در عصری زندگی میکنیم که نمیتوان از انقلاب دیجیتالی فاصله گرفت. مدیریت کسب و کار جدید تقریبا بدون حضور کامپیوتر و ارتباط اینترنتی غیرممکن است و اکثر افراد از طریق دستگاههای مختلف بهطور شبانهروزی از اینترنت استفاده میکنند. بدون شک داستانهایی در مورد کارآفرینانی دیده و شنیدهاید که کسب و کار خود را بدون هیچ زمینهای و به کمک مجموعهای از وبسایتهای بینظیر، وبلاگهای روزانه، فیلمها و حضور در رسانههای اجتماعی آغاز کردهاند. آیا به یک کسب و کار موفق احتیاج دارید؟ آیا مجبورید تمام دانستههای خود را به خاطر رویکرد انقلابی جدید کسب و کار کنار بگذارید؟ البته که نباید این کار را انجام دهید اما اگر با تحولات پیش نروید به احتمال زیاد فرصتهای بزرگ را در زمینه کاری از دست میدهید.
کسب وکار خوبی دارید
شاید چندین سال است که مشغول کسب و کار سنتی هستید، اما با شروع به کار رسانههای دیجیتالی تغییرات چندانی در کار خود ایجاد نکردهاید و به احتمال زیاد هنوز به شیوه کسب و کارهای سنتی جذب مشتری میکنید. ممکن است تا به حال بدون حضور دیجیتال کسب و کار خوبی داشتهاید و هیچ علاقه خاصی هم به فعالیت در این زمینه احساس نمیکنید. تقریبا نیمی از کسب وکارهای کوچک مانند شما از فناوریهایی مانند وبسایت استفاده نمیکنند؛ پس تنها نیستید!
رونق کسب و کار شما احتمالا در چند سال گذشته به شدت کاهش یافته است، اما بیشتر احتمال میرود که کاهش ثابت یا بسیار آرامی را تجربه کردهاید و تحت فشار زیادی نبودهاید اما این نکته را در نظر داشته باشید: نمیخواهید کسب و کارتان رونق بیشتری داشته باشد؟ مشتریان بیشتری جذب کنید و آنها راضیتر باشند؟ تصویر نام تجاری خود را کمی اصلاح کنید و به روزتر شوید؟
برخلاف تصور غلط رایج، برای حضور قوی دیجیتالی و رسیدن به اهداف، نیازی به سرمایهگذاریهای کلان نیست، اما باید یک بار این کار را امتحان کنید. در این مقاله، اصول اولیه شروع کار بررسی میشود.
چه چیزی باعث «ضرورت» حضور دیجیتالی میشود؟ هر چند هنگامی که در اینجا صحبت از ضرورت میشود، ممکن است برخی از صاحبان کسب و کار بهخصوص افرادی که به صورت سنتی، با مشتریان خود حضوری یا تلفنی ارتباط برقرار میکنند، این نظریه را به چالش بکشند. مشتریان بالقوه به هر حال برای جستوجو، کسب اطلاعات و مقایسه کالاها و رقبا با یکدیگر از اینترنت استفاده میکنند؛ چه شما بهعنوان کارآفرین فعالیت اینترنتی داشته باشید و چه غیرفعال باشید که در این صورت نظر مثبتی نسبت به شما نخواهند داشت، زیرا پس از جستوجو در اینترنت به اطلاعات مورد نظرشان دست پیدا نکردهاند.
در نهایت، دلایل ابتدایی زیر، ضرورت حضور دیجیتالی شما را توجیه میکند:
• دیده شدن توسط مشتریان هنگام جستوجوی اینترنتی. این دقیقا مانند هنگامی است که نامتان در دفترچه تلفن ثبت شده است- در غیر این صورت، دیگران نمیدانند چگونه به شما دسترسی پیدا کنند.
• به روز بودن. چه دوست داشته باشید چه نه، عدم فعالیت در عرصه دیجیتالی، شهرت حرفه شما را خدشهدار خواهد کرد و به نظر میرسد که از زمان عقب هستید و تمایلی هم به ایجاد تغییرات ندارید (حتی در کسبوکار سنتی هم انتظار میرود تغییراتی در جهت مدرنیته اتفاق بیفتد).
• استفاده از فرصتهای خارجی. همه افراد ترجیح نمیدهند ملاقات شخصی داشته باشند یا تلفنی صحبت کنند؛ در برخی موارد، حتی امکان آن میسر نیست. حضور دیجیتالی جایگزین مناسبی برای برقراری ارتباط در این شرایط است که مانع از دست دادن فرصتها میشود.
با توجه به آنچه در بالا گفته شد، به گامهای ابتدایی برای حضور دیجیتالی میپردازیم:
اصل اول: وبسایت
بهتر است داشتن وبسایت در اولویت قرار بگیرد. طراحی وبسایت را زیاد سخت نگیرید. مطمئنا سایت با طراحی خوب، مشتریان بیشتری را جذب میکند تا یک سایت معمولی. اما نیازی به آژانس بازاریابی گران یا حرفهای نیست. متخصصان بسیاری حاضر به ارائه کمک و ساخت سایت ارزان یا رایگان با سرعت و به راحتی برای دیگران هستند. وبسایت شامل تمام نکات لازمی است که در بالا به آنها اشاره شد. در واقع وبسایت بهعنوان ورودی برای کسب و کار محسوب میشود، مانند یک دفترچه تلفن و نشاندهنده این است که حاضر به تطابق با عصر دیجیتال هستید. همچنین روش جایگزین مناسبی برای افرادی است که نمیتوانند ملاقات یا تماس شخصی با شما داشته باشند.
