موفقیت یا شکست در هر کسب و کاری وجود دارد هیچ موفقیتی در کسب درآمد بی دلیل نیست همچنان که شکست در کسب و کار هم دلایلی دارد . برخی به خاطر احتمال شکست در کسب و کار از راه اندازی آن ترس دارند در حالی با غلبه بر ترس خود و افزایش آگاهی به راحتی می توانند کسب درآمد عالی و پول ساز داشته باشند. برای آگاهی بخشی بیشتر و ورود در کسب درآمد در اینجا قصد دارم تا ضمن معرفی دلایل شکست کارآفرینان در کسب و کار، راههای پیشگیری از این شکست ها را هم بگویم:
هر کارآفرینی که خطر شروع یک کسب و کار را به جان میخرد، در پس ذهناش به سود فکر میکند. داشتن یک کسب و کار میتواند بسیار سودمند و در عین حال، بسیار پرخطر باشد. عوامل مشخصی وجود دارند که میتوانند باعث شکست یک کسب و کار شوند، ولی عدم تحقیق مناسب و کافی در مورد سوددهی بازار پیش از چنین سرمایهگذاری پرخطری یکی از دلایل اصلی شکست در کسب و کار است.
شور و اشتیاق، کلید موفقیت در کسب و کار است ولی نمیتواند سوددهی را تضمین کند. اگر در مورد چیزی شور و اشتیاق داشته باشید ولی نتوانید از آن پول بسازید، و با این حال، خطر سرمایهگذاری را نیز در آن بپذیرید، آنگاه بیشتر شبیه یک خَیِر و کارآفرین اجتماعی هستید که بدون چشمداشت یا با حداقل سود میخواهد به دیگران خدمت کند.
پیش از قبول خطر و سرمایهگذاری در هر کسب و کاری، تحقیق جامع و مشورت با متخصصان، بسیار شایسته و مفید است. هیچکس نمیخواهد کسب و کاری شکستخورده داشته باشد. افتخار هر کارآفرینی این است که شاهد رشد و سود پایدار کسب و کارش باشد.
برخی کارآفرینان کسب و کاری راه میاندازند ولی به دلیل برخی عوامل خاص، کسب و کارشان پس از مدت کوتاهی دچار شکست میشود. در ادامه به بحث در مورد برخی علل اساسی شکست کسب و کارها خواهم پرداخت.
۱. عدم نظرخواهی و مشورت از افراد حرفهای
مهم نیست پیش خودتان فکر میکنید چهقدر خبره و مطلع هستید، وقتی میخواهید خط جدیدی را از کسب و کار راهاندازی کنید، بهتر است به دنبال نظرخواهی و مشورت با افراد حرفهای باشید. این کار کمک میکند بتوانید تشخیص دهید آیا این کسب و کار آنچنان که فکر میکردید سودده هست یا خیر. اغلب اوقات، کارآفرینان به این دلیل اقدام به راهاندازی یک کسب و کار میکنند که پیشتر شاهد سوددهی کسب و کاری مشابه برای دیگران بودهاند. آری، شاید چنین کسب و کاری برای دیگران سودده باشد، ولی شاید رازی نیز پشت این موفقیت نهفته باشد. شاید این راز مثلا مربوط موقعیت، خدمات مشتری خوب، آگاهی از منابع مناسب برای تامین مواد اولیه و غیره باشد.
داشتن یک مربی که همیشه شما را از ارتکاب اشتباهات احمقانه باز دارد، بسیار لازم و مفید است. مزیت دیگر مشورت با حرفهایها این است که، شما با آدمهایی ملاقات و گفتوگو میکنید که پیشتر، کسب و کار مشابهی شما را راه انداختهاند، اشتباهاتی مرتکب شدهاند، و راههای جبران یا جلوگیری از آن اشتباهات را یاد گرفتهاند.
برای مثال، بیل گیتس و سِر ریچارد برنسون دارای مربیانی نظیر وارن بافت و سِر فِرِدی لِیکر بودند. اگر آنها مشاور و مربی داشتند، شما چرا نداشته باشید؟
یکی از بهترین توصیههایی که میتوانم به هر آدمی در کسب و کار ارائه دهم این است که هرگز از یاد گرفتن دست نکشد؛ نه تنها باید در مورد بازاریابی در صنعت مربوط به خودتان مطالعه و کسب دانش کنید، بلکه در مورد چگونگی خرید و فروش خدمات و محصولات در دیگر صنایع، و همچنین چگونگی اصلاح و بهبود اوضاع نیز کسب اطلاعات کنید.
