در راستای هدفی که مدنظر شماست حرکت کنند.بطور مثال طراحی سایت،طراحی برند،و حتی طراحی دکوراسیون داخلی شرکتتان باید در یک سمت و سو باشد.
جوی هووم،مدیر عامل شرکت نرم افزاری Sparta Systems میگوید :«شرکت ها نیازمند یک دید و نمای از بالا دارند تا فعالیت ها و روند تکمیلی شرکتشان را تحت نظر بگیرد.باید نظاره گر فعالیت های مرتبط با خودشان باشند تا مبادا با عملکرد ضعیف یکی از بخش ها،کل فعالیت شرکت کند و نزولی شود.شرکت ها باید با مکالمات شفاف و واضح سطح کیفی مدنظرشان را به تک تک شرکت های خارجی که با آنها همکاری دارند،گوش زد و بیان بدارند.»
۱۱) یک رابطه اعتماد محور بسازید:
در هر کسب و کار و مشارکت،نکته بسیار مهم و عمده،اعتماد دو طرفه است.هر دو طرف قرارداد باید با یک اعتماد(البته اعتماد را با بیخیالی اشتباه نگیرید) دو طرفه وارد همکاری شوند و این اعتماد را حین همکاری حفظ کنند.ممکن است اخلاق یک شرکت در پرداخت هزینه خدماتی که شما به او ارائه میدهید با آنچه که شما تصور میکنید متفاوت باشد،و اندکی عجله کردن و قضاوت سریع به قطع ارتباط کاری بین شما یا خدشه دار شدن آن،منجر شود.
جلب توجه مشتریان احتمالی در اینستاگرام، افزایش فروش و تعامل بیشتر از مزایای بهکارگیری روشهای درست بازاریابی در اینستاگرام است.
۱٫ ویترین کسب و کارتان را در اینستاگرام بسازید:
باید
به پروفایل های تان در شبکه های اجتماعی مانند ویترینی برای کسب و کارتان
نگاه کنید. چیزی که اینستاگرام را به عنوان یک ابزار بازاریابی از دیگر
شبکه های اجتماعی بهتر کرده است، امکان ایجاد تزئینات و زیبایی های بیشتر
است. می توانید با قراردادن تصاویر زیبا از محصولاتتان کاربران را جذب کنید
و در این تصاویر، از نورپردازی، رنگ ها و افکت هایی استفاده کنید که هرچه
بیشتر به زیبایی محصول یا پیام تصویری تان بیافزاید. هرچه عکس ها، با کیفیت
تر و زیباتر باشند، بهتر است.
۲٫ جریانی مداوم از تصاویر بسازید:
یک نکته مهم در استفاده از هر شبکه اجتماعی به عنوان ابزاری برای
بازاریابی و جلب مخاطب و مشتری، قراردادن مطالب به صورت متداول است. مانند
رودخانه که مدام در جریان است و قطع نمی شود. بنابراین، به صورت مداوم، در
اینستاگرام عکس قرار دهید و برای این کار یک زمان بندی در نظر بگیرید. مثلا
هر روز حداقل ۲ عکس. البته خیلی زیاد هم نباید باشد چرا که مخاطبان را
سردرگم و پیام هایتان را تکراری می کند.
۳٫ تصاویر مرتبط با کسب وکارتان قرار دهید:
اگر کسب و کار شما فروشگاه اینترنتی گل است، قراردادن عکس دستور آشپزی،
کار جالبی نیست. باید تلاش کنید، به صورت هدفمند و متمرکز، در ارتباط با
موضوعات اصلی حوزه فعالیت کسب و کارتان، عکس بگذارید. به این روش، برند
تخصصی خود را در ذهن دنبال کنندگانتان خواهید ساخت.
۴٫ تعداد دنبال کنندگان تان را بیشتر کنید:
اینستاگرام هم مانند دیگر شبکه اجتماعی است و شما برای دیده شدن به تعداد
زیادی از دنبال کنندگان نیاز خواهید داشت. اضافه بر آن، وجود تعداد زیاد
دنبال کننده، در ذهن مخاطبان جدید، حس تایید اجتماعی را القا می کند.
بنابراین برای جذب تعداد بیشتری از دنبال کنندگان در اینستاگرام باید عکس
هایی جذاب منتشر کنید. مردم به دنبال این عکس های جذاب و مرتبط، توجه شان
به شما جلب خواهد شد. یک پیشنهاد، تهیه و انتشار عکس از افراد در حال
استفاده از محصول یا خدمات شما است. و البته باید طوری این عکس ها را تهیه
کنید که نشان دهد آن ها دارند از کار با محصول یا خدمات شما لذت می برند!