اصل دوم: رسانههای اجتماعی
لازم نیست برنامههای زیاد جدیدی را دانلود کنید و تمام مدت، مطلب به اشتراک بگذارید. فقط پروفایلهای اجتماعی کسب و کار خود را در شبکههای اصلی مانند (فیسبوک، توییتر، لینکداین، اینستاگرام و یوتیوب) با جزئیات کامل تکمیل کنید. این شبکهها در حکم تابلوی تبلیغاتی برای حرفه شما هستند. اکنون مشتریان میتوانند از راههای مختلفی که در اختیارشان قرار میدهید با شما در تماس باشند. در حقیقت تکمیل فرم کاملا رایگان است و زمان زیادی نمیگیرد. به این ترتیب نام تجاری شما به راحتی در تمام شبکهها قرار میگیرد.
اصل سوم: محتوا
در نهایت، برای کسب وکار آنلاین به یک متن پرمحتوا نیاز دارید. در غیر این صورت وبسایت ارزش زیادی نخواهد داشت. محتوای جامع، کارآیی بالایی خواهد داشت. برای مثال درباره نام تجاری به کاربران اطلاعات بیشتری میدهد، در میزان فروش تاثیر بسزایی دارد و همچنین وبسایت را در صفحه جستوجوی گوگل در رتبه بالاتری نمایش میدهد. هر اندازه به جزئیات محتوا بیشتر بپردازید و کار خود را مفصلتر توضیح دهید شاهد نتایج بهتری خواهید بود حتما این کار را انجام دهید.
مرحله بعدی چیست؟
این مرحله تماما به شخص شما بستگی دارد. سه اصلی که پیشتر به آنها در این مقاله اشاره شد(جستوجوی نام تجاری در اینترنت، به روز بودن و همچنین استفاده از فرصتهای خارجی) اکثر نیازهای ضروری را در این زمینه برطرف خواهد کرد. مطمئن باشید با رعایت این نکات بدون اینکه سرمایهگذاری هنگفتی را صرف کسب وکار خود کنید، هیچ کدام از فرصتهای بالقوه پیشرو را از دست نخواهید داد. فراتر از آن، قصد دارید برای این کار چه میزان هزینه کنید و اهدافتان چیست؟ برای مثال اگر علاقهمند هستید نام تجاری بیشتر در معرض دید عموم قرار بگیرد و از اعتبار بالاتری برخوردار باشد، کارهایی که در ذیل به آنها اشاره شده را انجام دهید:
• ایجاد استراتژی بازاریابی محتوا
• مطالبی را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید و مخاطب بیشتری جذب کنید.
• در نشریات صنعتی مربوطه، مقاله و مطالب مربوط به حرفه خود را به اشتراک بگذارید. این روش عالی برای جذب مخاطب است.
• سعی کنید به زیبایی طراحی سایت خود اهمیت دهید و در این زمینه از متخصصان کمک بگیرید.
اگر میخواهید مشتریان بیشتری را به مشتریان واقعی تبدیل کنید و همچنین میزان تبادل اطلاعات وبسایت را تا حد قابل ملاحظهای افزایش دهید، با رعایت نکات زیر میتوان به این مهم دست پیدا کرد:
• یکی از مراحل ذکر شده بالا را انجام دهید.
• بهینهسازی رتبهبندی در موتورهای جستوجو SEO (مجموعهای از استراتژیها، تاکتیکها و تکنیکها است که با هدف افزایش تعداد بازدیدکنندگان یک سایت از طریق کسب موقعیت بهتر در فهرست نتایج موتورهای جستوجو انجام میشود) یا استراتژی بازاریابی درونگرا (فلسفه اصلی بازاریابی درونگرا این است که مردم دوست دارند در تصمیمگیری دخیل باشند. مردم حق بیشتری در انتخاب میخواهند. پس نمیتوان از آنها خواست که بر اساس خواسته و سلیقه ما تغییر رفتار دهند. میتوان آنها را خوشحال، راضی و سرگرم کرد. آموزش داد، مطلع ساخت و تلاش کرد که ما و محصولات ما، انتخاب نهایی تصمیمگیری آنها باشد).
• کار روی تبلیغات بازاریابی ایمیلی (یکی از انواع بازاریابی است که گاه به عنوان ابزاری برای بازاریابی مستقیم و گاه برای بازاریابی انبوه مورد استفاده قرار میگیرد و در آن از ایمیل بهعنوان وسیلهای برای ارسال پیامهایی از قبیل فروش یا جمعآوری هزینه به مخاطبان استفاده میشود).
• به دنبال تبلیغات پولی در موتورهای جستوجو یا رسانههای اجتماعی باشید (قرار دادن بنرهای تبلیغاتی در وبسایتهایی که بازدیدکنندگان فراوانی دارند. این نوع تبلیغات شامل پرداخت هزینه ماهانه برای درج بنر در بخشهای مختلف وبسایتهای پربازدید است).
حال اگر قصد بهبود مدیریت ارتباط با مشتریان فعلی را دارید میتوانید راهکارهای زیر را انجام دهید:
• ایجاد تجارت الکترونیک (فرآیند خرید، فروش یا تبادل محصولات، خدمات و اطلاعات از طریق شبکههای کامپیوتری و اینترنت است) برای خرید و فروش آنلاین.