۲. عدم توجه مناسب به مشتری
اولویت دادن و توجه به مشتری بسیار اهمیت دارد. کسب و کاری که خدمات و توجه مناسبی به مشتریان داشته باشد، حتما پیشرفت میکند. توجه مناسب به مشتری باعث بازگشت مشتریان میشود، و بازگشت مشتریان باعث وفادار شدنشان میشود. اگر رفتار بسیار خوبی با مشتریان نداشته باشید، آنها سمت رقبایتان کشیده خواهند شد. یاد بگیرید چگونه باید به مشتریانتان نشان دهید که برایتان محترم و ارزشمند هستند. همیشه در مورد کیفیت محصولتان از آنها سوال کنید و در قبال اظهار نظرشان دربارهی محصول، تخفیفاتی برایشان در نظر بگیرید (صرفنظر از اینکه نظرشان مثبت باشد یا منفی). اگر به اندازهی کافی به مشتری نزدیک نشوید، اگر شبیه سایر فروشندهها با آنها رفتار کنید، فقط وقتی سراغتان میآیند که گزینهی دیگری جز شما نداشته باشند. عدم توجه کافی به مشتری، بسیاری از کسب و کارها را نابود کرده است. واحد خدمات مشتریانتان معرف برند شما است.
۳. تقلید از دیگران
آن چه برای آقای الف نتیجهبخش است، شاید برای آقای ب کارساز نباشد. بسیاری از آدمها به این دلیل وارد یک کسب و کار میشوند یا یک کسب و کار خاصی را انتخاب میکنند که شاهد موفقیت دیگران در این کسب و کار بودهاند و فکر میکنند اگر آنها نیز به این کار اقدام کنند، موفق خواهند شد. بهتر است این ایدهی خام را از طریق مشاورههای مناسب قوام بیاورید، و نقاط افتراق و تمایز خود را نسبت به دیگران بازشناسید. تقلید بدون مشورت به بنبست میرسد. هرگز تقلید نکنید، نوآوری کنید.
۴. فقدان تجربه
فقدان تجربه یکی از عوامل شکست کسب و کارها است. اگر بیتجربه باشید یا مدیریتتان خام و مبتدیانه باشد، کسب و کارتان محکوم به شکست است. هنگام شروع یک کسب و کار جدید، توصیه میشود از خدمات آدمّهای باتجربه در آن زمینه بهرهمند شوید. آنها میتوانند شریک یا کارمندتان باشند. حتما از بازاریابهای باتجربه و کارمندان آموزشدیده در زمینهی خدمات مشتریان استفاده کنید.
۵. عدم حساب و کتاب
باید حساب و کتاب هر ریالی را داشته باشید که در کسب و کارتان بهدست میآورید. اغلب اوقات، بسیاری از کارآفرینان حساب و کتاب فروشهای روزانهشان را ندارند. وقتی یک روز فروش میکنند، با این فکر که فردا هم میتوانند به هم میزان فروش کنند، سودشان را خرج نیازهای شخصیشان میکنند. اگر میخواهید در کسب و کارتان موفق شوید، باید حساب و کتاب هر ریال را از درآمدتان داشته باشد. حتما برای خرجهایتان برنامهریزی دقیق داشته باشید، زیرا اگر میخواهید کسب و کارتان رشد کند، باید ۶۰ درصد از سودتان به کسب و کار برگردد؛ به علاوه، یکدهم از آن را نیز به عنوان مالیات باید کنار بگذارید.
۶. عدم رشد شخصی
بسیاری از کارآفرینان بر روی خودشان سرمایهگذاری نمیکنند. آنها میخواهند خوب و موفق باشند، ولی مطالعه نمیکنند، تحقیق نمیکنند، و همچنین در سمینارها و کارگاههایی که باعث بالا رفتن سطح اطلاعاتشان میشود، شرکت نمیکنند. پیشرفت شخصی در زمینهی مهارتهای رفتاری و ارتباطی یک ضرورت است. رسیدن به این مهارت دشوار و نیازمند نظم و دقت است. رسیدن به موفقیت بدون اصلاح و بهبود رفتارتان کار بسیار دشواری است. هیچکس در زندگی بدون خودسازی و افزایش دانش خود پیشرفت نکرده است. هرگز دست از یادگیری بر ندارید.
۷. مکان نامناسب
یک کارآفرین تصمیم گرفت در یک منطقهی محلی اقدام به تاسیس کافیشاپ کند. قهوههای آن کافیشاپ بسیار دلپذیر و با قیمت مناسب بودند. رابطهی وی با مشتریان نیز بسیار عالی بود. ولی بعد از یک سال، کافیشاپاش به اندازهی کافی رشد نکرد و به سختی میتوانست آن را اداره کند؛ بنابراین تصمیم به فروش کافیشاپ گرفت. بعد از آن، کارآفرین ۲۹ سالهای که سرمایهی کافی نیز در اختیار داشت، احساس کرد میتواند با تزریق پول به کافیشاپ، این کسب و کار را سودده و شیک و مد روز کند. وی نیز نتوانست این کافیشاپ را به سوددهی برساند. چرا؟ به دلیل موقعیت مکانی این کسب و کار. نتیجه اینکه نمیتوانید در جایی کسب و کارتان را آغاز کنید که نیازی به خدمات شما نداشته باشند. شیک و مد روز کردن کسب و کار باعث نمیشود آدمها نزدتان بیایند و به شما وفادار بمانند. پیش از انتخاب مکان تاسیس کسب و کار باید به خوبی آن منطقه را از لحاظ بازار بررسی کنید.
