بازاریابی رابطه مند (بازاریابی معرف) افیلیت مارکتینگ یا سرویس همکاری در فروش: فرصت این را به شما میدهد که با فروش محصولات یا خدمات ارائه شده توسط شرکت های دیگر، کمیسیون دریافت کنید.

کسب درآمد با همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ

اگر فردی دارای وبلاگ، وبسایت ، پیچ  شبکه اجتماعی و کانال تلگرامی باشد و  اقدام برای شروع کسب درآمد  را مدنظر دارد همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ راه مناسبی برای شروع کسب در آمد از اینترنت  است، آن هم در خانه خود و بصورت غیرحضوری. یکی از مناسب ترین راههای کسب و کار آنلاین محسوب می شود .  همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ از سال ۲۰۱۵ به‌طور متوسط هرسال ۱۰٫۱% رشد داشته است و پیش‌بینی می‌شود که ارزش این صنعت تا سال 2021 به ۶٫۸ میلیارد دلار برسد. ۹۰% تبلیغ دهندگان، افیلیت مارکتینگ را قسمت مهمی در کسب و کار آنلاین می داند.


سه گروه فعال در همکاری در فروش

  • Merchant یا فروشندگان محصولات: merchant ها صاحبان کسب‌وکارها هستند که محصولی برای فروش دارند و قصد دارند که با ارتباط با شبکه افیلیت محصول خود را بفروشند.
  • ناشران افیلیت مارکتینگکسانی که صاحب وب‌سایت‌ها یا بلاگ‌ها هستند و می‌خواهند با قرار دادن لینک‌های افیلیت و یا بنر، محصولاتی را به مخاطبین وب‌سایت خود معرفی کنند و کسب درآمد داشته باشند.
  • کاربران:  کسانی که بر روی لینک‌های افیلیت در سایت ناشران کلیک می‌کنند و محصولی را خریداری می‌کنند.

انواع برنامه‌های افیلیت مارکتینگ

برنامه‌های مختلفی در افیلیت مارکتینگ با توجه به روش‌های متفاوت پرداخت قابل پیاده‌سازی است. با در نظر گرفتن هدف خود از افیلیت مارکتینگ می‌توانید از انواع مختلف برنامه‌های افیلیت استفاده کنید.

پرداخت به ازای هر فروش (CPS)

رداخت به ازای هر فروش محبوب‌ترین و اصلی‌ترین نوع پرداخت در افیلیت مارکتینگ است. درواقع پایه و اساس افیلیت مارکتینگ در ابتدا با این روش پرداختی بناشده است. در پرداخت به ازای هر فروش، پرداخت به ناشر تبلیغات پس از کامل شدن فرآیند خرید مشتری انجام می‌شود. در ساده‌ترین حالت آخرین کلیک برای خرید که معمولاً کلیک بر روی دکمه “ثبت نهایی” و یا “پرداخت” است را به‌عنوان معیار در نظر می‌گیرند. میزان پرداختی به ازای هر فروش در هر صنعت و کسب‌وکاری متفاوت است. معمولاً تبلیغ دهنده (merchant) بزرگ‌تر میزان پرداختی کمتری دارد و تا ۴% از فروش را به ناشر افیلیت پرداخت می‌کنند. اما این پرداخت در تبلیغ دهندگان کوچک به ۱۰% هم می‌رسد. این نوع پرداخت به خاطر ریسک کم آن از متداول‌ترین انواع پرداخت در افیلیت مارکتینگ است.

پرداخت به ازای جذب مشتری بالقوه (CPL)

اگر هدفتان از افیلیت مارکتینگ جذب لید است می‌توانید از روش پرداخت به ازای جذب مشتریان بالقوه استفاده کنید. در این روش اگر کاربری بر روی لینک افیلیت کلیک کند و در سایت یا لندینگ سایت تبلیغ دهنده، اطلاعات تماس و ایمیل خود را وارد کند، مبلغی به ناشر افیلیت پرداخت می‌شود. در بعضی صنایع مانند صنعت خودرو، برنامه بازاریابی  پرداخت به ازای هر فروش ممکن نیست. چون مدتی طول می‌کشد تا کاربر با محصولات آشنا شود و یک محصول را برای خرید انتخاب کند. برای این نوع کالاها استفاده از روش پرداخت به ازای جذب لید روش مناسبی است.