• ایجاد صفحهای که به پرسشهای متداول بازدیدکنندگان وبسایت پاسخ دهید، ایجاد تالار گفتوگوی اینترنتی یا دیگر روشهای تعامل برای مشتریان فعلی.
• تقویت اپ گوشی تلفن همراه Mobile app (برنامهای است که طراحی شده تا روی تلفنهای هوشمند و دیگر دستگاههای موبایل اجرا شود).
مطالبی که در این مقاله به آنها اشاره شد تنها بخشی از ایدههایی است برای آغاز به کار. دنیای دیجیتال سرشار از فرصتهایی است برای پیشرفت کسبوکار و همچنین برای هر موقعیت و بودجهای استراتژیهای مناسب با شرایط موجود را ارائه میدهد. ابتدا بر تدوین چارچوبها و اصول کسبوکار تمرکز کنید، زیرا با رعایت و عملی کردن آنها، مقدار زیادی در هزینهها صرفهجویی خواهد شد و سازمان میتواند از سرمایه به جا مانده برای توسعه بهره ببرد.
کسب درآمد از اینترنت . کسب و کار اینترنتی . اپلیکیشن کسب و کار . بازاریابی محتوا . تجارت الکترونیک . کسب و کار سنتی . وب سایت کسب و کار
استارتآپهای
خود راهانداز یا Bootstrapping برای معرفی برند خود، ساعتهای زیادی را
صرف ایجاد کمپینهای بازاریابی غیرمعمول در شبکههای اجتماعی آنلاین
میکنند. مهمترین دلیل استفاده از این روش، هزینه کم آن برای انتشار نام
شرکت در میان مشتریان هدف است.علیرغم وجود شیوههای بازاریابی رسانهای
سنتی و غیرسنتی، امروزه کارآفرینان باید شیوه بازاریابی خود را به سمت
بازاریابی تجربی سوق دهند و با مشارکت مشتریان و سرمایهگذاران احتمالی در
این فرآیند و ایجاد شور و هیجان در میان عموم مردم، از این فرصتها نهایت
استفاده را ببرند.
بازاریابی تجربی فرآیندی است که بر ایجاد یک تجربه خوشایند و به یادماندنی
برای مشتری تمرکز دارد و این کار را ازطریق به وجود آوردن یک ارتباط حسی
میان مشتری و برند یا محصولات و خدمات انجام میدهد. کمپین بازاریابی تجربی
اپلیکیشن MOOLAGRAM نمونه موفقی است که اخیرا اجرا شده است. این اپلیکیشن
شرایطی را برای ارتباط میان مردم و صاحبان کسبوکار فراهم میکند. برای
معرفی این برند و برگزاری کمپین، از موسسه ICE Factor، با هدف تعامل با
مشتریان و جلب آنها به دانلود، عضویت، استفاده فعال از اپلیکیشن و
بهطورکلی افزایش آگاهی مردم از برند، کمک گرفته شده است.
این کمپین، شامل نمایندگان برند و ” Moolamen ” بود که لباسهای یکسره
قرمزرنگی شبیه به مورف به تن داشتند. به گردن آنها یک کد QR آویخته شده
بود. این کد به حاضرین فستیوال اطلاعاتی در رابطه با برنامه و نحوه ثبتنام
میداد. اولین فعالسازی بیش از سه روز طول کشید و در این مدت حدود ۶۴۰
کاربر عضو برنامه شدند و بیش از ده هزار تعامل یا ایمپرشن از اپلیکیشن ثبت
شد.
به دلایل مختلفی از Moolamen در این کمپین استفاده شد. اول اینکه رنگ
قرمز روشن باعث جلبتوجه شرکتکنندگان فستیوال میشد و با ایجاد حس صمیمیت و
راحتی در مخاطب امکان تعامل را افزایش میداد. لباسهای قرمز رنگ برند این
شرکت را تقویت میکردند. این شرکت میخواست خود را بهعنوان یک شرکت هیجان
انگیز و پویا نشان دهد، و برای همین رنگ قرمز را برای اپلیکیشن خود انتخاب
کرد. مهمترین بخش این کمپین کدهای QR بود. وجود این کد یک مرحله از
مراحل دانلود برنامه را کاهش میداد و اطلاعاتی سریع و قابل سنجش از میزان
فعال سازیهای موفق ارائه میداد. تقریبا همه شرکتکنندگان در فستیوال در
هنگام خروج از این رویداد، تجربهای از این تیم و برند کسب کرده بودند.
براساس ارزیابیهای بسیاری از متخصصان حوزه کسبوکار، امروزه رشد
بازاریابی تجربی از تبلیغات دیجیتال هم فراتر رفته است و با گسترش شبکههای
اجتماعی، ابزاری جدید و فوقالعاده برای تبلیغات فراهم آمده که با نیازهای
شرکتهای نوپا سازگار است. با کمک این روش، استارتآپها مانند گذشته
مجبور به استفاده از منابع مالی و اعتباری خود برای تبلیغات نیستند چراکه
این کمپینها نهتنها باعث شکل گیری تعامل میان مشتری و محصول و تجربه برند
میشوند بلکه همزمان باعث میشوند نام برند در ذهن مشتری نقش ببندد.