۸. عدم تمرکز
ممکن است کارآفرینان به راحتی به دلیل مشغلههای جزئی بسیار زیاد از مسیر اصلی خود منحرف شوند. هر بار که تمرکزشان به یک سو جلب میشود، از قدرت تفکرشان کاسته میشود. یک کارآفرین یا تاجر خوب هرگز تمرکزش را از مسائل مهم و اولویتها بر نمیدارند. ولی برخیها گرفتار وسواس و کمالگرایی در مشغلههای جزئی میشوند که به راحتی میتوانند آنها را به افراد دیگر محول کنند. کارآفرین باید یاد بگیرد برخی کارها را به دیگران محول کند. کوتهبینی یک آدم وقتی آشکار میشود که گرفتار وسواسی شده باشد که به جای کیفیت به دنبال کمیت کار باشد. پرمشغله بودن به معنی سازنده و موثر بودن نیست.
۹. انتظارات نادرست
برخی نوبنیادها (استارتآپ) فکر میکنند همین که وارد کار شدند، بدون هیچ تلاش و برنامهای پول از در و دیوار به آنها هجوم میآورد. گاهی اوقات، مقصر فقط خودِ کارآفرینانی هستند که تنها آنچه را که دوست دارند میشوند و فکر میکنند بیشتر از دیگران میدانند. در نتیجه باید گفت، راهاندازی یک کسب و کار موفق، مثل دو صد مترِ سرعت نیست، بلکه مثل ماراتن است. اگر نمیخواهید در فقر و فلاکت بمیرید یا شاهد سقوط کسب و کارتان باشید، باید سخت بکوشید. هرگز از کاری که انجام ندادهاید، انتظار پاداش نداشته باشید.
۱۰. به سرعت تسلیم شدن
این مهمترین دلیل شکست بسیاری از کسب و کارها است. اگر پشتکار نداشته باشید؛ اگر مطالعه و تحقیق نکنید؛ اگر بعد از یک شکست بارها و بارها تلاش نکنید، شاید در کسب و کارتان موفق نشوید. اول باید بدانید رسیدن به نیمههای راه در کسب و کار هرگز به معنی موفقیت نیست. یکی دیگر از مشکلاتی که در همان آغاز، باعث تعطیلی کسب و کار میشود عدم تامین مالی یا کمبود بودجه است. بسیاری از کارآفرینان با راهاندازی کسب و کارشان با بودجهی عملیاتی ناکافی، مرتکب اشتباه مهلکی میشوند. عمر چنین کسب و کارهایی آنچنان طولانی نیست زیرا موسسان آنها به راحتی ناامید و دلسرد میشوند؛ به ویژه اگر مجبور باشند با افراد قوی رقابت کنند.
توصیه میکنم، پیش از شروع هر کسب و کاری، این جمله را ملکهی ذهنتان کنید: «هر کاری میکنم (کار مثبت) که به موفقیت برسم»؛ و همین جمله به تنهایی میتواند آغاز موفقیتتان باشد. این طرز فکر کمکتان میکند به گسترهی وسیعتری برای کسب و کارتان بیندیشید. تلاش کنید و تلاش کنید و باز هم تلاش کنید.
نتیجهگیری
عوامل و دلایل دیگری نیز برای شکست کسب و کار یک کارآفرین وجود دارد، ولی بر اساس سالها تجربهام در کسب و کار، ۱۰ مورد بالا جزء عوامل اصلی شکست در کسب و کار به حساب میآیند. اگر بتوانید بر این مشکلات غلبه کنید، تا موفقیت در کسب و کار مورد نظرتان راه زیادی ندارید.
مطالب مشابه شکست در کسب و کار:
هر کسی که اقدام به راه اندازی کسب و کار می کند و به دنبال این است که افزایش کسب درآمد داشته باشد باید یک برنامه بلندمدت یا استراتژی بازاریابی داشته باشد. اگرچه عده ای معتقدند داشتن برنامه بلندمدت بازاریابی یک کار اضافه بوده و هزینه و انرژی زیادی را تحمیل می کند و فروش و کسب درآمد را مختل می کند ولی در بررسی بازار روشن می شود که کاملا منطقی است در کسب درآمد استراتژی ترسیم شود. در واقع لازم نیست تا ما امکانات وسیع فراهم کنید همین اندازه که با وسیله و یا پیام رسانی هدف و پیام خود را به مشتری برسانیم موجب افزایش درامد خواهد شد ، لازم نیست برای ایجاد یک استراتژی موثر میلیونها دلار خرج یا یک گروه بزرگ گرد هم جمع کنید.
پیش از آغاز پروژهای، اهدافام را تثبیت میکنم. این اهداف را «شرایط رضایت»مینامم؛ به عنوان مثال، فهرست ثبتشدهای از تمام انتظاراتام که برای رساندن پروژه به سوی موفقیت باید برآورده شوند. دهها سال است که انتظاراتام از یک پروژهی موفق از این قرار است: پول در آوردن، یاد گرفتن چیزهای جدید، و لذت بردن از کاری که انجاماش میدهم.