ضمنا با وصل کردن حساب اینستاگرام تان به حساب های تان در فیسبوک و
توییتر، می توانید دوستان و دنبال کنندگانتان در آن شبکه ها را به حساب
اینستاگرام تان هدایت کنید.
۵٫ تعامل انسانی برقرار کنید:
برای جلب توجه مردم و جذب آن ها به ویترین اینستاگرامیِ کسب و کارتان، با
آن ها ارتباط و تعامل برقرار کنید. عکس های شان را لایک کنید، از آن ها
سوال بپرسید و زیر عکس هایشان نظرات مرتبط بنویسید. تا جای امکان به افرادی
که شما را دنبال می کنند، توجه کنید: آن ها را دنبال کنید یا حداقل یک یا
چند تا از عکس هایشان را لایک کنید.
تعامل شما باید انسانی و اصیل باشد نه اینکه مانند ربات یک نمونه متن را
برای همه فقط کپی – پیست کنید! بله درست است این کار زمانبر است اما با
انجام درست آن طوری که مخاطب احساس کند با یک فرد یا مجموعه ایی از افراد
خوش نیت و متخصص در زمینه کار خود در ارتباط است، برند شما جایگاه ویژه ایی
در ذهن انان پیدا خواهد کرد. حتی شما می توانید سرکی هم به زندگی خود یا
کارمندانتان در محیط کار بکشید و عکس هایی از فضای کار خود قرار دهید که
البته باید به کمک آن ها، ارزش ها و باورهای خود و کسب و کارتان را برای
مخاطبانتان بیان کنید. برای اینکار راه های مختلفی هست ولی نکته مهم این
است که اثر انسانی در تعامللات و ارتبطات شما، قابل حس باشد.
۶٫ یک مسابقه اینستاگرامی برگزار کنید:
از دنبال کنندگان تان بخواهید در ارتباط با موضوع کسب و کارتان، عکس
بگیرند و با هشتگ (برچسب) اختصاصی شما، در حساب هایشان منتشر کنند یا برای
شما بفرستند و شما با ذکر نام و شناسه کاربری شان، آن ها را منتشر کنید و
از دیگران بخواهید که عکس هایی که بیشتر دوست دارند را لایک کنند. سپس به
صاحبان عکس هایی که بیشترین لایک را در بازه زمانی مسابقه گرفتند جایزه
بدهید. به این ترتیب، هر کسی که عکس می فرستد برای بیشتر کردن شانس خود در
بردن جایزه، تلاش خواهد کرد تا عکس لایک بیشتری بگیرد و عملا تبدیل می شود
به مامور تبلیغات برای برند شما!
برای نمونه می توان به کمپین تبلیغاتی لبخند آبی آسمان از دیجیکالا اشاره کرد.
همچنین
می توانید از شبکه های اجتماعی برای دعوت به برگزاری رویداد در دنیای
واقعی استفاده کنید. بسیاری از برندها برای برگزاری و دعوت از مردم به حضور
در رویدادهای عرضه یک نمونه جدید از محصول یا افتتاح یک شعبه یا رونمایی
از خدمات، از اینستاگرام با هشتگ InstaMeet# استفاده می کنند.
۷٫ نکته جایزه:
دختران نوجوان (۱۴ تا ۱۹ سال) را فراموش نکنید! اگر کمپین های اینستاگرامی
شما، بتواند توجه این قشر را به خود جلب کند می تواند تا اندازه زیادی از
ویروسی و فراگیر شدن کمپین تان مطمئن شوید.
مطالب مشابه کسب درآمد و کسب و کار در اینستاگرام :
آموزش کامل هشتگ در اینستاگرام و تلگرام
راههای مهم جذب فالوور و افزایش لایک در اینستاگرام
آموزش جستجوی افراد در اینستاگرام با مخفی کردن شماره تلفن
انتخاب فالوور اینستاگرام با فیلتر جستجو
آموزش حرفه ای ترفندهای اینستاگرام
آموزش کار با پیامهای دایرکت در اینستاگرام
تگ کردن افراد در عکس های اینستاگرام
نکات کلیدی برای عکس های اینستاگرام
ارسال چندین عکس و ویدئو در یک پست اینستاگرام
ویژگی اینستاگرام برای اشتراک گذاری آسان عکس
اهمیت و کاربرد هشتگ اینستاگرام
اشتراک گذاری ویدیو و تصویر در اینستاگرام
تبدیل اکانت اینستاگرام به بیزینس پروفایل