در چند سال اخیر، پیدایش و توسعه شبکههای اجتماعی و دیگر پلتفرمها، عامل
تحول و تکامل در فرآیند جذب مشتری شده است. امروزه برای بازاریابی موفق
باید تجربه مشتری را هدف قرار داد و با تحریک حواس چند گانه، ارتباط حسی
مشتری با برند را تقویت کرد. درواقع با استفاده از ابتکار و خلاقیت میتوان
اثر مثبتی روی مشتری ایجاد کرد که درنهایت روی احساس مشتری نسبت به برند
تاثیر بگذارد.
در اینجا هشت راهکار مهم مطرح میشود که در صورت استفاده از آنها در
کمپینهای بازاریابی تجربی، موفقیت برند استارتآپ تضمین خواهد شد.
۱-منحصر به فرد باشید
اگر قصد دارید کمپین خود را به همراه دیگر گروهها در یک رویداد یا
نمایشگاه ارائه دهید بهتر است تلاش کنید در جایی قرار بگیرید که همه به
راحتی بتوانند شما را ببینند. هدف اصلی دیده شدن هر چه بیشتر برند شما است.
درواقع هرچه تعداد بازدید شرکتکنندگان از یک برند و تجربه آن بیشتر باشد
کمپین آن برند موفقتر خواهد بود.
۲-خلاق باشید
عنصر اصلی دیگر، خلاقیت و نوآوری است که قابل آموزش دادن نیست. پیشنهاد یا
مشورت دادن به کسی در مورد نحوه برنامهریزی برای فعالسازی موثر
اپلیکیشن، درست شبیه به سفارش ساخت یک ویدیوی ویروسی توسط یک شرکت است، به
این دلیل که در هر دو مورد، توانایی پیشبینی اینکه بیننده یا مشتری چگونه
با آن برند ارتباط برقرار میکند، مثل غیب گویی است.
با حضور افرادی که برند را بهخوبی میشناسند جلسات طوفان فکری برگزار
کنید و در مورد اهداف کمپین و آنچه قرار است کمپین ارائه دهد یا هر ایده
جدیدی صحبت کنید. مهمترین مسئله این است که تمام ایدههای مطرح شده در این
جلسات باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد چراکه اغلب تبلیغهای به یاد
ماندنی و خاطره انگیز از یک ایده بنیادی و محرک نشات گرفتهاند و درنهایت
عامل ایجاد واکنشهای حسی در مشتری شدند.
۳-حواس پنج گانه را به کار بگیرید
خاطرات خود را مرور کنید و زمانی را به خاطر بیاورید که در مهد کودک در
مورد بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی و لامسه آموزش دیدهاید. همانطور که
در سراسر این مقاله اشاره شد موفقیت شما وابسته به جذب حواس مشتری است. اوج
موفقیت و درواقع نهایت بازدهی برای یک شرکت هنگامی است که توسط مشتریهایی
که آن برند را تجربه کردهاند به یاد آورده شود. در اصل رسیدن به این نقطه
همان هدف مهم و دشواری است که بسیاری از استارتآپها برای دست یابی به آن
تلاش میکنند.
۴- کمپین خود را طوری طراحی کنید که قابل مدیریت باشد
پس از توافق بر روی یک ایده، نوبت به طراحی خلاق آن میرسد که باید علاوه
بر بهصرفه بودن، بهسادگی هم قابل مدیریت باشد. یک استارتآپ میتواند
بهترین ایده جهان را داشته باشد اما در صورتیکه صاحبان ایده نتوانند آن را
به نتیجه برسانند درواقع تنها چیزی که خواهند داشت یک ایده است نه کمپین.
به همین دلیل، ضروری است در طراحی استراتژی، اصولی و منطقی عمل کنید.
قدمهای بزرگ بردارید یا حداقل تظاهر کنید که بزرگ هستید.
۵- تا آنجا که میتوانید ارگانیک عمل کنید
نه در حوزه موادغذایی، بلکه در هر زمینهای سعی کنید اثری طبیعی بر تجربه
مشتری ایجاد کنید. کمپینی که ارگانیک نباشد و تاثیری غیرطبیعی ایجاد کند
کمتر در میان مردم دهانبهدهان منتشر میشود. درنتیجه لازم است کمپینتان
علاوه بر دارا بودن جنبههای جذاب و غیرقابل پیش بینی، بر اساس مولفههای
قابل سنجش طراحی شود تا بتواند به تعامل میان مشتری و برند کمک کند.
۶- خاطره انگیز باشید
روشهای متعددی برای فعالسازی بازاریابی وجود دارد که بهطور موثری، باعث
شدهاند مشتریان سالها در مورد شرکتی صحبت و بدون هیچ هزینهای، برای
شرکت در گفتگوهای معمول خود تبلیغ کنند. بزرگترین و مهمترین منبع این
تبلیغات، مدتزمانی بود که بازاریابها صرف مصاحبه و نظرسنجی از مشتریان در
مناطق هدف میکردند. زمان موسسان استارتآپها و کارکنان آنها، یکی از
منابعی است که با وجود ارزشمند بودن بسیار محدود است. به همین دلیل است که
بازاریابی تجربی برای استارتآپها کارآیی بسیاری دارد.
۷- حرفهای رفتار کنید
پر انرژی و مشتاق بودن معمولا مهمترین مولفههای یک بازاریابی موفق است.