برای مثال، یک کسب و کار را اداره میکنم که چندین برند را تحت لوای یک برند دارد. هر ماه یک جلسهی عملیاتی با هر برند ترتیب میدهم، که در آن اعضای گروه و خودم میتوانیم میزان دستیابی به شرایط و انتظارات بالا را ارزیابی کنیم. اگر در این ماه قرار است ۱۰۰۰ دلار برای تبلیغات رسانههای اجتماعی در پادکست هزینه کنیم، میخواهم دلایل این تصمیم را بدانم. اگر پاسخ منطقی برایاش نداشته باشند، این بودجه را قطع میکنیم. اگر پاسخشان این باشد که مثلا «صرف ۱۰۰۰ دلار برای تبلیغاتی که بتواند نظر کارآفرینان نیویورکی را جلب کند، کمکمان میکند پیاممان را از حد بالقوهاش فراتر ببریم و مخاطبان بیشتری جذب کنیم، » آن را تایید خواهم کرد.
فرقی نمیکند در حال ایجاد یک طرح بازاریابی ، مذاکره با یک مشتری، یا شروع یک پروژهی جدید باشید؛ پیش از همهی اینها، باید کارها را با تشریح «شرایط رضایت» آغاز کنید و این شرایط باید به تایید همهی افراد برسد. این کار کمک میکند پروژهها در مسیر درست هدایت شوند، و همچنین رسیدن به حد انتظارات را تضمین، و اجرای تدابیر را تسهیل میکند.
چند پرسش کلی که پیش از ایجاد یک استراتژی بازاریابی جدید باید از خود بپرسید، از قرار زیر هستند:
اگر میخواهید دنبالکنندگان رسانه های اجتماعی تان زیاد شوند، ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارند؛ ابزارهایی از قبیل برنامهی توسعهی مخاطبان، وبگاه OneQube یا برنامهی حمایت اجتماعی از برندها، وSmync که برای دست یافتن به مخاطبین هدف کاربرد دارند. در آغاز باید تصمیم بگیرید آیا میخواهید برای رسانه های اجتماعی و تبلیغات هزینه کنید، یا میخواهید خودتان محتوی ایجاد کنید. استراتژی بازاریابی مشخص کمک میکند تمرکزتان را در کار حفظ کنید، مخارجتان را مشخص کنید، و به اهدافتان برسید.
وقتی فهرستی را از ”شرایط رضایت” به صورت شفاف تهیه کردید، نوبت به مراحلی میرسد که باید برای تحقق اهدافتان آنها را طی کنید. تهیهی یک طرح مشخص و شفاف کمک میکند از سوءتفاهمّها جلوگیری و همهی افراد گروه را در یک مسیر هدایت کنید. این طرح را ثبت و مکتوب کنید و در اختیار همهی افراد قرار دهید؛ به این ترتیب کارمندان از نقشها و انتظاراتی که از آنها میرود، آگاه میشوند. این کار ساده و معمولی به نظر میرسد، ولی در پایان واقعا در صرفهجویی در وقت و پول بسیار تاثیرگذار است.
اکنون که هدف، و طرح و برنامهی رسیدن با آن را در اختیار دارید، نوبتِ انتخاب روش انجام کار است. آیا میخواهید مشتریان وفاداری بهدست بیاورید و آنها را نگه دارید، و همچنین دنبالکنندگانتان را نیز درگیر برندتان کنید؟ در این صورت باید به این نکته توجه کنید که دیگر بازاریابی شخصیسازیشده و نفر-به-نفر یک گزینهی اختیاری نیست، بلکه یک ضرورت است.
راههای آسان و مختلفی وجود دارند که میتوانید از طریق آنها کسب و کار تان را کمی شخصیتر کنید. برای مثال، من مشتری وفادار استیکفروشی محلهمان هستم. هر وقت به آنجا میروم، مسئول آنجا من را با نام صدا میزند و پیشخدمت نیز با پیشغذای مورد علاقهام به استقبالام میآید. ولی اگر مالک رستوران نیستید، برای شخصیسازی رفتارتان با مشتری راههای مختلفی وجود دارد. مثلا مالک یک فروشگاه میتواند تخفیفات مخصوصی برای خریداران وفادارش در نظر بگیرد، یا یک شرکت خطوط هوایی میتواند به مسافرانی که پروازشان دچار تاخیر شده است از طریق رسانههای اجتماعی پیشنهادهای سرگرمکننده ارائه دهد. اتخاذ رفتار شخصی با هر مشتری باعث میشود مشتریان احساس صمیمیت و نزدیکی بیشتری با شرکتتان پیدا کند، و در نتیجه آنها در رسانه های اجتماعی و گفتار از شما تبلیغ میکنند.
این مطلب را در گذشته چندین بار بیان کردم، و همچنان بر آن تاکید دارم: صرفنظر از نوع صنعت یا کسب و کار ، پیشرفت کیفیت محتوی باید تبدیل به یک قانون و قاعده شود، نه اینکه همچنان برخی آن را یک کار عجیبوغریب بپندارند. بعضی وقتها بازاریابی محتوی، نوبنیادها (استارتآپ) را به ترس وا میدارد؛ ممکن است دلایل این ترس به این خاطر باشد که انجام این کار در خودِ شرکت، بسیار وقتگیر خواهد بود؛ و از طرفی نیز درخواست انجام این از خارج از شرکت، ممکن است ماهانه ۲، ۰۰۰ تا ۲۰، ۰۰۰ دلار هزینه داشته باشد. لازم است به طور کامل از تواناییهای اعضای گروهتان آگاه باشید، و بدانید چه وقت به استخدام یک کارشناس نیاز دارید. بر اساس این مطلب، بهتر است گروهی را گرد خود جمع کنید که تجربه و توانایی طراحیهای گرافیکی را داشته باشند. به این ترتیب میتوانید محتوی را در داخل شرکت تولید کنید. اگر به یک مسئول تبلیغات نیاز دارید، حتما آن را استخدام کنید.