پرداخت بر اساس نمایش آگهی (CPM) و پرداخت به ازای کلیک (CPC)

در مرحله‌ای از بازاریابی که آگاهی از برند برای کسب‌وکار اولویت دارد، استفاده از برنامه افیلیت با روش پرداخت بر اساس مشاهده تبلیغ (CPM) روش مناسبی است. البته پرداخت بر ازای کلیک نسبت به پرداخت به ازای مشاهده ریسک کمتری دارد. یعنی حتی اگر هدفتان افزایش آگاهی از برند است بهتر است روش CPC را انتخاب کنید. اما می‌دانیم کلیک به‌منزله خرید محصول نیست. اما برای سنجش آگاهی از برند معیار مناسبی است.

پرداخت با تعرفهٔ ثابت

به این مفهوم است که به ازای قرار گرفتن تبلیغ و لینک بر روی سایت ناشر، مبلغ  ثابتی برای او در نظر گرفته می‌شود. اگر قصد دارید از این روش استفاده کنید، بهتر است این روش را در ترکیب با روش‌های پرداخت دیگر به‌کارگیرید و البته تعرفه ثابت مقدار کمتری نسبت به روش دیگر داشته باشد.

تبدیل شده به رابط یا واسطه

از فروختن چیزهای آشنا درآمد کسب کنید. برای شروع باید دنبال فروش محصولات یا خدماتی بروید که با آنها آشنا هستید. بازاریاب های آنلاین این فرآیند را «اتخاذ یک موضع امن» می نامند [۱]. شما باید موضع امنی را انتخاب کنید که نشاندهنده علایق فعلی یا شغل فعلی تان باشد.

بعنوان مثال اگر در زمینه دکوراسیون داخلی تخصص دارید میتوانید وسایل مبلمان را راحت تر از (بعنوان مثال) قطعات اتومبیل بفروشید. اگر دنبال فروش چیزهایی بروید که با آنها آشنایی دارید در کار بازاریابی موفق تر خواهید بود.

وبسایتی را در مورد موضع امن خود راه اندازی کنید. قبل از اینکه به یک رابط (تبلیغ کننده) یک شرکت تبدیل شوید آن شرکت آدرس وبسایتی (URL) که از طریق آن محصولات را بفروش می رسانید را می خواهند. دلیلش این است که آنها میخواهند مطمئن شوند محتوای وبسایت لطمه ای به شهرت شرکت شان نمی زند.

این روزها به لطف سایت هایی مانند وردپرس راه اندازی یک وبسایت خیلی راحت شده است .

مطمئن شوید که محتوایی را به وبسایت خود اضافه می کنید که نشاندهنده کلاهبرداری در فروش نیست. شما می خواهید که وبسایت تان نشاندهنده اقتدار در موضع امن (موقعیت مناسب) شما باشد.

در مورد برنامه های رابط ها تحقیق کنید. یک برنامه رابط را پیدا کنید که محصولات یا خدمات را در موضع امن شما معرفی می کند. سایت آمازون تقریباً همه چیز می فروشد اما احتمال دارد که موضع امن شما شامل محصولاتی باشد که در آمازون فروخته می شوند. اگر دنبال وارد شدن به کار بازاریابی رابطه مند هستید این نقطه شروع خوبی است .

بازاریابی در وب سایت

اگر می خواهید  افزایش درآمد از همکاری در فروش داشته باشید لینک های معرف خود را در محتوای وبسایت و در مکان های مناسب و تاثیرگذار قرار دهید. یک راه عالی برای دریافت حق کمیسیون بدون فروش محصولات، اضافه کردن لینک های معرف در وبسایت خود می باشد. به این شکل زمانیکه افراد بر روی لینک شما کلیک میکنند به وبسایت شرکت منتقل می شوند و اگر خریدی انجام دهند شما کمیسیون آنرا دریافت خواهید کرد.

بعنوان مثال اگر در وبسایت خود مطلبی در مورد دکوراسیون نوشته اید مثلاً میتوانید عبارت «مبلمان بنفش» را لینک دار کنید و آنرا به سایت آمازون ارجاع دهید تا بازدید کننده در وبسایت آمازون فقط مبلمانی را ببیند که به رنگ بنفش است. خوانندگان مطلب شما ممکن است از لینک شما وارد سایت آمازون شوند، مدل های مختلف را نگاه کنند و شاید یکی از آنها را خریداری کنند.

تولید محتوای مرتبط با موضع امن خود را ادامه دهید. شما می خواهید افراد به وبسایت شما باز گردند مگر نه؟ اگر اینطور است باید تولید محتوای اصلی که برای بازدیدکنندگان تان ارزش دارد را ادامه دهید. بازاریاب های دیجیتالی اینکار را «بازاریابی محتوا» می نامند

محتوای خوب باعث میشود که بازدیدکنندگان مجدداً به وبسایت شما باز گردند. این به این معناست که آنها ممکن است در نهایت روی لینک های رابط کلیک کنند و محصولی را خریداری کنند.