بااینحال، نمایندگان برند باید در تمام مدت کمپین و حتی در مکانهایی که
از هیجان بالایی برخوردار است حرفهای برخورد کنند. در بعضی موارد،
برنامههای تبلیغاتی باعث میشوند افراد از مسیر اصلی و حرفهای خود منحرف
شوند. بنابراین برای استفاده کامل از فرصتهای موجود، همه باید بدانند که
کمپین بازاریابی مکان و زمان مناسبی برای تفریح نیست.
۸- از فناوری استفاده کنید
با تکیه بر روشهای جدید جذب مشتری به روش تجربی، جمعآوری دادهها اهمیت
ویژهای دارد. دادههای جمعآوری شده، علایق و تمایلات مشتری را نشان
میدهند و به بازاریاب کمک میکنند که کمپین خود را متناسب با نیاز مشتری و
در تعامل کامل با او طرح ریزی کند. این دادهها تاثیر بازاریابی را روی
کاربر نهایی هم نشان میدهند. از فناوری میتوان بهعنوان ابزاری برای
فراهم کردن این دادهها استفاده کرد.
هدف نهایی بازاریابی تجربی آن است که مشتری، تجربه برند را فراموش نکرده و
پس از کمپین هم در مورد آن با دیگران گفتگو کند. مسئله مهمتر آن است که
مشتری باید بتواند پس از کمپین، برند و کاربرد آن را تشخیص دهد. ابداع و
نوآوری به همراه نیروی انسانی ( بهجای منابع مالی) ترکیب کاملی برای
اثربخشی یک کمپین است و همین موضوع، بازاریابی تجربی را به گزینه مناسبی
برای استارتآپها تبدیل کرده است.
با وجود اینکه اهمیت بازاریابی دیجیتال را نمیتوان نادیده گرفت و نباید
از آن غافل شد، اما استارتآپها باید به شیوههای جذاب و هیجان انگیزتری
روی بیاورند. دیدن گروهی از نمایندگان برند با لباسها و تجهیزاتی که
یادآور برند باشند، حرکت در خیابان یا برگزاری فستیوال و پخش کردن نمونه
محصولات برند یا توزیع آگهیهایی در رابطه با برگزاری یک کمپین در آینده
نزدیک، همگی مثالهایی هستند که اگر بهدرستی انجام شود چنان اثر عمیقی بر
مشتری خواهد داشت که خلاقانهترین کمپینهای دیجیتال نخواهند داشت.
اصطلاح استارتآپ معمولا به معنی شروع به کار یک پروژه، کسبوکار یا شرکت تعریف میشود.
پس از راهاندازی اولیه هر پروژهای، حرکت پر شتاب به سمت اهداف نهایی
کاملا منطقی است و موثرترین ابزار رسیدن به این هدف، افزایش شناخت مردم از
آن برند است. ازآنجاییکه امروزه مشتریهای سنتی به مشتریهای تجربی تکامل
یافتهاند، استارتآپها هم مجبوراند روشهای بازاریابی خود را تغییر دهند و
روشهایی شامل این ویژگیهای مهم و جدید را دنبال کنند، چراکه تعاملات و
فرصتهای مشترک میان استارتآپها و بازاریابی تجربی غیرقابلانکار است.
مطالب مشابه درباره استارت آپ :
فرصت سازی استارتآپی از بحران برای کسب درآمد
آموزش شبکهسازی استارتآپی مناسب جهت افزایش کسب درآمد
شناخت روحیه خود قبل از راهاندازی استارتآپ و کسب درآمد
آموزش کسب درآمد و جذب مشتری برای استارتآپ
کسب درآمد موبایلی برای استارتآپها
اشتغال زایی برای ۱۰ نفر با پاک کردن سبزی
سعدی قزروبی در استان البرز، با پاک کردن سبزی توانسته برای ۱۰ خانم سرپرست خانواده اشتغال زایی کند.
دیگر کسی حوصله سبزی پاک کردن ندارد و همه به دنبال بسته های آماده خرید هستند. بسته بندی سبزی سرمایه زیادی نمی خواهد ولی سود سرشاری دارد. بسته بندی سبزی از ابتدا تا انتها دارای مراحل مختلفی است و تا هر مرحله ای که مشتری مایل باشد، این فرآیند طی می شود و حاصل آن به مشتری تحویل داده می شود.
تایوانی ها یک شعار اقتصادی جالب دارند: «هر خانه یک کارخانه و هر کارخانه یک خانه!» این شعار نخستین بار با هدف توسعه کسب وکارهای کوچک خانگی طراحی شد. آنها گام اول کسب وکارهای کوچک شان را با فرآوری ساده محصولات برداشتند. کارهایی مثل تولید مربا یا تهیه غذاهای خانگی . . . . این مدل ساده و کاربردی می تواند برای خیلی از ما به عنوان یک کسب وکار خانگی یا حتی شغل دوم درآمدزا باشد.
در سال های اخیر با افزایش مشغله و گرفتاری خانواده ها، بسیاری از آنها استفاده از محصولات فرآوری شده را ترجیح می دهند. به عنوان مثال در حال حاضر کمتر خانواده ای تمایل دارد، قند مصرفی خود را به صورت کله قند خریداری کرده و در خانه خرد کند یا خرید سبزیجات خرد یا خشک شده رواج زیادی پیدا کرده است.