در صورت امکان، از استراتژی بازاریابی استفاده کنید که باعث صرفهجویی در وقت شود. اگر منابع کافی ندارید، سعی بیهوده نکنید و همه چیز را ابتدا درست کنید. در یکی از پادکستهایام با نام همهچیز در کسبوکار با جفری هِیزلِت، با معاون جذب مشتری در شرکت کانستنت کانتکت، که یک شرکت بازاریابی برخط (آنلاین) است، در مورد بهترین راههایی بحث و گفتوگو کردیم که از طریق آنها، کسبوکارهای کوچک میتوانند محتوای با کیفیت تولید کنند. وقتی این کار به درستی انجام شود، میتواند حاوی پژوهشهای منحصربهفردی، بسیار کاربردی و موثر، و برای مخاطبانتان باارزش باشد. ولی به طور کلی، بازاریابی محتوای باکیفیت، یک کار وقتگیر است. هر چند، برخی استراتژیها وجود دارند که میتوانند سرعت این فرآیند را افزایش دهند و در زمان صرفهجویی کنند؛ استراتژیهایی از قبیل محول کردن مسئولیت نگارش یا پژوهش به اعضای شایستهی گروه، قرار دادن ستونهایی که همیشه مجموعهای از اطلاعات تخصصی را از منابع دیگر به اشتراک بگذارند، و ایجاد محتوای جدید که محتوی کنونی را تایید یا اصلاح کند. برای مثال، من هر هفته قطعههای ویدئویی در پادکستام قرار میدهم. از آنجا که مصاحبهها را از قبل ضبط کردهام، این قطعههای ویدئویی نیازی به مطلب طولانی یا پژوهشهای اضافی ندارند.
این نمونهای عالی از یک کار هوشمندانه است که دشواری خاصی نیز در بر ندارد؛ تدبیری که باید همراه همهی تلاشهایتان در خصوص بازاریابی به کار ببندید.
مطالب مشابه بازاریابی و کسب درآمد:
بازاریابی اینترنتی : بازاریابی در شبکه های اجتماعی
بازاریابی اینترنتی: کسب درآمد با بازاریابی حضوری
بازاریابی اینترنتی : کسب درآمد با ایمیل مارکتینگ
بازاریابی اینترنتی: کسب درآمد از سایت پزشکی
بازاریابی اینترنتی: تاثیر سئو در کسب درآمد از اینترنت
آموزش کسب درآمد و بازاریابی اینترنتی برای رستوران
آموزش بازاریابی اینترنتی : کسب درآمد با بازاریابی چریکی
آموزش بازاریابی اینترنتی : بازاریابی دهان به دهان در کسب آمد از اینترنت
آموزش بازاریابی اینترنتی : ابزار بازاریابی و کسب درآمد از اینترنت
آموزش بازاریابی اینترنتی: ویژگی سایت کسب درآمد
آموزش بازاریابی و کسب و کار اینترنتی، شروع درآمد از کجا؟
ارتباط هزینه تبلیغات و کسب درآمد از اینترنت
دابسمش فرصتی برای کسب درآمد و بازاریابی
آموزش توسعه کسب و کار خانگی
توجه به کسب و کار خانگی در واقع توجه به افزایش پول و کسب درآمد و رشد اقتصادی خانواده و ایجاد رفاه می شود.
یکی از شیوه های کسب درآمد که در دنیا با اقبال همگانی مواجه است و در حال رشد می باشد انجام کسب و کارهای خانگی می باشد. گسترش کسب و کار خانگی علاوه بر افزایش درآمد خانوار شده موجب ایجاد اشتغال و بیکاری در جامعه می شود. البته قبول دارم که راه اندازی و گسترش این نوع کسب درآمد سخت است و شرط اولیه آن هم، کار سخت و تداوم در آن موجب موفقیت و ثمربخشی می شود. مطمئنا سخت کار کردن برایتان امر مهمی می شود اما همچنان به درک تجارت و استراتژیهای موثر برای کسب و کارتان ، نیاز دارید. خواه کسب و کارتان را با ارائه خدمات جدید بخواهید رشد بدهید خواه به صورت ساده بخواهید مشتری های بیشتری برای فروش محصول تان پیدا کنید. در هر صورت چندین مرحله وجود دارد که با طی کردن آنها میتوانید فرایند رشد را راحتتر سپری کنید.
امروزه ، اگر بخواهید روند رشد کسب و کار آسانتری داشته باشید باید تواناییتان را در ارتباط با مشتریهای بالقوه بالا ببرید و بعضی از وظایف را که چندان به توجه شما نیازی ندارد به صورت خودکار انجام دهید. سپس می توانید روی کارهای مهمی که باید انجام دهید ، تمرکز کنید.