شما همچنین می توانید از محتوای خود برای شامل سازی لینک های معرف (که در بالا توضیح دادیم) استفاده کنید. هر چه محتوای بیشتری را تولید کنید لینک های معرف بیشتری خواهید داشت. بر اساس قانون میانگین ها، بالاخره فردی روی لینک شما کلیک می کند و شما فروش محصولات را آغاز میکنید.

برای ارزیابی میزان موفقیت خود از گزینه analytics استفاده کنید. شما در analytics میتوانید اطلاعاتی از این قبیل را ببینید: چه چیزهایی را می فروشید، چطور آنرا فروختید، و آنرا به چه کسی فروختید [۸]. خوشبختانه اغلب وبسایت های بازاریابی رابطه مند analytics سودمندی را به شما ارائه می دهند تا بفهمید که چه گزینه هایی برای شما کارسازتر بوده است.

اگر متوجه شدید که یک نوع محصول در وبسایت تان بیشتر فروش رفته است محتواهایی را ایجاد کنید که فرصت بازاریابی این محصول را برای شما افزایش دهد.

برای آمار و اطلاعات بازدیدکنندگان وبسایت خود از گوگل آنالتیک استفاده کنید. تلاش های بازاریابی محتوایی خود را برای این نوع افراد سفارشی سازید.

به پست هایی توجه کنید که بیشترین بازدیدکننده را داشته است. اگر پی بردید که بعضی از پست ها بیشتر از بقیه مورد بازدید قرار گرفته اند میتوانید لینک های معرف بیشتری را به آنها اضافه کنید.

بر چیزهایی تمرکز کنید که کارساز بوده اند، و چیزهایی که موفقیت آمیز نبوده اند را حذف کنید. بیشتر از تبلیغاتی  استفاده کنید که کارساز بوده اند و تبلیغاتی که سودآور نبوده اند را حذف کنید.

 توسعه کسب و کارتان

کسب و کار خود را توسعه دهید

کسب و کار خود را توسعه دهید. دو حالت بیشتر ندارد: کسب و کار شما یا توسعه می یابد یا کوچکتر می شود. به همین دلیل است که همیشه باید برای رشد تلاش کنید، در غیر اینصورت کسب و کار شما کوچکتر میشود و روز به روز بازده کمتری از آن دریافت خواهید کرد.

دنبال محصولات جدیدی باشید که فکر می کنید میتوانید آنها را بصورت آنلاین بازاریابی کنید. وبسایت های مختلف رابط را بررسی کنید. دنبال تجارت های جدیدی باشید که بتازگی از بازاریابی رابطه مند استفاده کرده اند و اگر محصولی را ارائه میدهند که فکر می کنید میتوانید بخوبی برای آن بازاریابی کنید همکاری تان را با آنها شروع کنید.

کسب و کار خود را همواره بصورت آنلاین توسعه دهید. از شبکه های اجتماعی، ایمیل و کانال های (ارتباطی) دیگر برای توسعه کسب و کار خود استفاده کنید بطوریکه بازدیدکنندگان همواره به وبسایت شما باز گردند و دنبال معاملات خوب از محصولات و خدماتی بگردند که شما برایشان بازاریابی میکنید.

وظایف معمولی را به دیگران واگذار کنید. وقتی که کسب و کارتان رونق گرفت وقت آن است که بر نحوه رشد و توسعه کسب و کار خود تمرکز کنید و وظایف معمولی را به دیگران محول کنید. اینکار ممکن است هزینه هایی برای شما در پی داشته باشد اما این سرمایه گذاری ارزشش را دارد چون به این طریق میتوانید راه های جدیدی برای توسعه کسب و کار «بازاریابی رابطه مند» خود پیدا کنید و حتی کسب و کارهای جدیدی را هم راه اندازی کنید.

اگر بعضی چیزها را میتوان بصورت خودکار انجام داد اینکار را بکنید. ابزارهای بازاریابی دیجیتالی فراوانی موجود است .ممکن است این ابزارها هم هزینه هایی در پی داشته باشند اما به این طریق وقت بیشتری برای ساختن کسب و کار خود خواهید داشت پس بازگشت سرمایه آنها مثبت خواهد بود.

بر حلق یک استراتژی بلند مدت برای کسب و کار خود تمرکز کنید، در حالیکه ابزارها و کارمندان وظایف و کارهای روزمره و معمولی را برایتان انجام می دهند. به این شکل میتوانید مسئولیت های «تصویر بزرگ» را مدیریت کنید تا اطمینان حاصل کنید که کسب و کار شما همچنان رشد خود را ادامه خواهد داد.