همین موضوع فرصت های شغلی مناسبی ایجاد می کند. قبلا خانواده ها تنها سبزی را خریداری و سپس اقدام به تمیز کردن آن می کردند، اما خرد کردن آن را به این مراکز سبزی خردکنی می سپردند که به ازای هر کیلو مبلغ معینی را پرداخت می کردند، اما اکنون وضعیت فرق کرده و این مراکز به تنهایی و با شغل سبزی خردکنی نمی توانند امرار معاش کنند و باید خود را مطابق شرایط روز تغییر دهند. حال اگر شما نیز به عنوان یکی از مهره های عرضه این نوع محصولات محسوب می شوید، بد نیست نگاه کوتاهی به این گزارش بیندازید تا با ریزه کاری های آن بیشتر آشنا شوید.
با توجه به اینکه زندگی بدون یک فریزر با ذخایر استراتژیک اگر هم امکان پذیر باشد، راحت و لذت بخش نیست، خیلی ها حاضرند پول بیشتری بدهند و انواع سبزی غذا، بادمجان، کدو و پیاز خرد و سرخ شده و . . . تهیه کنند. این وسط چند آدم خوش فکر هم پیدا می شوند که پاسخ این نیاز مردم را بدهند. این می شود که می زنند توی کار سبزی پاک کنی تا به مردم خدمات بدهند و در عوض درآمد خوبی هم کسب می کنند. شما هم می توانید آن آدم خوش فکر باشید که قرار است یک کسب و کار خانگی از منزل به فریزر مردم را راه بیندازد.
۲۰۰ تومان برای پاک کردن هر یک کیلو سبزی
کارآفرین کرجی می گوید: شغل قبلی من ساخت و ساز درب منازل بود، اما با رکود ساختمان کار ما هم خوابید و دیگر بازار خوبی نداشتیم. از آنجایی که به واسطه برادرم با مشاغل خانگی آشنایی داشتم، تصمیم گرفتم سبزی پاک کنی و سبزی خردکنی را راه اندازی کنم. با برادرم که درگذشته مغازه سبزی خرد کنی داشت با هم کارگاه را در سال ۹۳ راه اندازی کردیم. این کار به دقت زیادی نیاز دارد زیرا با سلامت جامعه در ارتباط است.
ما شست وشو را با دقت بسیار زیادی انجام می دهیم که سبزی ها سالم و بهداشتی باشند و لیچ نشوند. در حال حاضر همسر و برادر و همسر برادرم در کارم به من کمک می کنند و مجموعا در کارگاه ۱۵ نفر هستیم. مسئول خرید سبزی ها من و برادرم هستیم. ساعت دو صبح به بازار میوه و تره بار تهران می رویم و سبزی ها را خرید می کنیم و به کارگاه میآوریم. شروع می کنیم به شستن سبزی ها تا اینکه بقیه نیروها هم برسند.
خانم ها ۱۰ نفر هستند که سرپرست خانواده خود هستند و در کارگاه مشغول به کارند و خداراشکر درآمد خوبی دارند. برای هر کیلو سبزی پاک کردن به خانم ها ۲۰۰ تومان می دهم که معمولا در روز بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ کیلو را خانم ها پاک می کنند و در ماه درآمد یک میلیون تومانی دارند. در نظر دارم که دستگاه شست وشو را خودم بسازم. نقشه آن را نیز طراحی کردم.
فروش برنامه ریزی می خواهد، با شناخت بازار شروع کنید
این فعال اقتصاد مقاومتی با اشاره به نقش برنامه ریزی در فروش گفت: ما قبل از اینکه کار فروش و راه اندازی کارگاه را انجام بدهیم ، مطالعاتی در زمینه نیاز مردم و بازار انجام دادیم و بازاریابی کردیم و توانستیم با ۱۰۰ فروشگاه قرارداد ببندیم و محصولات سبزی آنها را تامین کنیم. هر کس که قصد شروع این کار را دارد باید با شناخت بازار شروع کند و نیاز بازار را بشناسد.
بازار فروش مناسب است مخصوصا در اوایل خیلی بهتر بود، اما الان به دلیل اینکه دست زیاد شده درآمد کمتر شده که البته ما چاره ای برای زیادشدن کارگاه های سبزی پاک کنی و فروش کمتر اندیشیده ایم. باید مقدار تولیدات مان را بیشتر کنیم و با فروشگاه های بیشتری برای خرید محصولات مذاکره کنیم. من با ۱۰ میلیون شروع کردم و برای آغاز این عرصه حداقل باید ۱۰ میلیون سرمایه داشت.
کار سخت است اما هر کاری زحمت خاص خودش را دارد. برای این کار باید واقعا وقت گذاشت. وام بسیج سازندگی نیز می تواند راهگشای مناسبی برای آغاز فعالیت در عرصه های اقتصاد مقاومتی باشد. بنده از بسیج سازندگی ۱۰ میلیون وام گرفتم، ولی برای گسترش کارم و سودآوری بیشتر به سرمایه بیشتری نیاز دارم.
با ۷ میلیون تومان می توان ابزار را تهیه کرد
او در ادامه بیان داشت: سبزی پاک کنی سرمایه آنچنانی نمی خواهد. می توانید با ۵ تا ۷ میلیون تومان ابزار کار را تهیه و شروع کنید؛ اصلی ترین وسیله ای که نیاز دارید، یک سبزی خردکن ۱۰ کیلویی است که یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و نمونه ۱۵ کیلویی اش یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان قیمت دارد. وقت خرید دستگاه تهیه تیزکن و تیغه اضافه را فراموش نکنید که وسط کار دچار مشکل نشوید.