این
هشت شیوه را انجام دهید تا بتوانید مشتریهای بالقوه بهتری داشته باشید و
یاد بگیرید که چه وظایفی را باید به صورت خودکار انجام دهید:
۱ .حضورتان در دنیای مجازی را دوبرابر کنید.
بیش از نیمی از مصرف کنندگان – دقیقا ۵۹% – از گوگل برای پیدا کردن تجارتی
محلی و قابل اعتماد استفاده میکنند.حتی اگر یک تجارت تک نفره دارید و از
وب سایتی که پنج سال از عمرش می گذرد، استفاده میکنید ؛ باید گفت که شبکه
اجتماعی شما دیگر به اندازه کافی خوب کار نمی کند. وب سایتتان را بروز
رسانی کنید و مطمئن شوید که می توان کارکرد وب سایتتان را روی تلفن همراه
نیز مشاهده کرد.
اگر مهارت
لازم برای بهتر کردن وب سایتتان را ندارید و همچنین بودجه کافی ندارید تا
کسی را برای این کار استخدام کنید ، می توانید با ابزارهایی مانند wix یا
Squarespace این کار را انجام دهید. با اینکه این ابزارها نمی توانند به
همان خوبی سایتهای سفارشی، برای شما وب سایتی را بسازند اما ابزارهای
طراحیشان، به شما این اجازه را می دهد تا وب سایتی جذاب را بسازید ؛ وب
سایتی با اطلاعاتی از شما که مصرف کنندگان باید آن را بدانند.
۲. موفقیت های آنلاینتان را محاسبه کنید
اگر حقیقتا میخواهید کسب و کارتان را توسعه دهید، باید بدانید که چه چیزی
برای وبسایتتان کارآمد است و چه چیزی کارآمد نیست. خوشبختانه ابزارهای
تجزیه و تحلیل بسیاری وجود دارد که میتوانند به شما بگوید که مصرف کنندگان
چگونه جذب وب سایت تان میشوند. بهترین ابزارهای تجزیه و تحلیل برای شروع،
ابزارهای گوگل است؛ ابزارهای رایگان، با قابلیت استفاده آسان که می تواند
کارکردهای قویای داشتهباشد. این ابزارها به شما این امکان را میدهد تا
ترافیک سایتتان را ردیابی کنید و ببینید که کاربران تان چگونه رفتار می
کنند ؛ کاربرانی که به دقت هر مشکلی در مسیر تغییرات شما را رصد میکنند.
۳. از اقتصاد آزاد سود ببرید
چنانچه در حال توسعه تجارت خانگی خود هستید باید بدانید که وظایف بسیاری
نیز وجود دارد که باید به آنها رسیدگی شود؛ اما ممکن است به استخدام جدید
نیازی نباشد . خوشبختانه در دنیای امروز اقتصاد آزاد در حال رشد است و
استخدام افراد در پروژه ، دیگر کار آسانی است اما راههای دیگری نیز وجود
دارد. حتی اگر بخواهید کار پیچیده ای انجام دهید مانند درست کردن یک نرم
افزار یا تبدیل وب سایت قدیمی تان به وبسایتی که در تلفن همراه هم به اجرا
دربیاید. می توانید با کسانی که به طور آزاد کار میکنند ارتباط برقرار
کنید و کارها را از این طریق انجام دهید. وقتی یک بار این کار را انجام
دهید ، دیگر نیازی نیست به طور مداوم به آنها دستمزد پرداخت کنید.
۴. کمپین بازاریابی خود را به صورت خودکار تنظیم کنید
ایمیل ابزار قدرتمندی برای پیدا کردن مشتری های جدید و راضی نگه داشتن
مشتری های سابقتان است . اما ایمیل فرستادن به همه لیست مشتری ها ، کار
زمان بری است. Mailchimp برنامهای است که تمام سیستم ایمیل شما را به صورت
خودکار در میآورد، روشهای آسانی را برای ابزارهای طراحی شما ارائه میکند
و به خوبی تجزیه و تحلیل میکنند . استفاده از ابزارهای خودکار برای
بازاریابی از طریق ایمیل، باعث صرفه جویی در زمان می شود و کمپینتان را
موثرتر میسازد.
۵. خدمت رسانی به مشتریان را سرعت ببخشید
امروزه مصرف کنندگان از ما انتظار محصولی عالی همراه با خدمات عالی را
دارند. در حقیقت ۶۶ درصد از مشتریان اگر خدمات پس از فروش را عالی نبینند،
به فروشنده دیگری رجوع میکنند. برای اینکه مشتریان به برند شما اعتماد
داشته باشند و همچنین برای کسب شهرت، از ابزارهای پشتیبانی از مشتری مانند
Freshdesk استفاده کنید؛ ابزاری که به پیگیری سوالات مشتریان می پردازد.
این ابزار به شما کمک میکنند تا به سرعت به پرسشهای مشتریان پاسخ دهید و
در عین حال باعث صرفه جویی در زمانتان میشود.