در مورد خرید این دستگاه هم بدانید که در پی حوادث ناگواری که اخیرا در اثر استفاده از سبزی خردکن های خانگی غیراستاندارد و بدون کیفیت اتفاق افتاده است، باید مراقب خودتان باشد و با احتیاط کار کنید. سبزی خردکن خانگی که دارای نشان استاندارد ایمنی باشد، هنگام بردن دست به داخل دستگاه روشن نمی شود و همچنین احتمال باز شدن مجرای خروج سبزی در هنگام روشن بودن دستگاه وجود ندارد تا در هر صورت، خطری استفاده کننده را تهدید نکند.
در مرحله بعدی، اگر می خواهید محصولات غیرفصل هم داشته باشید فریزر هم لازم تان می شود. یک فریزر دو در، تقریبا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد که البته می توانید برای این کار به خرید فریزر دست دوم با قیمت مناسب فکر کنید. مدل صندوقی هم یک میلیون و ۳۰۰هزار تومان می شود که برای اول کار خوب است.
چه وسایل و امکاناتی نیاز داریم؟
حداقل فضای لازم برای راه اندازی این کسب و کار خانگی یک اتاق ۱۲ متری است. این کسب و کار به امکانات و تجهیزات سطح بالا و گران قیمت نیازی ندارد. مهم ترین امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی این شغل عبارتند از میزی بزرگ و چند صندلی (برای پاک کردن سبزی روی آن)، تعدادی سبد و تشت بزرگ (برای شست وشوی سبزیجات)، یک یا تعدادی قابلمه یا ظرف بزرگ و اجاق گاز (برای تفت دادن یا پخت سبزیجات)، یک دستگاه پرس خانگی (برای بسته بندی سبزیجات)، یک وسیله نقلیه مانند موتور سیکلت یا خودرو (برای حمل و نقل سبزیجات، در صورت نیاز)، یک خط تلفن و گوشی تلفن (برای سفارش گرفتن) و ارتباط با مشتری و ملزوماتی مانند تعدادی پیش بند، چکمه و چاقو (برای پرسنل).
اگر مغازه ندارید، از پارکینگ یا حیاط خانه شروع کنید
غیر از کار خانگی، مغازه ای که اجاره یا خریداری می کنید باید جواز کسب مربوط به میوه و سبزی فروشی را داشته باشد که دیگر نخواهید خودتان بروید دنبال جواز. کارهای مربوط به خورد و خوراک نیاز به تایید وزارت بهداشت و درمان دارند تا قابل اعتماد شوند و به قول معروف مو لای درز کار نرود.
این وزارتخانه، آموزشگاه های معتبری را در نواحی مختلف هر شهر دارد که با توجه به محل کسب و زندگی، شما را به این آموزشگاه ها معرفی می کند تا یک دوره حدود ۴۰روزه را بگذرانید. اگر تمایل دارید شروع کنید و نگران نباشید، مقدمات لازم وجود دارد زیرساخت ها به اصطلاح آماده هست فقط همتی می خواهد و بس. در ضمن اگر مغازه ندارید از پارکینگ یا حیاط خانه استفاده کنید برای شروع بد نیست تا زمانی که بتوانید خودتان را جمع و جور و پولی پس انداز کنید.
چگونه بفروشیم؟
قبل از اینکه به فکر فروش بیفتید به یک نکته مهم توجه کنید: سعی کنید قبل از تولید، سفارش بگیرید. این نکته به ویژه برای تولیدکنندگان مواد فسادپذیرتر مثل سبزی خردشده یا چیپس میوه اهمیت بیشتری دارد و اما فروش؛ برای فروش چند راه حل دارید.
مهم ترین گزینه، مذاکره با سوپرمارکت های محله تان است. گزینه بعدی فروش اینترنتی است. با ایجاد صفحات شخصی می توانید برای فروش محصولات تان تبلیغ کنید یا میتوانید با نصب چند آگهی در خیابان محل زندگی تان کالاهای تولیدی تان را به صورت مستقیم عرضه کنید. در آگهی تان قیمت عرضه به صورت مستقیم را محور تبلیغ تان قرار دهید تا هم محله ایهایتان ترغیب شوند به جای خرید از واسطهها به صورت مستقیم از شما خرید کنند.
خدمات ویژه ای برای مشتریان در نظر بگیرید
قزروبی در پایان میافزاید: بعد از اینکه مشتریان حسابی شما را شناختند، تبلیغات خود را گسترش دهید. حتی می توانید خدمات ویژه ای برای مشتریان خاص خود در نظر بگیرید. این خدمات می تواند شامل تحویل سبزی در منزل و ارسال آن باشد. برای شروع، این کار را در محدوده ای مشخص انجام دهید. حتی می توانید از یک دستگاه کوچک سبزی خرد کنی متحرک بهره ببرید و دستگاه را به جلوی در منزل مشتری منتقل کنید و خدمات را در محل انجام دهید.
این کار هم ابتدا باید در محدوده ای مشخص انجام شود که هزینه ایاب و ذهاب آن برای شما صرفه اقتصادی داشته باشد. بخش دیگری از خدمات شما می تواند ارسال سبزی های آماده باشد. شعار تبلیغاتی شما می تواند راحتی مشتریان باشد. آنها به کمک شما می توانند با خیال راحت در خانه بنشینند و سبزی مورد نیاز خود را در منزل دریافت کنند.
کسب و کار . کسب درآمد. جواز میوه و سبزی فروشی . سبزی خردکنی . فروش اینترنتی . کارگاه سبزی پاکنی . کسب و کار خانگی . مشاغل خانگی
مطالب مشابه کسب درآمد در منزل:
ترفندهای موفقیت در کسب و کار خانگی
ایده کسب درآمد اینترنتی و خانگی: راه اندازی آموزشگاه موسیقی
اصول رقابت و احترام در کسب درآمد اینترنتی و خانگی
همانطور که قبلا در مجله قول داده بودیم، توضیح بیشتری در زمینه های مطرح شده به شما علاقه مندان ارایه خواهیم داد که به علت محدودیت های موجود چاپی، از این دریچه ارتباطی توضیحات را در اختیار شما قرار می دهیم.
پیشنهاد میکنیم حتما هر روز گذری بر بلاگ جوانه داشته باشید، از ما گفتن بود !
قواعد زیادی هستند که در سال کنکور باعث موفقیت شما دوستای کنکوری می شوند مثل داشتن برنامه،مشاوره،دبیران خوب،انگیزه و...ولی در این مقاله می خواهیم به اهمیت داشتن هدف و تعیین آن بپردازیم.
دانستن این که "هدف ما چیست" منجر می شود شما در هر جایی از مسیر که به دلایلی خسته شدید با یاد آوری هدف هایتان نیروی از دست داده خودتان را دوباره بدست بیاورید ، که این کار به شما اعتماد به نفس فوق العاده ای می بخشد.
از جمله دلایل مهم تعیین هدف در سال کنکور ، روشن شدن مسیر شماست ، که در صورت نداشتن هدف ممکن است در زمان های مختلف دچار سردرگمی شده و دست به کارهایی بزنید که نتیجه مطلوبی برای شما همراه نداشته باشد و شما در راهی تلاش کنید که به نتیجه مطلوب نمیرسد.
حال باید ببینیم به چه روشی هدف هایمان را باید مشخص کنیم ، ما روش زیر را به شما پیشنهاد می کنیم :
۱- لیست بندی هدف ها :
برای خودتان هدف های کوتاه مدت و بلند مدت معقول مشخص کنید که قابل دست یابی باشند .به عنوان مثال ، تراز شما از آزمونی به آزمون دیگر به یک اندازه منطقی پیشرفت کند یا اینکه رشته و دانشگاه مورد علاقه خودتان را پیدا کنید و ...
۲- زمان لازم برای رسید به هر هدف :
برای هر کدام از اهدافتان زمانی را مشخص کنید که این زمان نه آنقدر کم باشد که روحیه خود را از دست بدهید نه آنقدر زیاد که به همه ی کارهایتان نرسید.
۳-اولویت بندی هدف ها :
قطعا باید هدف های کوتاه مدت شما در راستای هدف های بلند مدت شما باشند به عنوان مثال برنامه ریزی شما برای گرفتن نتیجه ی مطلوب در آزمون هایی که در طول سال می دهید باید در راستای دادن کنکوری خوب باشد.
۴-ایجاد انگیزه برای هر هدف :
هدف های نهایی خودتان مثل رشته ای که قرار است به آن برسید را در طول مسیر یکساله برای خودتان مدام یادآوری کنید تا انگیزه شما بیشتر شود و همچنین بعد از رسیدن به هر هدف یک تشویق برای خودتان در نظر بگیرید .
۵-برنامه ریزی برای رسیدن به هر هدف :
در طول این یکسال برای موفقیت و رسیدن به اهدافتان باید یک برنامه ریزی خوب داشته باشید و از افراد با تجربه و مشاورین کمک بگیرید تا انرژی و تلاش های شما در مسیر اشتباه هدر نرود .
۶-اقدام و تلاش مستمر در راستای دستیابی به اهداف:
یادتون باشه برای رسیدن به اهدافتون باید از تمام انرژیتون استفاده کنید و دست از تلاش مستمر برندارید.
۷- ارزیابی برنامه ریزی انجام شده:
حال شما می توانید هدف های خودتان را روی جایی بنویسید که هر روز آنها را ببینید و فراموششان نکنید. با رسیدن به هر کدام از هدف هایتان می توانید یک تیک جلوی آن هدف بزنید تا میزان پیشرفت خودتان را بسنجید و همچنین روند کاری خودتان را حتما با یک مشاور هم چک کنید ، تا کارایی برنامه و نوع عمکرد شما کاملا مشخص شده و در صورت وجود اشکال ، آن ها را برطرف کنید.
و در آخر هیچگاه فراموش نکنیم که زندگی ، فرصت های فراوانی در اختیار کسانی که در جستجوی هدف هایشان تلاش کرده اند و به تحقق رویاهایشان همت گماشته اند قرار می دهد.
و این را نیز فراموش نکنیم که مهمترین اصل در موفقیت اصل هدف گذاری است ، پس باید راه خود را انتخاب کرده و خود تعیین کننده سرنوست خویش باشیم و از زندگی خود یک شاهکار بسازیم
مطالب مشابه کنکور:
مشکلات کنکور و عدم موفقیت در کنکور
رازهای موفقیت در کنکور و آزمون دانشگاه سراسری