۶. بیشتر در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشید
به طور میانگین کاربران اینترنت ۱/۷۲ ساعت از وقت روزانهشان را در
شبکههای مجازی سپری میکنند این شبکهها می توانند سکویی باشند تا با
استفاده از آن بتوانید مشتریهای بیشتری داشتهباشید. ابزاری مانند
Hootsuite به شما این امکان را میدهد تا همه حسابهای کاربری شبکههای
مجازیتان را در یک صفحه داشته باشید. نه تنها این نرم افزار مدت زمانی را
که باید در اینترنت سپری کنید کاهش میدهد بلکه به شما کمک می کنند تا
بتوانید تصور عمیقتری نسبت به رفتار مخاطبانتان داشتهباشید.
۷. وقتتان را تنظیم کنید
هنگامی که به تنهایی یک کسب و کار را اداره میکنید یا حداقل یک یا دو
همکار دارید مدیریت زمان برای موفقیت شما، امری ضروری میشود. ممکن است نقش
ها و وظایف بسیاری در کارتان داشته باشید و نتوانید از پس مسئولیت های
متعدد بر بیایید. یک نرم افزار برای تنظیم زمان به نام Toggl وجود دارد که
کمک میکنند تا روزتان را زمانبندی کنید و مطمئنتان می کنند که زمان
زیادی را بر روی یک کار سپری نکردهاید. اگر می خواهید همه زمانتان را
تنظیم کنید، Harvest گزینه مناسبتری است.
۸. فرآیند پرداخت حقوق و مزایا را کارآمد سازید
اگر کسب و کارتان به نقطه ای رسیدهاست که می خواهید تیم کارمندان را
گسترش بدهید، به شما تبریک می گویم. قدم بزرگ پیش روی شماست. اما مدیریت
دستمزدها می توانند وقتگیر باشد مخصوصاً اگر کارمندی برای رسیدگی به این
کار نداشته باشید. ابزارهایی مانند Zenefits و Gustro به روند پرداخت حقوق و
مزایای کارکنان و همینطور مالیاتهای شما رسیدگی می کند. افراد بسیاری
وجود دارند که ایدههای بزرگی برای تجارت در ذهن دارند اما این ایده ها به
کارآفرینان بزرگی برای اجرایی شدن و به موفقیت رسیدن، نیاز دارند. از این
راهنماییها برای افزایش تعداد مشتریهایتان استفاده و انرژی خود را صرف
مشکلات بزرگ کنید.
یادداشت از «درو هندریکز»؛ مدیر فروش ،مشاور ،نویسنده آزاد و متخصص بازار یابی
مطالب مشابه کسب درآمد در منزل:
ایده کسب درآمد اینترنتی و خانگی: راه اندازی آموزشگاه موسیقی
اصول رقابت و احترام در کسب درآمد اینترنتی و خانگی
یکی از شیوه های نوین کسب درآمد اینترنتی فروش آنلاین غذا است. کسب و کار آنلاین در حوزه غذا هر روزه در حال پیشرفت بوده و کاربران زیادی با استفاده از استارتاپ های حوزه خدمات دست به این اقدام می زنند. از طریق این اپلیکیشن که بیشتر بر روی موبایلها فعال است کاربر با مشاهده منو ، غذای خود را آنلاین سفارش می دهد . کسب و کار رستوان داری آنلاین با توجه به شرایط زمانی و پیشرفت تکنولوژی و فناوری بیش از پیش مورد توجه است. درآمد در این تجارت آنلاین به اندازه ای هست که پیش بینی بیلیون دلاری برایش متصور هستند.
در واقع با چنین امکانی رستوران سیاری با منویی پر و پیمان در جیب مشتریان قرار می گیرد که هر لحظه و در هر کجا که باشند می توانند به غذای مورد علاقه خود دسترسی پیدا کنند. یکی از این استارتاپها ریحون است و بنیانگذارش سهیل علوی. علوی در این گفت و گو از ریحون گفتهاست و اینکه ضرورت وجود چنین کسب وکارهایی چیست و چه آینده ای برای شان قابل تصور است.
اشتغال زایی ۴۰نفره
یک سال و نیم از آغاز به کار ریحون می گذرد. در این زمینه کسب وکارهای دیگری هم حضور دارند. زودفود و مامان پز از این جمله اند و آمار و ارقام هرکدام نشان می دهد که مشتریان شان روزبه روز در حال فزونی هستند.
زودفود با عبور از رکورد ۸۰هزار فروش در ماه و مامان پز با فروش ماهانه تا ۶۰هزار غذا از جمله موفق های این حوزه هستند.
ریحون نیز از دیگر کسب وکارهای این حوزه است که بنیانگذارش میگوید: یک سال و نیم از لانچ شدن این وب سایت فروش آنلاین غذا میگذرد و تاکنون برای بیش از ۴۰نفر اشتغال ایجاد کرده و روزانه بیش از ۱۰هزار نفر از آن بازدید میکنند. ریحون در حال حاضر در سطح تهران به مشتریانش سرویس میدهد، اما سال آینده قرار است راهی شهرستانها شود.
وی اضافه می کند که ریحون در حال حاضر با بیش از ۳۰۰رستوران قرارداد دارد و هر ماه بیش از ۱۰۰رستوران جدید و باکیفیت نیز به سایت اضافه میشود. غذاهایی هم که بیشترین ثبت درخواست را در ریحون داشتهاند، فست فودها هستند.
آنلاین ها پاسخ آنی به نیازهای همیشگی
اینکه مهم ترین عوامل رجوع مردم به چنین خدماتی و استفاده از آنها چیست، پرسشی است که علوی در پاسخ به آن می گوید: دلیل استفاده از این گونه خدمات در همه جای دنیا یکسان است: سهولت و راحتی استفاده.
همان گونه که شما دیگر برای واریز پول نیاز ندارید به بانک مراجعه کنید، برای سفارش غذا هم لزوما به برداشتن تلفن نیازی ندارید. این گونه امکانات و خدمات به هیچ وجه جدید نیستند، بلکه صرفاً به دلیل پدیدآمدن برخی زیرساخت ها در کشور، امکان راهاندازی شان فراهم شدهاست. به تعبیر دیگر طبیعی است که شما به جای فرستادن نامه کاغذی، ترجیح دهید با یک کلیک ایمیل آنی به دوستان خود بفرستید.
بنیانگذار ریحون در ادامه و در مورد این مسئله که آینده چنین کسب وکارهایی را چگونه میبیند و چه رشد اقتصادی و اشتغالزایی را برای چنین کسب وکارهایی پیشبینی میکند، میگوید: هزاران هزار سرویس و خدمات آنلاین در سراسر دنیا در حال استفاده است. در واقع ماهیت امر فرقی نمی کند. اینکه این سرویسها آنلاین هستند آنها را از بقیه بیزینسها متمایز نمیکند بلکه صرفاً از امکانات جدید برای بهتر انجام دادن کارها استفاده میکنند.
بانکها نیز آنلاین شدهاند، اما بیزینس جدیدی نیستند. مردم هم قبلا سفارش غذا می دادند.همچنان هم می دهند فقط از یک روش بهتر و سریع تر و این روش جدید این امکان را هم به وجود می آورد که خدمات بیشتری به کاربر ارائه شود مانند امکان دیدن عکس غذا، خواندن نظرات بقیه کاربرها درباره آن غذا، پرداخت آنلاین و…
وی همچنین در مورد اهمیت این کسب وکارها در ایجاد اشتغال اضافه می کند: مسلما به وجود آمدن هر نوع کسب و کاری، چه اینترنتی و چه غیراینترنتی به رشد و اشتغال زایی کمک می کند. مهم تر اینکه بسیاری از علوم روز دنیا نیز از قبیل استخراج اطلاعات، تحلیل داده، و هوش مصنوعی که در دانشگاهها نیز در چند سال اخیر تدریس میشوند به لطف بیزینس های آنلاین است.
به درآمد بیلیون دلاری فکر می کنیم
علوی شکل اجرای یک بیزینس آنلاین را بسیار مهم می داند. همچنین برآورده کردن یک نیاز را از مهم ترین دلایل روی آوردن مردم به استفاده از این خدمات می داند چون گره ای از کارشان میگشاید و اضافه میکند: در صورت رواج و رونق چنین کسب وکارهایی و امکان درآمدزاییاش، سرمایهگذاران نیز حاضر میشوند در این زمینه سرمایهگذاری کنند که در این صورت روند رشد کسب وکارهای آنلاین را تسریع میکنند.
علوی در ادامه و در مورد طیف مشتریان ریحون میگوید: بیشتر قشر دانشجو و شاغل از ریحون استفاده میکنند چون وقت کمتری برای آماده کردن غذا دارند و غذا را در محیط کار میخورند. به طور میانگین هر کاربر سه بار در ماه سفارش غذا می دهد. تعداد زیادی هم هستند که هرروز دو بار (ناهار و شام) نیز از سرویس استفاده میکنند. افرادی هم هستند که ترجیح می دهند صبحانه سفارش دهند. در واقع سفارش آنلاین غذا محدود به وعده غذایی خاصی نیست و ما تجربه سفارش همه وعده ها را داریم.
علوی همچنین در این مورد که کسب وکارهایی چون ریحون به چه میزان درآمدزایی در حال و آینده فکر می کنند، می گوید: ما هم به حال نگاه می کنیم و هم به آینده. الان در سطح تهران فعالیت میکنیم و به زودی ریحون را به شهرستانها هم می بریم. بنابراین روی مشتریان میلیونی حساب می کنیم و به همین دلیل تصورمان از درآمدزایی این کسب وکار روی بیلیون دلار است.
وی در پایان و در ارتباط با مهمترین تهدیدها و ریسکهای سرمایه گذاری در حوزه آنلاین می گوید: زمان! هر چقدر کشور ما در حمایت کردن از این گونه کسب و کارها زمان را از دست بدهد، شرکتهای بین المللی از موقعیت بهتری برای به دست گرفتن بازار برخوردار میشوند و بازارها را از فعالان ایرانی میگیرند. ما در حالی زمان را از دست میدهیم که از مهمترین فاکتورهای تأثیرگذار چنین کسب وکارهایی اهمیت زمان و همگام با زمان بودن است.
مطلب مشابه کسب درآمد رستوران :
آموزش کسب درآمد و بازاریابی اینترنتی برای رستوران